Opel Astra Sports Tourer zet haaientraditie voort

16-8-22. Echte Opel-fans beginnen direct met zoeken als het merk een nieuw model introduceert. Ze zoeken niet alleen naar de vele geavanceerde technologieën die standaard tot de uitrusting behoren, maar ook naar de haai in de auto.
Opel-Astra_sports_tourer-22-lv.jpg

Miniaturen van het dier dat aan de top van de voedselketen in de zee staat, intrigeren al jarenlang de inzittenden van Opels. Nu ook in de nieuwe Astra Sports Tourer. In het interieur van de meeste Opel-modellen, zoals de prijswinnende Mokka-e en Corsa-e, is ergens een haai verborgen. In de nieuwste generatie van de compacte stationwagen zijn het er zelfs twee – eentje voorin en eentje achterin. In de nieuwe Astra Sports Tourer op zoek gaan naar de haaien is bijna net zo leuk als ermee rijden.
Opel-Mokka-22-haai.jpg

“De haaitjes die in de nieuwe Opel Astra en Sports Tourer zijn verborgen, tonen de passie van onze ontwerpers voor de kleinste details”, zegt Karim Giordimaina, Design Director bij Opel. “Onze klanten kunnen die passie voelen en de Opel-haaien zijn echt een cult geworden. Dit laat ook weer zien hoe dicht het merk Opel bij de rijders staat.”
Opel-Astra-Hybrid-22-rv.jpg

Van idee tot cult: het Opel-haaienverhaal begon in 2004
Maar hoe komen die miniatuurhaaien nou in Opel-modellen terecht? Op een zondagmiddag in 2004 werkte ontwerper Dietmar Finger thuis aan een schets voor de nieuwe Corsa. Het was een schets voor een doodgewoon onderdeel: het buitenpaneel van
de zijkant van het dashboardkastje. Een onderdeel dat normaal gesproken wordt afgedekt door het portier. Als het dashboardkastje wordt geopend, moet dit paneel zorgen voor stevigheid en daarom zitten er ribbels in het kunststof oppervlak. Finger was bezig met het ontwerpen van deze ribbels, toen zijn zoontje meekeek en zei: “waarom teken je niet gewoon een haai?” ‘Waarom ook niet’, dacht de ontwerper. En zo kregen de ribbels hun karakteristieke vorm.
Opel_crossland_-22-haai.jpg

De toenmalige Chief Designer van de Corsa, Niels Loeb, was direct verkocht. De haai in het dashboardkastje ging in serieproductie en het Opel-haaienverhaal was begonnen. Daarna kwam de Zafira, waarin toenmalig interieurontwerper Karim Giordimaina in de cockpit liefst drie haaien verstopte. Er volgden er nog veel meer. Eerst in de Opel ADAM, toen in de Astra en daarna in modellen als de Crossland en SUV-vlaggenschip Grandland.

Ondertussen heeft iedere interieurontwerper een of twee haaien verstopt in elke nieuwe Opel. De exacte locatie ervan blijft geheim, zelfs voor het topmanagement. De vis blijft daardoor verborgen tot introductie van de auto. Daarmee ontstaat zowel voor mensen van binnen als buiten het bedrijf een interessante zoektocht.

De haaiencult wordt voortgezet bij toekomstige Opel-modellen. Waar de haaien precies zitten blijft nog even een mysterie, maar klanten kunnen zich alvast verheugen op de zoektocht naar de roemruchte zeebewoners.