BMW iX M60 wereldpremière en meer opzienbarend CES-nieuws

7-1-22. Op de Consumer Electronics Show (CES) 2022 in Las Vegas, VS, richt de BMW Group zich volledig op de mobiliteitservaring van morgen. Voor het eerst zal CES dienen als locatie voor de wereldpremière van een nieuw BMW-model.
BMW-iX-M60-22-rv.jpg

Het voertuig in kwestie is de nieuwe BMW iX M60 (gecombineerd elektriciteitsverbruik: 24,7 – 21,7 kWh/100 km* volgens WLTP; gecombineerde CO 2 -uitstoot: 0 g/km), de krachtigste variant van het nieuwe technologievlaggenschip van BMW Group, die de norm stelt op het gebied van onder meer gebruikerservaring, bediening en connectiviteit, evenals met zijn geautomatiseerde rij- en parkeerfuncties. De Duitse premium autofabrikant zal ook een reeks innovaties presenteren die creativiteit en digitalisering combineren om geweldige momenten voor de bestuurder en passagiers te creëren. De ultieme rijmachine ontmoet dus letterlijk de ultieme digitale beleving op CES 2022.
BMW-iX-M60-22-lzij.jpg

Op CES 2022 zal de BMW Group laten zien hoe innovatieve digitale technologie kan worden gebruikt om de rijervaring voor de klanten nog individueler en emotioneler te maken. De nieuwe My Modes, die een meeslepende gebruikerservaring in het interieur creëren, spelen hierbij een centrale rol. Op CES geeft de BMW Group een glimp van vier nieuwe My Modes . De selectie wordt binnenkort uitgebreid met de My Modes Expressive en Relax . Daarnaast presenteert Digital Art Mode voor het eerst digitale kunst in een auto en luidt de Theatre Mode een nieuw tijdperk in voor entertainment in de auto .

Pieter Nota, lid van de raad van bestuur van BMW AG, verantwoordelijk voor klant, merken en verkoop : "Begin december hebben we een mijlpaal bereikt in onze transformatie en hebben we de miljoenste geëlektrificeerde auto afgeleverd. Met de BMW iX M60 hebben we presenteren de krachtigste en snelste elektrische auto in ons productportfolio op de CES van dit jaar. Tegelijkertijd weten we dat de digitale ervaring steeds belangrijker wordt voor onze klanten. Met Theater Mode presenteren we een spectaculair entertainment in de auto ervaring; met My Mode Digital Art zijn we de eerste fabrikant die digitale kunst in een auto presenteert."

Net als de digitale kunstwerken op het BMW Curved Display, speelt ook het rijgeluid een belangrijke rol om de waardering van het rijplezier zo intens mogelijk te maken. De BMW Group ontwikkelt de specifieke soundscapes voor volledig elektrische modellen in samenwerking met componist van filmmuziek en Academy en Grammy Award-winnaar Hans Zimmer. De samenwerking heeft geleid tot BMW IconicSounds Electric , die zal worden gepresenteerd op CES 2022. Een ander kenmerk dat zijn debuut maakt, is Theater Mode, BMW's nieuwe maatstaf voor het in-car entertainment van de toekomst, dat de achterkant van toekomstige BMW-modellen transformeert in een privébioscoop .

De volledig nieuwe personalisatiemogelijkheden die digitale technologie biedt, beperken zich echter niet tot het interieur. De BMW iX Flow met E Ink is de eerste auto ter wereld waarvan de exterieurkleur met een druk op de knop kan worden gewijzigd.

De meeslepende installatie DIMENSIONS OF REAL gaat zelfs nog verder. In plaats van een fysieke conceptauto kunnen bezoekers van CES in Las Vegas vier portalen ontdekken in dimensionale werelden op basis van My Modes. De bezoekers zullen deel uitmaken van het creatieproces door rechtstreeks interactie te hebben met de conceptcar in elke wereld.

De BMW Group zal haar concepten en visies voor de mobiliteitservaring van morgen presenteren in de Silver 3 tentoonstellingsruimte van de Las Vegas Convention en World Trade Center. In de aangrenzende buitenruimte zal het bedrijf ook een geautomatiseerde rij- en parkeerfunctie demonstreren die binnenkort beschikbaar zal zijn in toekomstige BMW-modellen. Met de innovatieve manoeuvre-assistent kunnen toekomstige BMW-modellen tot tien benaderingen opslaan, elk tot 200 meter lang, en deze vervolgens automatisch volgen. De bestuurder kan het in- en uitrijden regelen, wat ook meerdere manoeuvres kan omvatten, geheel of gedeeltelijk van buiten het voertuig.

World premiere at CES 2022: The BMW iX M60
De BMW Group presenteert de meest recente en krachtigste modelvariant van zijn nieuwe technologische vlaggenschip. De BMW iX M60, die op CES 2022 voor het eerst aan het publiek zal worden gepresenteerd, is de eerste performance-auto van BMW M GmbH die vanaf het begin is ontwikkeld voor volledig elektrische mobiliteit. Met zijn gezamenlijk systeemvermogen van 455 kW/619 pk** van twee elektromotoren, een maximumkoppel van 1.015 Nm* in Sport-modus of 1.100 Nm* wanneer Launch Control actief is, zijn elektrische vierwielaandrijving en zijn M-specifieke chassisafstelling , de BMW iX M60 brengt een fenomenale prestatie-ervaring naar nul lokale emissie mobiliteit.

De BMW iX M60 combineert een voertuigconcept dat compromisloos op duurzaamheid is afgestemd met een modern Sports Activity Vehicle-design en rijeigenschappen met een opwindend niveau van dynamiek. Zo belichaamt hij het beste van de drie werelden van BMW i, de BMW X-modellen en BMW M GmbH. Met het moderne loungekarakter van zijn royale interieur en zijn technologische hoogstandjes die ook de gebieden van geautomatiseerd rijden, bediening en connectiviteit omvatten, vertegenwoordigt de BMW iX M60 een nieuw begrip van verfijnde luxe, hoge prestaties en premiumkenmerken. De BMW iX M60 sprint vanuit stilstand naar 100 km/u in slechts 3,8 seconden.

Unieke momenten: de nieuwe My Modes Expressief en ontspannen
De BMW iX is een van de eerste modellen van BMW die nu al gebruik maakt van de nieuwste generatie van het iDrive display en besturingssysteem. De nieuwe iDrive maakt niet alleen een bijzonder intense interactie tussen bestuurder en voertuig mogelijk, maar ook een grotere personalisatie van de rijervaring met de nieuwe My Modes. Ze creëren unieke momenten die het resultaat zijn van een op de specifieke situatie afgestemde combinatie van voertuigkenmerken en interieursfeer. Op CES 2022 zal BMW nu voor het eerst andere varianten van de op deze manier gecreëerde algehele gebruikerservaring in het interieur laten zien. Met My Modes Expressive en Relax hebben BMW-klanten in de toekomst extra mogelijkheden om de voertuiginstellingen aan te passen aan de specifieke situatie en stemming.
BMW-iX-M60-22-dash.jpg

In de nieuwe My Mode Expressive wordt de actieve rijervaring gecombineerd met een bijzonder emotioneel betrokken sfeer in het interieur. Het uiterlijk van de displays op het BMW Curved Display wordt gekenmerkt door expressieve kleuren en abstracte patronen. In combinatie met BMW IconicSounds Electric voor volledig elektrische BMW-modellen zorgt het activeren van My Mode Expressive ook voor een onconventioneel geluid in het interieur dat de rijsituatie bijzonder intens weerspiegelt.

In My Mode Relax staat wellness, harmonie en ontspanning centraal. De grafische displays op het BMW Curved Display zijn geïnspireerd op natuurlijke landschappen. In volledig elektrische modellen wordt een ingetogen en harmonieuze geluidsachtergrond gegenereerd om dit te evenaren.

Exclusieve ervaring: BMW brengt digitale kunst in het voertuig
Digital Art Mode, de eerste keer ter wereld dat digitale kunst in een auto-omgeving wordt gebruikt, biedt een bijzonder exclusieve rijervaring. De displays op de BMW Curved Display die met deze My Mode worden geactiveerd, komen voort uit een creatieve dialoog tussen BMW Group Design en de internationaal bekende Chinese multimediakunstenaar Cao Fei. De bezoekers van CES 2022 kunnen een eerste indruk krijgen van Digital Art Mode in de BMW iX M60, die daar ook te zien zal zijn.

In 2017 ontwierp Cao Fei BMW Art Car #18, het eerste volledig digitaal ontworpen voertuig in de geschiedenis van deze wereldwijd unieke verzameling mobiele kunstwerken. Met de première voor de integratie van digitale kunst in een auto-omgeving, zetten zij en de BMW Group nu samen de volgende stap in het wereldwijde culturele engagement van het bedrijf. In haar digitale kunstwerken, gemaakt voor Digital Art Mode, gaat Cao Fei in op de vele interacties en correlaties in een geglobaliseerde wereld met behulp van lichtelementen die voortdurend veranderen, bewegen en met elkaar in verband staan.

Startsignaal voor BMW IconicSounds Electric
BMW intensiveert de rijervaring in de volledig elektrische modellen van het merk met nieuwe en emotioneel boeiende soundscapes. Op CES 2022 presenteert het bedrijf BMW IconicSounds Electric, gecreëerd in samenwerking tussen de BMW Group en de Academy Award-winnaar en componist van filmmuziek, Hans Zimmer.

De gezamenlijk ontwikkelde rijgeluiden weerspiegelen de specifieke prestatiekenmerken en typische merkattributen van een geëlektrificeerde BMW op een manier die zowel volledig nieuw als authentiek is. Ze helpen om de beleving van duurzame mobiliteit en de interactie tussen bestuurder en voertuig nog intenser, nog aanweziger en nog onmiskenbaarder te maken. Op deze manier wordt de akoestische feedback op de bewegingen van het gaspedaal ook een elementair onderdeel van de rijervaring in een elektrisch en dus vrijwel geruisloos aangedreven BMW.

De nieuwe soundscapes variëren afhankelijk van de door de bestuurder gekozen My Modes. De geëlektrificeerde BMW M-auto's gebruiken variaties van de BMW IconicSounds Electric die speciaal voor hen zijn ontwikkeld. BMW IconicSounds Electric zal voor het eerst beschikbaar zijn voor de BMW i4 in de eerste helft van 2022 en ook voor de BMW iX in de tweede helft van 2022.

Cinema op wielen: het auto-entertainment van de toekomst
Naast de nieuwe momenten en soundscapes voor intens rijplezier, presenteert BMW Group ook een innovatief concept voor de individuele mobiliteitservaring achterin. Op CES 2022 biedt de premium autofabrikant uitzicht op een bijzonder exclusieve expressie van My Modes in combinatie met het in-car entertainmentsysteem van de toekomst. In My Mode Theatre verandert de achterkant van het interieur in een privébioscooplounge, met het BMW Theatre Screen, een 31-inch ultrabreedbeeldscherm in 32:9-formaat, surround sound en 5G-connectiviteit. Daar kunnen passagiers op de achterbank genieten van een spannende en luxueuze bioscoopervaring met een entertainmentprogramma dat individueel kan worden geselecteerd op een display met een resolutie tot 8k.
BMW-bioscoop-22-scherm.jpg

Frank Weber, lid van de raad van bestuur van BMW AG, Development: "We ontwikkelen meeslepende, digitale ervaringen voor puur rijplezier. In Theater Mode wordt de achterkant van het interieur omgetoverd tot een privébioscooplounge. Met het 31-inch display, 5G-connectiviteit, 8k-resolutie, surround sound en individueel streamingprogramma, er wordt een ongekende ervaring gecreëerd die nieuwe normen stelt op het gebied van entertainment in de auto."

De BMW Group werkt samen met Amazon om via Fire TV een breed scala aan entertainmentcontent in de auto aan te bieden. Dit betekent dat de klanten onderweg toegang hebben tot content waar ze thuis al van genieten, waaronder films en series, muziek en podcasts. Er komt een marktspecifiek aanbod voor klanten op de Chinese markt. Het BMW Theaterscherm zakt elegant uit de hemel zodra de Theatermodus is geactiveerd. Bij deze motie hoort een klankervaring die exclusief voor dit doel in samenwerking met Hans Zimmer is samengesteld. De inzittenden kunnen het entertainmentsysteem bedienen via directe aanraakvelden en via in de portieren geïntegreerde aanraakpanelen.

Een digitale beleving in het exterieur: kleur verandert met een druk op de knop
Het interieur is niet de enige plek waar digitale technologie volledig nieuwe personalisatiemogelijkheden creëert. Met de BMW iX Flow met E Ink biedt BMW Group op CES 2022 het vooruitzicht op een unieke technologie die door middel van digitalisering ook het exterieur van een voertuig aanpast aan verschillende situaties en individuele wensen. Het oppervlak van de BMW iX Flow met E Ink kan van kleur veranderen op verzoek van de bestuurder.
BMW-iX-Flow-E-Ink-22-lv.jpg

Frank Weber: "In de toekomst zullen digitale ervaringen niet alleen op displays plaatsvinden. Het echte en het virtuele zullen steeds meer samenvloeien. Met de BMW iX Flow brengen we de carrosserie tot leven."
BMW-iX-Flow-E-Ink-22-lzij.jpg

Adrian van Hooydonk, Head of BMW Group Design: "De BMW iX Flow is een geavanceerd onderzoeks- en ontwerpproject en een geweldig voorbeeld van het vooruitstrevende denken waar BMW bekend om staat."
BMW-iX-Flow-E-Ink-22-la.jpg

De vloeiende kleurveranderingen worden mogelijk gemaakt door een speciaal ontwikkelde bodywrap die precies is afgestemd op de contouren van de volledig elektrische Sports Activity Vehicle van BMW. Wanneer gestimuleerd door elektrische signalen, brengt de elektroforetische technologie verschillende kleurpigmenten naar het oppervlak, waardoor de lichaamshuid de gewenste kleur krijgt.

Een digitale ontwerpvisie: meeslepende installatie DIMENSIONS OF REAL
De digitale wereld biedt talloze andere mogelijkheden om het uiterlijk van een voertuig aan te passen aan de individuele esthetische gevoeligheid, de rijsituatie en de persoonlijke stemming. DIMENSIONS OF REAL, bedacht door DESIGNWORKS, de designinnovatiestudio van BMW GROUP, herdefinieert het concept van een conceptvoertuig en nodigt mensen uit om op een multisensorische reis te gaan. DIMENSIONS OF REAL is een puur digitaal formaat en een kunstzinnige kijk op wat nog moet komen.

"BMW heeft altijd de grenzen van technologie en design tegelijkertijd verlegd. We zetten ons in voor het creëren van mensgerichte producten en ervaringen voor alle zintuigen." Adrian van Hooydonk, hoofd BMW Group Design

In plaats van een fysiek voertuig kunnen bezoekers van CES in Las Vegas vier portalen ontdekken in dimensionale werelden op basis van My Modes. De bezoekers zullen deel uitmaken van het creatieproces door rechtstreeks interactie te hebben met de conceptcar in elke wereld.

Virtuele ervaring in BMW's metaverse JOYTOPIA
Na een succesvolle première tijdens de IAA 2021, opent de BMW Group opnieuw zijn metaverse JOYTOPIA , die in de toekomst belangrijke evenementen en samenwerkingen van het merk voor gebruikers van over de hele wereld virtueel zal uitbreiden. De immersieve installatie DIMENSIONS OF REAL is ook te beleven in JOYTOPIA van 5 t/m 8 januari 2022.

Gemodereerd door Hans Zimmer, Academy Award-winnaar, componist en curator van BMW IconicSounds Electric, zullen JOYTOPIA-bezoekers de volledig opnieuw ontworpen werelden van vertrouwen, kalmte en vreugde doorkruisen in verschillende dimensies en digitale landschappen, waarvan het ontwerp is geïnspireerd op de nieuwe My Modes en de flexibele verschijning van DIMENSIONS OF REAL.

Op deze manier krijgen zelfs gebruikers die niet naar Las Vegas kunnen reizen voor CES de mogelijkheid om de ideeën, concepten en visies van de BMW Group voor de mobiliteitservaring van morgen opnieuw te creëren - rechtstreeks in de browser van hun smartphone, tablet of pc.

Voor het eerst heeft JOYTOPIA ook een aparte sectie voor mediavertegenwoordigers: www.joytopia.com/press