Ford Ranger Raptor gebouwd voor de echte pick-up liefhebber

23-2-22. De tweede generatie Ranger Raptor is gebouwd voor de echte pick-up liefhebber. Hij is gemaakt om de woestijn, de bergen en alles daar tussenin te trotseren.
Ford-Ranger-Raptor-22-lv-boven.jpg

De Ranger Raptor is de ultieme prestatiegerichte Ford Ranger. Daarbij is niet alleen gekeken naar prestaties op de weg maar ook in het terrein, voor rijders die het echt zware off-roadwerk ambiëren. De Raptor is voorzien van slimme technologie die de nog sterkere nieuwe techniek aanstuurt. Daardoor verenigt de auto pure, rauwe kracht met precisietechniek en is het de meest geavanceerde Ranger ooit.

“We wilden van de nieuwe Ranger Raptor een uitgesproken sportieve en krachtige pick-up maken”, vertelt Dave Burn, Ford Performance chief programme engineer van de Raptor. “Hij is beduidend sneller dan eerdere versies, ziet er schitterend uit en zit vol nieuwe snufjes. Het is de stoerste Ranger die we ooit hebben ontwikkeld.”

De Europese Ranger-liefhebbers hebben nog meer reden tot enthousiasme, want de nieuwe Raptor is de eerste variant van de nieuwste generatie van het Ranger-gamma die in Europa wordt geïntroduceerd.

De introductie van de Ranger Raptor in Europa krijgt extra aandacht met een spectaculaire stuntvideo.3 Daarin wordt de auto uit een vliegend vrachtvliegtuig geparachuteerd om op tijd te zijn voor zijn Europese lancering.

Meer vermogen om mee te spelen
Liefhebbers van motorvermogen worden op hun wenken bediend met de eveneens nieuwe 3.0-liter EcoBoost V6-twin-turbo benzinemotor. Die is door Ford Performance ontwikkeld waardoor de motor een vermogen levert van 211 kW (288 pk) en een koppel heeft van 491 Nm.1 De bekende 2.0-liter twin-turbo dieselmotor van het huidige model is overigens vanaf 2023 eveneens leverbaar in de nieuwe Ranger Raptor.

De 3.0-liter EcoBoost V6 twin-turbo benzinemotor is opgebouwd rond een grafiet-ijzeren cilinderblok en is ongeveer 75 procent sterker en tot 75 procent stijver dan het ijzer dat wordt gebruikt in traditionele gietstukken. Ford Performance heeft ervoor gezorgd dat de motor enorm direct reageert op het gaspedaal. Hiervoor is gebruik gemaakt van een uit de racerij afkomstig systeem dat vertraging elimineert (anti-lag) – vergelijkbaar met het systeem dat voor het eerst te zien was op de Ford GT en Focus ST – en zorgt dat de motor vlot en veel trekkracht levert.

Het nieuwe anti-lag-systeem houdt de turbocompressoren draaiende tot wel drie seconden nadat de bestuurder gas loslaat. Daardoor verloopt de acceleratie uit bochten sneller als de bestuurder het gaspedaal weer intrapt. Daarbij zorgt het ook voor een optimale verbranding. Overigens is de motor voor optimale prestaties geprogrammeerd met afzonderlijke turbodrukprofielen voor elk van de tien versnellingen van de geavanceerde tientrapsautomaat.

Met de nieuwe aandrijflijn accelereert de Ranger Raptor moeiteloos en krachtig op zowel de weg als in zand en modder. De uitgebreide prestaties worden nog eens onderstreept door een elektronisch geregeld actief uitlaatsysteem. Dat biedt de mogelijkheid om te kiezen uit vier modi die het motorgeluid van de Ranger Raptor omzet naar het geluid dat past bij het rijscenario.

Bestuurders kunnen het motorgeluid van hun voorkeur kiezen via een knop op het stuurwiel of door een rijmodus te selecteren die keuze biedt uit de volgende opties:

Quiet – geeft prioriteit aan stilte boven prestaties en geluidsspektakel, zodat bij vertrek in de vroege ochtend de buren niet worden gestoord;
Normal – deze optie is bedoeld voor dagelijks gebruik en biedt een karaktervol geluid zonder dat het te veel lawaai geeft in het verkeer; dit geluidsprofiel is standaard in de rijmodi Normal, Slippery, Mud/Ruts en Rock Crawl;
Sport – zorgt voor een luider en dynamisch geluid;
Baja – het opvallendste motor- en uitlaatgeluid, zowel in toon als volume, klinkt meer als dat van een uitlaatsysteem zonder demper en is uitsluitend bedoeld voor off-roadgebruik.
Ford-Ranger-Raptor-22-sprong.jpg

Techniek voor het zware werk
De nieuwe generatie Ranger Raptor heeft een uniek chassis in vergelijking met de geheel nieuwe Ranger. Een reeks Raptor-specifieke bevestigingen en verstevigingen voor elementen zoals de C-stijl, laadbak en reservewiel, evenals unieke frames voor de stootbumper, schokdempertoren en achterschokbrekerbeugel. Allemaal gecombineerd om ervoor te zorgen dat de nieuwe generatie Ranger Raptor off-road omstandigheden aan kan.

Voor een sportieve terreinauto als de Ranger Raptor is een krachtig onderstel essentieel en daarom hebben de ingenieurs van Ford de wielophanging compleet opnieuw ontworpen. De nieuwe en solide, maar lichtgewicht bovenste en onderste wieldraagarmen van aluminium, de lange veerwegen voor zowel de voor- als de achterwielophanging en het verfijnde Watt-link stangenstelsel voor de achterwielophanging, zijn allemaal ontwikkeld met het oog op extra controle en beheersbaarheid op hoge snelheden in het terrein.

“De verbeterde wielophanging van de Raptor profiteert optimaal van de nieuwe FOX® Live Valve-schokdempers. De vering past zich in realtime aan waarmee de carrosserie op de weg uitzonderlijk stabiel blijft en de dempers grotere oneffenheden in het terrein met het grootste gemak absorberen. Dit zorgt voor maximale controle en prestaties”, vertelt Burn.

De nieuwe generatie FOX® Live Valve-schokdempers met inwendig overdrukventiel bevatten vooruitstrevende technologie met de mogelijkheid van positiegevoelige demping. Deze schokdempers zijn de grootste die ooit in een Ranger Raptor zijn toegepast. Ze zijn gevuld met een mengsel van olie en Teflon™ waardoor de inwendige frictie ongeveer de helft minder is dan van die in het uitgaande model.

Hoewel de hardware FOX® is, zijn de afstemmings- en ontwikkelingswerkzaamheden uitgevoerd door Ford Performance. Dit met behulp van een combinatie van computerondersteunde engineering en praktijktests. Van het aanpassen van de veerconstante tot het instellen van de rijhoogte, het afstellen van de kleppen en het aanscherpen van de rijzones: alles werd uitgevoerd om de perfecte balans te creëren tussen comfort, controle, stabiliteit en tractie op en naast de weg.

Het Live Valve-systeem is gekoppeld aan de vernieuwde rijmodi2 van de Ranger Raptor en is ontwikkeld om zowel op de weg als in het terrein meer rijcomfort te bieden, zowel op hoge als lage snelheid.

De verbeterde capaciteiten van de Ranger Raptor in ruw terrein zijn maximaal te benutten dankzij ingrijpende beschermingsmaatregelen voor de onderzijde van de auto. De beschermplaat onder de voorzijde is bijna twee keer zo groot als die onder de standaarduitvoering van de nieuwe Ranger en is vervaardigd van 2,3 mm dik staal met een hoge treksterkte. De combinatie van deze plaat en de beschermplaten onder de motor en tussenbak is ontworpen om de essentiële componenten – radiator, stuurinrichting, de voorste dwarse draagbalk, het carter en het voordifferentieel – te beschermen.

Trekhaken met dubbele classificatie aan de voor- en achterzijde bieden flexibele herstelmogelijkheden tijdens offroad-rijden; het ontwerp vergemakkelijkt de toegang tot een van de trekhaken als de andere is ingegraven. Ook maakt het gebruik van balansriemen mogelijk tijdens het slepen in diep zand of dikke modder.
Ford-Ranger-Raptor-22-lv.jpg

Controle in elk terrein
Voor het eerst wordt de Ranger Raptor voorzien van geavanceerde permanente vierwielaandrijving met een geheel nieuw, elektronisch geregelde tweetraps-tussenbak. Deze werkt in combinatie met zowel voor als achter een sperdifferentieel – een waardevolle voorziening voor de off-roadliefhebbers.

“Hoewel de oorsprong van de Ranger Raptor in het woestijnracen ligt, is de auto ook zeer geschikt voor het zogenoemde overlanding: met terreinauto zelfvoorzienend naar afgelegen bestemmingen rijden. We hebben een off-roadvoertuig ontwikkeld dat je niet hoeft te verbouwen om op expeditie te gaan en weer veilig thuis te komen”, zegt Burn.

Om de Ranger Raptor alle omstandigheden de baas te laten zijn, zowel op verharde wegen als in modder en diepe sporen en alles ertussenin – biedt hij keuze uit tot wel zeven rijmodi3, waaronder de op rallyrijden georiënteerde Baja-modus die de elektronische systemen van de auto afstemmen op ultiem prestatievermogen voor terreinrijden op hoge snelheid.

In elke rijmodus wordt een aantal elementen aangepast: van de motor en transmissie tot aan de gevoeligheid en instellingen van de ABS, tractie- en stabiliteitscontrole, de bediening van de uitlaatkleppen en de reacties op de besturing en het gaspedaal. Daarbij verandert ook de weergave van de meters en de voertuiginformatie in het dashboard, net als de kleuren in het dashboard en op het centrale touchscreen met de gekozen rijmodus3.

Verharde weg
Normal – gericht op comfort en een laag brandstofverbruik
Sport – alertere reacties voor sportief rijgedrag op verharde weg
Slippery – voor meer vertrouwen op gladde en oneven oppervlakte

Off-road
Rock crawl – voor optimale controle op extreem slechte, ruwe ondergrond op lage snelheid
Sand – optimaliseert het schakelen en de vermogensafgifte in zand en diepe sneeuw
Mud/Ruts – voor maximale grip bij het wegrijden vanuit stilstand en om te blijven rollen
Baja – zet alle systemen maximaal op scherp voor de beste prestaties op hoge snelheid in het terrein

De nieuwe Ranger Raptor is ook voorzien van Trail Control™. Een soort cruisecontrol voor in het terrein3. De bestuurder kan eenvoudig een snelheid tot 32 km/u instellen, waarna de auto het versnellen en vertragen zelf regelt terwijl de bestuurder zich kan concentreren op het sturen in moeilijk terrein.

Stoer en atletisch
Het geheel nieuwe en stoere uiterlijk van de Ranger Raptor is gebaseerd op dat van de nieuwste generatie van de Ranger en aangepast aan de nog heftige prestaties van de Raptor-versie. Uitgebouwde wielkasten en C-vormige koplampen benadrukken de breedte van de pick-up. De opvallende letters F-O-R-D op de grille en de indrukwekkende bumper geven de Ranger Raptor een nog gespierder aanzien.

Met zijn LED-matrixkoplampen en LED-dagrijverlichting heeft de verlichting van de Ranger Raptor een ongekend hoog niveau bereikt. De verlichting omvat ook anticiperende bochtverlichting, niet-verblindend grootlicht en automatische niveauregeling om zowel de bestuurder van de Ranger Raptor als andere weggebruikers optimale zichtbaarheid en maximaal zicht te bieden.

De verbrede wielkasten bieden plaats aan stoere 17-inch velgen, die voorzien zijn van specifiek voor de Raptor ontwikkelde all-terrainbanden. Functionele ventilatieopeningen, aerodynamische details en stoere, stroeve treeplanken van gegoten aluminium accentueren de uitstraling en de functionaliteit van de Ranger Raptor. De LED-achterlichten vormen een kenmerkende optische link met de verlichting aan de voorzijde. De achterbumper, uitgevoerd in Precision Grey, is voorzien van een geïntegreerde opstap. Een trekhaak kan omhoog worden weggeklapt om de afrijhoek niet te beperken.

Ook in het interieur benadrukt elk detail de terreincapaciteiten en het krachtige karakter van de Ranger Raptor. De geheel nieuw ontworpen sportstoelen zijn geïnspireerd op stoelen die in een straaljager zitten en ze bieden ook in bochten en op hoge snelheid optimale steun.
Ford-Ranger-Raptor-22-dash.jpg

De kleur Code Orange voor de accenten op het instrumentenpaneel en de bekleding van de stoelen en de rest van het interieur, is voortgezet in de interieurverlichting van de Ranger Raptor, waardoor het interieur baadt in een oranje gloed. Een hoogwaardig verwarmbaar en met leder bekleed sportstuur – met verdikkingen voor de duimen, markering van de rechtuitstand en schakelpeddels van gegoten magnesium – completeert de sportieve uitstraling.
Ford-Ranger-Raptor-22-display-exhaust.jpg

De inzittenden kunnen ook genieten van de nieuwste digitale technologie. Het hightech interieur biedt plaats aan een volledig digitaal 12.4-inch cluster en een centraal geplaatst 12.1-inch touchscreen voor de nieuwste generatie van Fords SYNC 4A® connectiveits- en entertainmentsysteem4, dat zonder meerkosten geschikt is voor draadloos Apple CarPlay en Android Auto™ 5. Een B&O® audiosysteem met tien speakers6 biedt het geluid om elk avontuur nóg mooier te maken.
Ford-Ranger-Raptor-22-display-auto.jpg

Deel van de Ford Performance-familie
De oorsprong van de naam Raptor ligt in Noord-Amerika. Ford gebruikt de naam voor zijn high-performance pick-ups en SUV’s. De eerste was de F-150 SVT Raptor uit 2010, die was ontwikkeld voor off-roadrijden op hoge snelheid. De door Ford Performance ontwikkelde Ranger Raptor werd vanaf 2018 ook buiten Amerika op de markt gebracht, waaronder in Europa.

Onlangs kondigde Ford Performance in Noord-Amerika ook de Bronco Raptor, een sportieve SUV, en de in beperkte aantallen te produceren Bronco DR woestijnracer aan. Ford bewees onlangs zijn kwaliteiten in de geëlektrificeerde autosport van het FIA World Rally Championship. Negenvoudig WRC-kampioen Sébastien Loeb pakte samen met navigator Isabelle Galmiche de winst in de Monte Carlo Rally in de M-Sport Ford Puma Hybrid Rally.

De Ranger Raptor breidt dat erfgoed verder uit. Deze speciale versie houdt de kwaliteiten voor dagelijks gebruik in balans met een prestatievermogen dat nog niet eerder is vertoond door pick-ups in de klasse van de Ranger.

“We wisten dat onze klanten van ons zouden verwachten dat we met de nieuwe Ranger Raptor nieuwe performance zouden bieden. Maar ik betwijfel of ze ook de enorme vooruitgang hadden verwacht die we nu hebben geboekt. De Ranger Raptor is een serieus leuke pick-up om in te rijden en hij zal de fans – omver blazen met z’n prestaties”, aldus Burn.

Voor de Nederlandse markt zal de crew-cab cabine worden omgebouwd om de Ranger Raptor op grijs kenteken aan te kunnen bieden zoals dat ook al bij de huidige auto gebeurt. De prijzen (voor belastingen) zijn € 54.700 voor de versie met 3.0-liter EcoBoost V6 twin-turbo benzinemotor en € 52.350 voor de dieselgestookte Raptor. 
Ford-Ranger-Raptor-22-ra.jpg

1 Officieel gehomologeerde brandstofefficiëntie- en CO2-emissiecijfers zullen dichter bij de verkoopdatum worden gepubliceerd. Het opgegeven WLTP-brandstof-/energieverbruik, CO2-emissies en elektrische actieradius worden bepaald volgens de technische vereisten en specificaties van de Europese verordeningen (EC) 715/2007 en (EU) 2017/1151, zoals laatstelijk gewijzigd. De toegepaste standaard testprocedures maken een vergelijking mogelijk tussen verschillende voertuigtypes en verschillende fabrikanten.

2 Bestuurdersassistentiefuncties zijn aanvullend en vervangen niet de aandacht, het beoordelingsvermogen en de noodzaak van de bestuurder om het voertuig onder controle te houden. Het vervangt niet veilig rijden. Zie de gebruikershandleiding voor details en beperkingen.

3 Beroepschauffeur op een gesloten parcours. Raadpleeg altijd het Raptor-supplement bij de gebruikershandleiding voordat je off-road gaat rijden, ken het terrein en moeilijkheidsgraad op het parcours en gebruik de juiste veiligheidsuitrusting.

4 Rijd niet terwijl je wordt afgeleid of wanneer je draagbare apparaten gebruikt. Gebruik waar mogelijk spraakgestuurde systemen. Sommige functies kunnen worden vergrendeld terwijl het voertuig in de versnelling staat. Niet alle functies zijn compatibel met alle telefoons.

5 Vereist een telefoon met actieve datadienst en compatibele software. SYNC 4 heeft geen controle over producten van derden tijdens het gebruik. Derden zijn als enige verantwoordelijk voor hun respectievelijke functionaliteit. Een dubbele telefoonkoppeling wordt geleverd via de Ford Power-Up software-update die binnenkort beschikbaar komt.

6 BANG & OLUFSEN© 2021 and B&O© 2021. BANG & OLUFSEN™ and B&O™ are registered trademarks of Bang & Olufsen Group. Licensed by Harman Becker Automotive Systems Manufacturing Kft. All rights reserved.