Opel 1.5-23 COE vergeten prototype terug gevonden op veiling

26-8-22. Heel soms zijn er sensationele vondsten. Specialisten van Opel Classic ontdekten bij een veiling acht foto’s van een unieke en verloren gewaande bestelbus.
Opel-Blitz-15-23-COE-lv.jpg

Een ware revelatie, want de nooit eerder gepubliceerde afbeeldingen bewijzen dat Opel al midden jaren dertig van de vorige eeuw een hoogst modern ogende bestelbus klaar had voor productie.
Opel-Blitz-15-23-COE-la.jpg

Het gaat om een prototype van een frontstuur-bestelbus, waarin de bestuurder in een cabine min of meer boven de motor zat. Vandaag de dag is dat ontwerp wereldwijd de norm voor alle lichte bestelbussen, zoals de Opel Vivaro en Opel Movano. Leif Rohwedder, Manager Opel Classic: “In het historisch archief van Opel hadden we dergelijke foto’s niet. Voor zover wij weten is er ook nooit iets over dit prototype gepubliceerd. Alle informatie over dit unieke model was decennialang verdwenen.”
Opel-Blitz-15-23-COE-fotoboek.jpg

Pionier: de frontstuur-bestelbus van Opel
De foto’s laten een vooruitstrevend design zien van een compacte Blitz bestelauto, die klaarblijkelijk volledig was ontwikkeld en ook kon rijden. De projectnaam is met potlood op de achterkant van de foto’s geschreven: 1.5-23 COE. De getallen refereren aan de cilinderinhoud (1.488 cm3) van de motor, die stamde van de Opel Olympia personenauto, en bij benadering aan de wielbasis (2.400 mm). ‘COE’ staat voor ‘cab over engine’. In het Nederlands is dat een frontstuurcabine.

Dit concept was voor de jaren dertig jaren hoogst geavanceerd. Het design leverde een veel korter voertuig op, maar wel met een vergelijkbaar laadvolume als bij toen gebruikelijke bedrijfswagens met een motorkap, zoals de 0,3-3,0-tons Opel Blitz vrachtwagen. Met deze lichte bedrijfswagen was Opel destijds marktleider.
Opel-Blitz-15-23-COE-bakwagen.jpg

Weinig technische details beschikbaar
Veel technische details zijn er verder niet van de Blitz 1.5-23 COE. Een Engelstalige brochure van modeljaar 1937 is uiteindelijk gevonden in de archieven van Opel. Dit document suggereert dat ter aanvulling op de 1-tonsvariant ook een 1,5-tonsversie met zescilindermotor en dubbellucht achter in de pen zat. In het archief zijn ook tekeningen gevonden van een chassis-cabineversie en een personenbus met 15 zitplaatsen van de Blitz 1.5-23 COE. Tot productie is het niet gekomen omdat de vraag naar dit soort bedrijfswagens in de tweede helft van de jaren dertig sterk afnam.
Opel-Blitz-15-23-COE-personenbus.jpg

Opel heeft rond 1950 de ontwikkeling van bestelwagens weer opgepakt en voortgezet. Daaruit is het huidige trio voortgekomen – de compacte Opel Combo, de bestseller en allrounder Opel Vivaro en de grotere Opel Movano. Dit jaar viert Opel zijn 160-jarige bestaan, maar het merk is nog altijd een pionier. Het blijkt nu weer uit de komst van volledig elektrische versies van alle drie de bedrijfswagens, met elektromotoren van 100 kW (136 pk) en batterijen met een capaciteit tot 75 kWh. En dan is er nog de Opel Vivaro-e hydrogen brandstofcel-elektrische bestelbus met een actieradius tot 400 km (WLTP1*) en de mogelijkkheid om in drie minuten de waterstoftanks weer te vullen.
Opel-Blitz-gesloten-bakwagen-1930.jpg
Opel-Blitz-gesloten-bakwagen-1940.jpg
Opel-Blitz-gesloten-bakwagen-1948.jpg
Opel-Vivaro-22-rv.jpg

1* Actieradius vastgesteld volgens WLTP-testmethode (R (EC) No. 715/2007, R (EU) No. 2017/1151). De werkelijke actieradius is afhankelijk van dagelijkse omstandigheden en verschillende factoren, in het bijzonder persoonlijke rijstijl, gereden route, buitentemperatuur, gebruik van verwarming en airco en thermische voorconditionering.