Toyota GR Supra met handbak voor de puristen

29-4-22. Toyota GAZOO Racing introduceert een nieuwe variant van de GR Supra. Naast de 2,0 liter viercilinder en 3,0 liter zescilinder met achttrapsautomaat komt er nu een derde variant bij: de GR Supra met een handgeschakelde zesversnellingsbak.
Toyota-GR-SUPRA-MT-22-lv.jpg

Altijd gekoppeld aan de 340 pk sterke zes-in-lijn en lichter in gewicht is dit de GR Supra voor liefhebbers van ultiem rijplezier. Sinds de lancering wordt de GR Supra aangeboden met een 3,0 liter zes-in-lijn met 250 kW (340 pk), gekoppeld aan een achttraps automatische versnellingsbak. Een jaar later werd een nieuwe 2,0-liter viercilinder met 190 kW (258 pk) aan het gamma toegevoegd, ook met een achttraps automatische transmissie. Hoewel de auto en zijn prestaties wereldwijd veel lof hebben gekregen van zowel media als fans, bleef de vraag of er ooit een handgeschakelde versie zou komen.
Toyota-GR-SUPRA-MT-22-lzij.jpg

Geluisterd naar fans en klanten
Toyota heeft geluisterd naar fans en klanten en introduceert later dit jaar een nieuwe GR Supra met een intelligente handgeschakelde zesversnellingsbak (iMT) in Europa. Ontworpen voor maximale controle en precisie, zal de nauwkeurig getimede handmatige transmissie zorgen voor nog meer rijplezier. Door de toevoeging aan de line-up zijn alle Toyota GR-modellen in Europa leverbaar met een handgeschakelde versnellingsbak.
Toyota-GR-SUPRA-MT-22-ra.jpg

Nieuw ontwikkeld
De nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak was geen kant-en-klare oplossing, maar is volledig nieuw ontwikkeld. De nieuwe transmissie en nieuwe koppeling zijn speciaal ontworpen om bij het vermogen en koppel van de 3,0 liter zes-in-lijn van de GR Supra te passen. Een bijkomend voordeel is dat de nieuwe versnellingsbak lichter is dan de achttrapsautomaat, wat de rij-eigenschappen verder ten goede komt. Toyota GAZOO Racing past een nieuw ontworpen koppeling toe met een grotere diameter en versterkte diafragmaveer. Dankzij het grotere wrijvingsoppervlak en de sterkere veer is de koppeling geschikt voor het hoge koppel van de 3,0 liter zescilinder. De eindoverbrenging is verkort: van 3,15 (in de GR Supra met automaat) tot 3,46. Het resultaat is een sportieve respons en prestaties die horen bij een sportwagen.

Slimme bediening
De iMT-transmissie maakt gebruik van een intelligent besturingssysteem met nieuwe software om het maximale uit de versnellingsbak te halen. Bij het opschakelen wordt het motorkoppel geoptimaliseerd op het moment dat de koppeling wordt in- en uitgeschakeld; bij terugschakelen is de software nauwkeurig afgesteld voor consistente prestaties. De iMT is standaard ingesteld, maar kan desgewenst worden uitgeschakeld in de Sport-modus.
Toyota-GR-SUPRA-MT-22-stoelen.jpg

Ophanging en stuurinrichting
Alle GR Supra-versies profiteren van verder verfijnde ophanging met de introductie van de handgeschakelde versie. De aanpassingen bestaan uit gevulkaniseerd rubber in de voorste en achterste stabilisatorstangbussen en opnieuw afgestelde schokdempers. Ook de mechanische componenten in de elektrische stuurbekrachtiging zijn opnieuw afgesteld.

Middenconsole
Om de GR Supra te voorzien van de nieuwe handgeschakelde transmissie, moest niet alleen de aandrijflijn worden aangepast. Ook in het interieur moest er veel worden aangepast: het was niet eenvoudig een kwestie van de ene versnellingspook voor de andere verwisselen. Er moest aandacht worden besteed aan de optimale plaatsing van de versnellingspook voor nauwkeurig, snel en doeltreffend schakelen.
Toyota-GR-SUPRA-MT-22-dash.jpg

Door het bestaande ontwerp van de middenconsole was er onvoldoende ruimte tussen de schakelhendel en het bedieningspaneel van de airconditioning. Voor de perfecte ergonomie zijn de middenconsole en de bediening voor rijmodi opnieuw ontworpen. De herziene lay-out biedt een comfortabele ruimte van 42 mm tussen de pookknop en het airconditioningpaneel.

Het gevoel van de versnellingspook in de hand en het gewicht van de bediening maken deel uit van de menselijke zintuiglijke verbinding met de auto, dus er is aandacht besteed aan het gewicht en de vorm van de versnellingspook en de kwaliteit van het schakelen. Toyota GAZOO Racing koos daarom voor een zwaardere versnellingspook (200 g) voor een aangenamer traagheidseffect bij gebruik.

Hairpin+
De ambitie om nog meer ‘fun to drive’ toe te voegen aan de GR Supra, heeft geleid tot meerdere aanpassingen aan de tractiecontrole. De engineers hebben de ideale balans gevonden tussen wendbaarheid en stabiliteit bij het verlaten van een bocht. Het systeem is gekalibreerd om de stabiliteit te behouden - de auto blijft trouw aan de beoogde lijn van de bestuurder - terwijl de juiste hoeveelheid vermogen wordt geboden voor een sportief gevoel.

Ook nieuw is de Hairpin+-functie. Deze functie is ontworpen om het nemen van scherpe bochten nog leuker te maken. Op een helling (meer dan 5%) met een wegdek met veel wrijving – zoals op veel Europese bergroutes – is de koppelverdeling geoptimaliseerd om een ​​groter verschil in de mate van wielspin op de linker- en rechterbanden mogelijk te maken. 
Toyota-GR-SUPRA-MT-22-la-boven.jpg

Nieuwe kleuren en Special Edition
De GR Supra is met de introductie van de handgeschakelde versie leverbaar in drie nieuwe kleuren: Moareki Grey, Dawn Blue en Moonstone White. Deze laatste matwitte kleur is exclusief voor de nieuwe handgeschakelde 3.0-liter Special Edition. Deze uitvoering is naast de matwitte lak altijd te herkennen aan het rode Supra-logo op de achterzijde. In het interieur van de Special Edition is het rode leer vervangen door een nieuwe bruine bekleding. Deze bekleding is voor de overige uitvoeringen optioneel te bestellen.

Leverbaar in 2022
Later dit jaar worden de eerste exemplaren van de GR Supra met handgeschakelde versnellingsbak in Nederland verwacht. Prijzen worden dichter bij de marktintroductie bekendgemaakt.