Lancia Pu+Ra Zero nieuw design voor modellen vanaf 2024

30-11-22. Onthulling van het nieuwe logo markeert het begin van het elektrische Lancia-tijdperk. 
https://www.youtube.com/watch?v=qApEFF8PVbA?utm_content=thumb1-sg
Lancia-PuRa-Zero-22-rv.jpg

“Vandaag begint voor Lancia een nieuw tijdperk, met een nieuw logo en een heldere designvisie,” zegt Luca Napolitano, CEO van Lancia. “In afwachting van de nieuwe Ypsilon, het eerste nieuwe model van Lancia, introduceren we de Lancia Pu+Ra. Een sculptuur, een driedimensionaal manifest dat de inspiratiebron vormt voor de modellen die tussen 2024 en 2028 worden geïntroduceerd. Het is een kunstwerk waarbij het verleden en het heden continu met elkaar in contact staan en waarbij elegantie in balans is met radicale vormen. Vandaag is het begin van onze Renaissance, die overal ter wereld indruk zal maken op Lancia-fans. Lancia wordt weer een begeerlijk, gerespecteerd en betrouwbaar merk in het Europese premiumsegment. Vandaag is het begin van het nieuwe Lancia!”
Lancia-PuRa-Zero-22-lzij.jpg

Nieuw Lancia-logo markeert het begin van het elektrische tijdperk
In de 116-jarige historie van het merk zijn er zeven Lancia-logo’s geweest. Die delen allemaal de unieke waarden van het merk-DNA op gebied van elegantie, ‘grafische kracht’ en toewijding.
Nu doet een nieuw logo zijn intrede: het is het symbool voor het nieuwe Lancia-tijdperk en markeert de stap naar elektrische mobiliteit. Het nieuwe logo is te zien op de nieuwe Ypsilon, op het nieuwe vlaggenschip en op de nieuwe Delta. Het logo is een integraal onderdeel van de nieuwe bedrijfsidentiteit, die ook zal worden uitgedragen door de Europese dealers. Alle visuele uitingen worden begin 2024 vernieuwd, net als de communicatie-activiteiten online en offline.
Het nieuwe logo is met name geïnspireerd op het logo uit 1957, dat werd geïntroduceerd op de Lancia Flaminia. Het nieuwe logo is als een authentiek juweel. Het heeft een klassieke esthetiek, waarbij eenvoudige en pure elementen samenkomen met precisie in kleur, materialen en afwerking. Het logo is gemaakt van aluminium en een uitdrukking van de nieuwe visuele kenmerken van het merk. Het logo is ‘gehuld in licht’ en tot stand gekomen door technologieën uit de auto-industrie en daarbuiten. Een voorbeeld is de cirkelvormig geborstelde afwerking, zoals die typerend is voor de wijzerplaat van horloges.
Het nieuwe Lancia-logo is progressief klassiek en bevat alle kenmerkende elementen van het historische logo, zoals het wiel, de vlag, het schild, de lans en de letters. Alles is opnieuw geïnterpreteerd op een moderne en toekomstgerichte wijze. Deze consistente merkelementen staan symbool voor het erfgoed van Lancia. Ze zijn nu vereenvoudigd in lijnen en vorm en gepositioneerd in een nieuwe balans. Ze hebben nu een innovatieve, hoogwaardige en Italiaanse uitstraling met een eclectisch accent door de asymmetrische lans.
Ook de Lancia-letters zijn vernieuwd met een origineel font dat is geïnspireerd op de hoogwaardige Italiaanse mode die nauw verbonden is met de historie van het merk. De nieuwe letters staan voor de begeerlijke, blijvende en hedendaagse toekomst van het merk.
Om tot het nieuwe logo te komen heeft het designteam van Lancia de zeven logo’s uit de historie van het merk uitvoerig bestudeerd. De designers begonnen bij het simpele en minimalistische logo uit 1907, met de naam Lancia in schuine goudkleurige letters, passend bij de liberale stijl van die periode. Vervolgens werd het logo uit 1911 bekeken, dat werd ontworpen door graaf Carlo Biscaretti di Ruffia. Dat logo had een aantal elementen die in de loop der tijd onveranderd zijn gebleven – het vierspaaks stuurwiel, de handgashendel, de rechthoekige vlag en de lansvormige paal. Daarna kwam het logo uit 1929, met het driehoekige schild dat een omlijsting vormt voor het stuurwiel, met een universele geometrie en grafische puurheid. Het volgende logo is het minimalistische uit 1957. De studie sloot af met de meest recente logo’s, zoals het eenvoudige uit 1974, het door Massimo Vignelli ontworpen logo uit 1981 met gestileerd(e) schild, lans, stuur en vlag en tot slot het huidige logo dat in 2007 werd geïntroduceerd.
Lancia-logo-1907-2022-plus.jpg

Lancia Pu+Ra Design, de nieuwe designtaal van het merk
De nieuwe en duurzame designtaal van het merk luistert naar de naam Lancia Pu+Ra Design, een samenvoeging van de woorden ‘puur’ en ‘radicaal’. Met deze designtaal zijn de toekomstige Lancia-modellen uniek en voorbestemd voor de eeuwigheid. Dat alles is het resultaat van het trotse verleden van het merk en van de typerende Italiaanse stijl.
Zo komen de zachte, pure en sensuele vormen van de Aurelia en Flaminia terug in de toekomstige Lancia-modellen, gecombineerd met moderne kenmerken van radicaliteit en eenvoud. Meubelstukken, architectuur en mode vormen eveneens een inspiratiebron en dat geldt ook voor de sportieve historie van het merk, zoals belichaamt door de beroemde Stratos en Delta.
Met Lancia Pu+Ra Design wordt het volumineuze uiterlijk van de nieuwe modellen gecreëerd door middel van opvolgende lagen en het toevoegen van al dan niet met elkaar kruisende iconische vormen zoals de cirkel, rechthoek en driehoek. Dat alles wordt gecombineerd met eclectische details. Het resultaat is een designtaal zoals die in de auto-industrie zelden wordt vertoond.
Voor het interieur put Lancia Pu+Ra Design inspiratie uit Italiaanse meubelstukken waaruit ook weer die kenmerkende Italiaanse aandacht voor detail, materiaalgebruik en innovatie blijkt. Op deze manier creëert Lancia een unieke ruimte dankzij de combinatie van eenvoudige geometrie met een radicaal perspectief. De bestuurder stapt in een ruimte die hetzelfde huiselijke gevoel oproept als verfijnde en eclectische Italiaanse huiskamers. Het geheel wordt verder verrijkt door ‘kleurblokken’ en de keuze voor verfijnde en duurzame materialen. Alles vertegenwoordigt de toekomstige geest van het merk.
Lancia-PuRa-Zero-22-la.jpg

Lancia Pu+Ra Zero, het driedimensionale manifest voor de essentie van het toekomstige Lancia-design
De Lancia Pu+Ra Zero is een driedimensionaal manifest dat de essentie van het nieuwe Lancia-design in één vorm samenvat. Het is een visie op hoe de nieuwe Ypsilon, het nieuwe vlaggenschip en de nieuwe Delta eruit zullen zien. Met een combinatie van design, kunst en innovatie is dit sculptuur de optimale uiting van het concept ‘progressief klassiek’.
De Lancia Pu+Ra Zero brengt tegenstrijdige elementen samen: schoonheid en techniciteit, elegantie en karakter. De primaire, iconische en typerende vormen van de Lancia-traditie komen harmonieus samen in een continu spanningsveld tussen verleden en toekomst, maar elkaar ook aanvullen.
De voorzijde van de Lancia Pu+Ra Zero toont een nieuwe interpretatie van de historische Lancia-grille, de ‘calice’, die nu met drie lichtstralen op iconische en memorabele wijze is gericht op de toekomst. De pure en technologische ‘calice’ heeft een unieke identiteit en is te zien op alle drie de nieuwe Lancia-modellen, waardoor zij zowel overdag als in het donker direct herkenbaar zijn.
Boven de ‘calice’ zijn de nieuwe Lancia-letters te vinden. Deze dubbele signatuur siert de voorzijde van alle drie de nieuwe Lancia-modellen: een ‘calice van licht’ die de merknaam als het ware omarmt en de grafische identiteit van de Lancia Renaissance duidelijk maakt.
De Lancia Pu+Ra Zero heeft zachte, vloeiende lijnen die doen denken aan het design van de Aurelia B20 en Flaminia, met een rond dak dat het interieur met licht vervult en met een speelse balans tussen exterieur en interieur.
Aan de achterzijde springen de ronde achterlichten er letterlijk uit. Ze verwijzen naar de Stratos en zijn op de nieuwe Ypsilon te zien, met de nieuwe Lancia-letters tussen de koplampen. Tot slot valt aan de zijkant het nieuwe logo op.
De Lancia Pu+Ra Zero is uitgevoerd in Micalized Blue, met subtiele nuances die spelen met het licht. Op en top Italiaanse elegantie, vloeibaarheid en lichtheid.

Lancia Renaissance is een solide, ambitieus en snel stappenplan
Lancia Renaissance is een tienjarig strategisch plan dat een efficiënte introductie van drie nieuwe modellen omvat. Vanaf 2024 wordt iedere twee jaar een nieuw model geïntroduceerd, om uiteindelijk Lancia in 50% van de marktsegmenten vertegenwoordigd te hebben. Het is een solide en efficiënt stappenplan in een hoog tempo, als onderdeel van het strategische plan Dare Forward van Stellantis. Dit tekent zich af in het elektrificatieproces, dat ervoor zorgt dat het merk Lancia alleen nog volledig elektrische personenauto’s levert. De andere pijler van Lancia Renaissance is duurzaamheid: in het interieur van de nieuwe Ypsilon bestaat 50% van de oppervlakken uit ecologische materialen. Bovendien wordt een efficiënte en innovatieve retailorganisatie opgezet met 100 nieuwe, exclusieve showrooms in Europa en ten minste 15% minder partners in Italië. Bovendien is de nieuwe organisatie maximaal gericht op online verkopen.
Met de Renaissance wordt Lancia weer een geloofwaardig, gerespecteerd en begeerlijk merk in het Europese premiumsegment.
Lancia-PuRa-Zero-22-achter.jpg

Reggia di Venaria Reale: een Werelderfgoed om te bezoeken en te beleven
Lancia heeft het Reggia di Venaria Reale gekozen als locatie voor de Lancia Design Day. De plek benadrukt de affiniteit tussen de Savoy-residentie en het merk, met een dualisme van een klassiek verleden en een visie voor de toekomst.
Toen het Reggia in de tweede helft van de 17e eeuw werd gebouwd, werd het gezien als een toonbeeld van moderne en vooruitstrevende architectuur. Dat gold ook voor het nabijgelegen Turijn, dat een niet te missen plek werd voor culturele en rijke reizigers die de mooiste Europese steden wilden bezoeken om daar wat van op te steken. De restauratie van het Reggia tussen 1999 en 2007 bracht de oude pracht weer tot leven. Het Reggia werd een eigentijdse plek die je niet alleen bezoekt, maar ook beleeft. Het is een reis tussen historie en moderniteit, wat ook precies het concept is van het progressieve klassieke dat in het Lancia-DNA zit. In 1997 werd het Reggia di Venaria Reale door UNESCO uitgeroepen tot Werelderfgoed. Een van de populairste bezienswaardigheden is de Grote Gallerij met 44 grote ramen aan weerszijde en 22 grote ovalen op het gewelfde plafond. Ze zorgen voor een samenspel van licht en schaduw dat de bezoekers blijft verbazen. Het brengt de oneindige diversiteit in versieringen en de twee exedra’s van de ruimte tot een nieuw niveau. 

Lancia
Lancia heeft een 116-jarige historie en staat voor tijdloze Italiaanse elegantie. Dankzij zijn iconische auto’s is het een merk waar mensen wereldwijd over dromen. Van de elegante Flaminia en Aurelia B24 Spider tot de sportieve Delta, eclectische Fulvia en vele andere. Nu is Lancia klaar voor zijn Renaissance, met een tienjarig strategisch stappenplan dat in hoog tempo wordt uitgerold.
Innovatie en tijdloos design hebben altijd de basis gevormd voor het merk. Daar zijn nu duurzaamheid, een centraal staande klant en sociale verantwoordelijk bijgekomen als essentiële onderdelen van het merk. Lancia kijkt met grote betrokkenheid en ambitie naar de toekomst.