Pirelli DIABLO ROSSO IV Corsa voor extra sportieve motorrijders

13-2-22. Pirelli presenteert de nieuwe DIABLO ROSSO IV Corsa , de high-performance hypersportband die de lat voor sportief rijden nog hoger legt binnen de DIABLO ROSSO-familie.
Pirelli-Diablo-Rosso-IV-Corsa-22-la.jpg

De nieuwe DIABLO ROSSO IV Corsa vertegenwoordigt een fellere versie van de DIABLO ROSSO IV supersportband, gemaakt om de meest veeleisende motorrijders tevreden te stellen die op zoek zijn naar een band die in staat is om hoge prestaties te leveren, om het potentieel van hun fietsen volledig te benutten. 

DIABLO ROSSO IV Corsa werd geboren in het jaar waarin Pirelli zijn 150e verjaardag viert en wordt een integraal onderdeel van de vieringen. In 2022 brengt een limited edition DIABLO ROSSO IV Corsa een eerbetoon aan deze mijlpaal en is voorzien van het 150-jarig jubileumlogo van Pirelli op de zijwand. 

Het bedrijf, opgericht in Milaan op 28 januari 1872, begon zijn activiteiten met gediversifieerde rubberproducten, waarmee het de eerste band voor fietsen maakte in 1890. Pirelli, altijd gepassioneerd door competitie, nam deel aan de eerste motorraces in 1897 en gaat vandaag verder als enige leverancier naar het Superbike Wereldkampioenschap, een samenwerking die begon in 2004 en tevens het meest succesvolle merk in de MXGP is. Vandaag de dag is Pirelli het enige bandenbedrijf dat zich exclusief richt op de consumentenwereld, met producten en diensten voor auto's, motorfietsen en fietsen.
Pirelli-Diablo-Rosso-IV-Corsa-22-set.jpg 

DIABLO ROSSO IV Corsa is de ideale keuze voor:
Motorrijders die houden van een dynamische rijstijl op bochtige wegen en bergpassen, die een band willen die past bij de sportieve prestaties van hun motorfiets;

Motorrijders die gepassioneerd zijn door tuning, die op zoek zijn naar prestatie-upgrades en zorgen voor de afstelling en esthetiek van de fiets. Deze rijders zoeken de optimale afstelling van hun motorfiets afhankelijk van het soort gebruik, ook door de upgrade naar hoogwaardige uitrusting. Ze herkennen ook het bliksemvormige loopvlakontwerp, hier onderbroken, als het iconische symbool dat de sportieve prestaties van de DIABLO ROSSO vertegenwoordigt. 

De belangrijkste voordelen van DIABLO ROSSO IV Corsa zijn:
Meer grip in droge omstandigheden, dankzij een gladder loopvlakontwerp dat een groter voetafdrukgebied garandeert, naast het gebruik van innovatieve verbindingen die de mechanische grip verhogen;

Verbeterde high-performance handling en nauwkeurige feedback. De innovatieve technologieën die op het karkas zijn toegepast, zorgen ervoor dat de DIABLO ROSSO IV Corsa zich kan hechten aan de microruwheid van het asfalt, wat zorgt voor nauwkeurige feedback en een gevoel van controle;

Consistentie van prestaties over meerdere rijsessies, mogelijk gemaakt door de kenmerken van het loopvlakpatroon, waarbij de beoogde herhaling van de groeven een hoge weerstand tegen stress biedt, en door de nieuwe opstelling van de verbindingen zorgt voor een optimale thermische balans. 

LoopvlakpatroonHet loopvlakontwerp van de DIABLO ROSSO IV Corsa heeft een berekende herhaling van de centrale groeven en een gladder schoudergebied, voor een leegte/opvulverhouding die 25% [1] lager is dan die van DIABLO ROSSO IV. 

In het middengebied zorgt de groep langsgroeven voor richtingsstabiliteit en waterafvoer. Hun oriëntatie volgt de slijtagegolven en zorgt voor een gelijkmatige slijtage , terwijl hun positie de structurele stabiliteit van de band verhoogt om consistente prestaties te geven over meerdere rijsessies. 

In het tussengebied zijn lineaire groeven van verschillende lengtes gepositioneerd met behulp van een schema dat de flexibiliteit van de verbinding en de waterafvoer in evenwicht houdt. DIABLO ROSSO IV Corsa heeft een groot glad gebied op de schouders, dat een hoge mate van grip, precisie en stabiliteit biedt bij maximale hellingshoeken. 

Compounds
De voorband is verdeeld in drie gebieden met behulp van twee verschillende compounds: 

De centrale band heeft een Full Silica-verbinding die ongeveer 45% van de sectiebreedte inneemt en aanwezig is in het contactgebied dat wordt gebruikt tot een hellingshoek van 25 graden;

De zijgebieden hebben een zachtere compound, ook Full Silica, dankzij het gebruik van innovatieve harsen die uitstekende grip bieden en de feedback van de voorband verbeteren.

De achterband heeft ook een bi-compound-schema voor uitstekende wegprestaties en werkt in harmonie met de voorkant: 

De centrale Full Silica -verbinding zorgt voor een snelle opwarming en uitstekende chemische grip op verschillende oppervlakteomstandigheden;

De schoudercompound is 100% Carbon Black en is rechtstreeks afgeleid van de compounds van DIABLO Supercorsa SC die worden gebruikt in racewedstrijden. Deze compound kan ondersteuning bieden bij volledige helling en tractie tijdens acceleratie en beheert het koppel dat wordt gegenereerd door de nieuwste generatie superbikes.

ProfielenPirelli maakt gebruik van alle knowhow die is opgedaan in het snelste van productie afgeleide motorkampioenschap. De profielen van de DIABLO ROSSO IV Corsa zijn daarom afgeleid van de race en worden gekenmerkt door een ontwerp met meerdere radiussen dat de handling van de band verbetert. 

Het centrale gebied heeft een scherper profiel om onmiddellijke lean en snelle verandering van richting mogelijk te maken. In de laterale gebieden wordt de profielkromming daarentegen minder geaccentueerd om het contactoppervlak te vergroten en maximale tractie in bochten te garanderen. Voor- en achterbanden volgen een vergelijkbaar profielontwerp, waardoor een perfect uitgebalanceerd en neutraal gedrag van de set wordt gegarandeerd. 
Pirelli-Diablo-Rosso-IV-Corsa-22-rv.jpg

Structuur
Met DIABLO ROSSO IV Corsa Pirelli maakt gebruik van een race-afgeleide structuur met nul graden stalen riem , die erin slaagt zich perfect aan te passen aan verschillende niveaus van stress zonder afbreuk te doen aan het comfort en optimaal te werken met de meest geavanceerde elektronische controlesystemen. 

De stijve koordtechnologie heeft structurele koorden die stijver zijn en tegelijkertijd verdeeld met minder dichtheid (-20%) in vergelijking met een standaard sportband [2] . Dit schema laat meer ruimte voor de rubbersamenstelling, die dankzij de dempingseigenschappen het rijgevoel en de precisie verbetert , waardoor de rijder een veiligheidsgevoel en controle over de motorfiets krijgt. 

Het DIABLO ROSSO IV Corsa-assortiment omvat de volgende maten 

Voor
110/70 ZR 17 M/C 54W TL 07/2022

120/70 ZR 17 M/C (58W) TL 01/2022 

Achter
150/60 ZR 17 M/C 66W TL 07/2022

180/55 ZR 17 M/C (73W) TL 01/2022

180/60 ZR 17 M/C (75W) TL 03/2022

190/50 ZR 17 M/C (73W) TL 06/2022

190/55 ZR 17 M/C (75W) TL 01/2022

200/55 ZR 17 M/C (78W) TL 04/2022

200/60 ZR 17 M/C (80W) TL 04/2022 

[1] Achtermaat 190/55 ZR 17 van DIABLO ROSSO IV CORSA en DIABLO ROSSO IV vergeleken

[2] koorden verdeeld met 20% met minder dichtheid in vergelijking met DIABLO ROSSO III-band