BMW verhoogt productie van batterijen in fabriek te Leipzig

4-8-22. BMW lanceert de tweede productielijn voor batterijmodules van BMW Group Plant Leipzig.
BMW-Leipzig-batterijfabrtiek-22-robots.jpg

Verdere uitbreiding van de productie van e-componenten in de Duitse deelstaat Saksen, produceert het nieuwe systeem modules voor de volledig elektrische BMW i4, gemaakt in München. De eerste dergelijke productielijn van Plant Leipzig ging in mei 2021 in bedrijf en levert de batterijmodules voor de BMW iX.

"De lancering van de tweede productielijn voor batterijmodules in Leipzig levert een belangrijke bijdrage aan het leveren van de batterijcomponenten die nodig zijn om een ​​groeiend aantal geëlektrificeerde voertuigen te maken", zegt Markus Fallböhmer, Head of Engine and E-Drive Production bij de BMW Group. De geleidelijke uitbreiding van de productie van e-componenten brengt de BMW Group steeds dichter bij zijn doel voor 2030, wanneer volledig elektrische modellen naar verwachting goed zijn voor ten minste de helft van de verkoop van de BMW Group.
BMW-Leipzig-batterijfabrtiek-22-rijen.jpg

Zorgen voor de toekomstige levensvatbaarheid van Plant Leipzig
De nieuwe productielijn voor batterijmodules alleen al kost ongeveer 70 miljoen euro. Terwijl de uitbreiding van de productie van e-componenten doorgaat, worden er ook nieuwe banen gecreëerd, met tegen het einde van 2022 zo'n 250 mensen aan de nieuwe lijn, naast de huidige 700-plussers die al in de productie van e-componenten in Leipzig zijn.

Het tweede productiesysteem voor batterijmodules van Plant Leipzig beslaat een oppervlakte van ca. 4.250 m² en maakt gebruik van BMW i-productieruimtes die nu leeg staan ​​na de uitfasering van de BMW i3 op 30 juni. Elke batterijmodule passeert in totaal 196 productiestations voordat deze compleet en klaar is voor verdere verwerking.

"Plant Leipzig blijft geëlektrificeerd", zegt een opgetogen Petra Peterhänsel, Plant Director. "Nu de productie van BMW i3 is stopgezet, kunnen we de vaardigheden en ervaring van onze medewerkers elders gebruiken en hen veilige banen voor de lange termijn bieden", merkte ze op, eraan toevoegend dat dit de toekomstige levensvatbaarheid van de fabriek zou blijven garanderen.

Om zich voor te bereiden op de gestage toename van elektrische voertuigen, zal de productie van e-drives in Leipzig al volgend jaar nog uitgebreider en flexibeler worden, waarbij de komende stadia van het uitbreidingsprogramma voor nog meer nieuwe banen zullen zorgen. Een andere belangrijke mijlpaal is de productie van de opvolger van de MINI Countryman, die vanaf 2023 van de productielijnen zal rollen. Het crossover-model zal verkrijgbaar zijn met verbrandingsmotoren en een volledig elektrische aandrijving.
BMW-Leipzig-batterijfabrtiek-22-band.jpg

Van batterijcel naar hoogspanningsbatterij
De productie van hoogspanningsbatterijen kan in twee fasen worden onderverdeeld: moduleproductie en assemblage van hoogspanningsbatterijen.

De productie van modules is een sterk geautomatiseerd proces waarbij de lithium-ioncellen eerst een plasmareiniging ondergaan, voordat ze worden gecoat door een speciaal ontwikkeld systeem om een ​​optimale isolatie te garanderen. Ze worden vervolgens gecombineerd om grotere eenheden te vormen die bekend staan ​​als modules. De BMW Group betrekt zijn batterijcellen bij partners die ze produceren volgens de exacte specificaties van het bedrijf.

De voltooide batterijmodules worden vervolgens samen met de connectoren en de regel- en koelunits in een aluminium behuizing geplaatst. De grootte en vorm van de behuizing en het aantal gebruikte batterijmodules verschillen afhankelijk van de voertuigvariant. Zo kan elke hoogspanningsaccu optimaal worden aangepast aan de auto die hij zal aandrijven.

Wereldwijd productienetwerk voor e-drives geconcentreerd in Duitsland
Om te voldoen aan de stijgende vraag naar productiecapaciteit voor e-drive componenten, maakt de BMW Group gebruik van een wereldwijd productienetwerk. De hoogspanningsbatterijen en batterijcomponenten voor het volledige assortiment van geëlektrificeerde BMW- en MINI-voertuigen worden gemaakt in de eigen batterijfaciliteiten van het bedrijf, in Dingolfing, Leipzig en Regensburg in Duitsland, evenals in Spartanburg (VS) en Shenyang (China). Er is ook een lokale productie van hoogspanningsbatterijen in Thailand, voor de fabriek in Rayong. In München exploiteert de BMW Group een e-drive proeffabriek en een Battery Cell Competence Centre, waar de waardecreatieprocessen van batterijcellen volledig worden geanalyseerd en technologieën voor productieprocessen worden verfijnd. Net buiten München opent de BMW Group binnenkort een Cell Manufacturing Competence Centre.

De nieuwe faciliteit, gelegen in Parsdorf, net ten oosten van de stad, wordt een proeffabriek voor de productie van batterijcellen. Het zal de serieproductie van lithium-ionbatterijcellen modelleren en de haalbaarheid van hun grootschalige productie valideren, vooral met betrekking tot kwaliteit, tijd en kosten.

In Dingolfing en bij BMW Group Plant Landshut produceert de BMW Group elektromotoren in het Competence Center for E-Drive Production. De behuizing voor de sterk geïntegreerde e-drive van de vijfde generatie is gemaakt in BMW Group Plant Steyr.