Rolls-Royce viert 100e verjaardag van de 20 H.P.

8-10-22. Rolls-Royce Motor Cars viert eeuwfeest van de legendarische 20 H.P., ofwel ‘Twenty’ op 6 oktober 2022.
Rolls-Royce-20-HP-22-foto2.jpg

“Elke Rolls-Royce is zowel evolutionair als revolutionair: trouw aan onze essentiële ontwerp- en engineeringprincipes, terwijl technologie, comfort en rijervaring naar een nieuw niveau worden getild. Maar tijdens onze lange geschiedenis zijn er bepaalde bepalende modellen geweest die het bredere autolandschap permanent hebben veranderd. De ‘Twenty’, 100 jaar geleden gelanceerd, is er een van. We sluiten ons aan bij eigenaren en liefhebbers over de hele wereld om deze zeer speciale gelegenheid en de blijvende erfenis van deze legendarische en geliefde auto te vieren.”
Torsten Müller-Ötvös, Chief Executive Officer, Rolls-Royce Motor Cars

Rolls-Royce Motor Cars viert de honderdste verjaardag van de legendarische 20 H.P., in de wereld bekend als de 'Twenty' en gelanceerd op 6 oktober 1922. Ontworpen door Sir Henry Royce, behoort het tot de belangrijkste en meest invloedrijke modellen ooit door het merk geproduceerd. Omdat dit de eerste Rolls-Royce was die specifiek bedoeld was voor de eigenaar-bestuurder, in plaats van voornamelijk voor gebruik met chauffeur, is het een directe voorouder van de huidige Ghost, Wraith, Dawn en Cullinan. En door de mechanische basis neer te zetten voor generaties Rolls-Royces die erop volgden, heeft de 'Twenty' ook historische parallellen met de aanstaande Spectre.

Bijschrift bij foto helemaal bovenaan: 1922 ROLLS-ROYCE 20 PK (4-G-II) EN SIR HENRY ROYCE: dit experimentele pre-productiemodel werd gebruikt door Sir Henry Royce in zijn huis in West Wittering en in Le Canadel. Aanvankelijk grijs, werd het model al snel opnieuw geverfd in 'burnt umber'. Royce gebruikte de auto tot mei 1925, toen hij werd aangepast aan de nieuwste productiespecificaties en klaargemaakt voor verkoop. Hij bestaat nog steeds, maar met een cabrioletcarrosserie van Gill. Sir Henry Royce is gefotografeerd met C.L. Jenner, engine designer achterin en A.G. Elliot, senior engine designer aan het stuur.
 Bron: The Rolls-Royce Enthusiasts’ Club (RREC)

LA BELLE EPOQUE
In 1906 introduceerde Rolls-Royce de 40/50 H.P. – beter bekend als de Silver Ghost. Dankzij de kracht van zijn bijna geruisloze motor, onberispelijke betrouwbaarheid en enorme uithoudingsvermogen, verdiende deze baanbrekende auto de titel - die het merk sindsdien nooit heeft prijsgegeven - van 'de beste auto ter wereld'. Het stelde ook een nieuw 'één model'-beleid in, in plaats van de eerdere aanpak van het bedrijf om verschillende modellen tegelijk aan te bieden. Dit bleek een financieel verstandige strategie tot aan het uitbreken van de Grote Oorlog in 1914.

De volgende vier jaar wijdde Rolls-Royce zich aan militaire projecten, waaronder een gepantserde versie van de Silver Ghost en een reeks prachtige vliegtuigmotoren. Maar het einde van de vijandelijkheden in 1918 onthulde een geheel nieuwe wereld, waarin de vooroorlogse sociaaleconomische, politieke en culturele orden volledig waren getransformeerd. Voor Rolls-Royce betekende de verschuiving van oorlog naar vrede een enorme overcapaciteit in de fabrieken in Derby, die in 1919 zo'n 8.000 arbeiders in dienst hadden.
Rolls-Royce-20-HP-23-foto1.jpg
1923 ROLLS-ROYCE 20 PK (51S6): Ondanks dat hij maar twee deuren had, werd deze vierzitter door de Coachbuilder omschreven als een limousine. De toevoeging van een 'rokersluik' in het dak, een anti-scuff plaat onder de deur en een discrete hoorn dragen bij aan de charme van de auto.
Bron: The Rolls-Royce Enthusiasts’ Club (RREC)

EEN AUTO VOOR EEN VERANDERDE WERELD
Zelfs vóór de wapenstilstand in 1918 voorzag Henry Royce de noodzaak van een kleinere auto om een ​​waarschijnlijke daling van de verkoop van de grotere 40/50 H.P. Visionair als hij was, anticipeerde Royce – terecht – dat veel Rolls-Royce-eigenaren niet in staat zouden zijn om het omvangrijke huishoudelijk personeel dat ze voor de oorlog in dienst hadden, te werven, te behouden of te betalen. Een auto die noch het intensieve en dure wekelijkse onderhoud vereist van een Silver Ghost, noch een chauffeur had om hem te besturen, zou, zo redeneerde hij, aantrekkelijk zijn.

Twee jaar later was de directie het met hem eens. In 1920 bracht Royce zijn technische vaardigheden over van het 'ontwerpen' van een kleinere auto naar het 'fabriceren' ervan. Deze beslissing werd onderbouwd door zowel de noodzaak om de resterende overcapaciteit in de fabriek in Derby, waar het personeelsbestand al was teruggebracht tot 2.000, op te vangen, als om een ​​auto te leveren die beter zou voldoen aan de naoorlogse behoeften van sommige klanten.

Royce begreep instinctief dat, ondanks hun nu meer normale omstandigheden, eigenaren gewend waren aan de Rolls-Royce-normen van uitmuntendheid en niets minder zouden verwachten van een nieuw model, ongeacht de grootte en specificatie. Het bedrijf deed daarom veel moeite om hen gerust te stellen met voorgestelde 20 HP, en verklaarde dat 'onder geen enkele omstandigheid de normen van uitmuntendheid die in de producten worden gehandhaafd, zouden worden verminderd'. In september 1920 deelde Royce de directie vol vertrouwen mee dat hij tevreden was 'dat de standaard van uitmuntendheid van de productie werd gehandhaafd'.
Rolls-Royce-20-HP-24-foto3.jpg
1924 ROLLS-ROYCE 20 PK (GRK50): Deze open tourer van Park Ward bevat het lichte, open koetswerk dat Sir Henry Royce voor de ‘Twenty’ had verzonnen. Hij gaf de voorkeur aan Park Ward vanwege hun vermogen om sterke, lichte carrosserien te bouwen die geschikt waren voor dit model.
Bron: The Rolls-Royce Enthusiasts’ Club (RREC)

DE ‘TWENTY’
Op 6 oktober 1922 onthulde Rolls-Royce zijn nieuwe ‘small horsepower’ auto. De zescilinder-in-lijn, met een inhoud van 3,1-liter, was minder dan de helft van de grootte van de 7,5-liter motor van de Silver Ghost. Het nieuwe model woog ongeveer 30% minder dan zijn grotere familielid. Dit, in combinatie met andere vooruitgang in technisch ontwerp sinds het debuut van de Silver Ghost in 1906, betekende dat de prestatiekloof tussen de twee modellen kleiner was dan alleen de cijfers doen vermoeden.

Het was meteen duidelijk dat de nieuwe 20 H.P., of kortweg de ‘Twenty’ zoals hij al snel bekend werd, een enorme technische sprong voorwaarts betekende. Door de lichte manier waarop de auto zich liet bedienen en de prestaties van zijn besturing, remsysteem en ophanging leek de Silver Ghost - hoewel nog steeds superieur aan zijn directe concurrenten - nogal verouderd.

De kwaliteiten zorgden er ook voor dat de 'Twenty' snel favoriet werd onder zowel de gevestigde Rolls-Royce-liefhebbers als nieuwe klanten voor wie een grotere auto met een ouder wordend design niet aantrekkelijk was, vooral waar de aanschafprijs en de onderhoudskosten belangrijke overwegingen waren.

Eigenaren deelden graag hun enthousiasme voor het nieuwe model. In brieven aan de autopers prees de een het als 'een charmant stukje mechanisme', terwijl een ander verklaarde: 'Ik heb nog nooit iets gehad dat zo soepel reed'. Een advertentie citeerde een deskundige beoordeling van de auto als 'alles wat een automobilist kan wensen... autorijden met een hoge mate van verfijning en zijn eenvoud van bediening zal de bestuurder verrukken'. Nadat hij zijn auto in ontvangst had genomen, schreef een tevreden eigenaar vanuit zijn huis in Frankrijk aan het bedrijf: ‘Ik ben zeer tevreden met mijn 20 H.P. en de manier waarop de motor presteert en niet te hoeven schakelen tussen Liverpool en Versailles'.
Rolls-Royce-20-HP-28-foto4.jpg
1928 ROLLS-ROYCE 20 PK (GYL16): Deze Park Ward-limousine coupé, afgewerkt in Lake Blue met Purple Lake-vleugels en een rood lederen interieur, werd oorspronkelijk verkocht aan Sir Malcolm McAlpine. De auto is voorzien van een dickey-seat - voor incidenteel gebruik, voor een of twee extra passagiers - en heeft een gebogen carrosseriestijl die ongebruikelijk was voor die tijd.
Bron: The Rolls-Royce Enthusiasts’ Club (RREC)

GEWICHTIGE KWESTIES
Net als alle Rolls-Royce-modellen uit die tijd, werd de 'Twenty' geproduceerd als 'rollend chassis', waarop eigenaren een op maat gemaakte carrosserie lieten bouwen door een onafhankelijke carrosseriebouwer. Royce was van plan dat het in de eerste plaats een auto voor de eigenaar zou zijn en hoopte dat de carrosseriebouwers de afmetingen en het gewicht van hun creaties zo laag mogelijk zouden houden.

Bij sommige klanten was hij echter niet in staat de gewoonten te veranderen. Veel eigenaren van de ‘Twintig’ bleven volharden in het specificeren van hun favoriete stijl van een pompeus, formeel koetswerk dat veel zwaarder was dan vereist en een grotere luchtweerstand had. Tot Royce's begrijpelijke irritatie brachten deze carrosserieën de prestaties in gevaar.

Royce, ooit de pragmaticus, wist dat er maar één manier was om de verhouding tussen gewicht en prestatie te verbeteren. In 1929 werd de ‘Twenty’ verdrongen door de 20/25 H.P., aangedreven door een motor met meer inhoud. Zelfs dit loste het probleem niet volledig op en in 1935 produceerde Royce de 25/30 H.P. met een krachtbron van 4,25 liter. Het tijdperk van weinig pk’s kwam uiteindelijk ten einde met de Wraith van 1938. Deze latere toevoegingen waren allemaal directe ontwikkelingen van de 'Twenty', en vandaag de dag voegen ze nog meer glans toe aan zijn reputatie.
Rolls-Royce-20-HP-20-foto5.jpg
1929 ROLLS-ROYCE 20 H.P. (GV04): Een populaire stijl voor carrosseriebouwer Park Ward was de landaulette, met het deel van het dak boven de achterbank dat kon worden verlaagd om de inzittenden in de open lucht te laten rijden.
Bron: The Rolls-Royce Enthusiasts’ Club (RREC)

VAN BLIJVENDE INVLOED…
De 'Twenty' had grote invloed op Rolls-Royce, zelfs lang nadat de productie in 1929 stopte. Er waren inmiddels 2.940 exemplaren gebouwd. Met name de zescilinder-in-lijnmotor - met afneembare cilinderkop en kopkleppen - zou de komende 30 jaar het model vormen voor Rolls-Royce-motoren. Open de motorkap van elke zescilinder Rolls-Royce tot aan het Silver Cloud-model (1955-9) en de motor heeft herkenbaar hetzelfde ontwerp, zij het met veel interne verbeteringen. En toen de inmiddels eerbiedwaardige Silver Ghost in 1925 werd vervangen door de nieuwe Phantom, nam de motor ook het essentiële Twenty-patroon aan.

…EN EEN LEVENDE ERFENIS
Tot aan de laatste Phantom VI in 1992 hield Rolls-Royce vast aan zijn beleid met twee stromingen, precies zoals dat 70 jaar eerder was geïntroduceerd met de lancering van de 'Twenty'. Het stelde het bedrijf in staat om aan de behoeften van twee groepen klanten te voldoen: degenen die ervoor kozen om vanaf de achterbank te genieten van de 'magic carpet ride' terwijl ze werden gereden; en degenen die liever zelf met hun auto reden.

Deze aanpak zette zich voort in het moderne tijdperk toen Rolls-Royce Motor Cars de kleinere Ghost creëerde om de Phantom, te begeleiden. Maar de klanten van Rolls-Royce zijn tegenwoordig veel breder en meer divers dan in de jaren twintig, wat tot uiting komt in het uitgebreide productportfolio van het bedrijf.

Er zijn ook historische parallellen tussen de ‘Twenty’ en Rolls-Royce’s nieuwe elektrisch model (BEV), de Spectre. Beide tonen de bereidheid en het vermogen van het merk om te reageren op een veranderende wereld, waarin klanten nieuwe behoeften en eisen hebben en oude normen niet langer gelden. Elk vertegenwoordigt een stapsgewijze verandering in technologie die de Rolls-Royce-productfamilie de komende decennia zal vormen. Bovenal belichamen ze het beroemdste gezegde van Sir Henry Royce: "take the best that exists and make it better".