Yamaha ontwikkelt 5.0-liter V8 waterstofmotor voor Toyota

17-2-22. Yamaha Motor heeft van Toyota Motor Corporation de opdracht gekregen om een 5,0-liter V8-motor voor auto's te ontwikkelen die volledig op waterstof rijdt.
Yamaha-HydrogenEngine-22-lv.jpg

In Japan staan Toyota en andere bedrijven in de automobielbranche op het punt om door samenwerking het aanbod aan brandstofopties voor verbrandingsmotoren uit te breiden.

Als Yamaha "Motor", onze naam zegt het al, is de verbrandingsmotor ons zeer dierbaar
"We werken aan het bereiken van CO2-neutraliteit tegen 2050", aldus Yoshihiro Hidaka, president van Yamaha Motor. "Tegelijkertijd is 'Motor' deel van onze bedrijfsnaam, en we hebben dan ook een sterke passie voor en toewijding aan de verbrandingsmotor."
Yamaha-HydrogenEngine-22-Toyota.jpg

In november vorig jaar kondigden de vijf bedrijven Kawasaki Heavy Industries, Subaru Corporation, Toyota Motor Corporation, Mazda Motor Corporation en Yamaha Motor aan dat ze besprekingen zouden beginnen om gezamenlijk onderzoek te doen naar mogelijke manieren om het assortiment brandstofopties voor verbrandingsmotoren uit te breiden, in de zoektocht naar CO2-neutraliteit. Tijdens de aankondiging werd de hierboven getoonde V8-waterstofmotor, die door Yamaha voor Toyota werd ontwikkeld, aan het publiek onthuld. De motor is gebaseerd op de 5,0-liter motor in de Lexus RC F luxe sportcoupé, met aanpassingen aan injectoren, cilinderkoppen, inlaatspruitstuk en meer, en levert tot 450 pk bij 6.800 tpm en een maximum van 540 Nm aan koppel bij 3.600 tpm.

"Waterstofmotoren hebben het potentieel om CO2-neutraal te zijn en tegelijkertijd onze passie voor de verbrandingsmotor levend te houden", verklaarde president Hidaka ter plaatse. "Samenwerken met bedrijven met verschillende bedrijfsculturen en expertisegebieden en het uitbreiden van het aantal partners dat we hebben, is hoe we het voortouw willen nemen naar de toekomst."

De voordelen van waterstof: Geen vervanging voor benzine
Yamaha begon ongeveer vijf jaar geleden met de ontwikkeling van een waterstofmotor voor auto's. Takeshi Yamada van de afdeling Automotive Development van het Technical Research & Development Center is lid van het ontwikkelingsteam voor waterstofmotoren. Naarmate het project vorderde kreeg hij steeds diepgaander inzicht in het potentieel van waterstof als krachtbron.

"Ik begon in te zien dat motoren die alleen waterstof als brandstof gebruiken, eigenlijk heel leuke, gebruiksvriendelijke prestatiekenmerken hadden", legt hij uit. "Waterstofmotoren voelen van nature vriendelijk aan, waardoor ze gemakkelijk te gebruiken zijn, zelfs zonder toevlucht te nemen tot elektronische rijhulpmiddelen. Iedereen die een proefrit met de prototype-auto maakte, begon enigszins sceptisch, maar stapte aan het einde van de rit met een brede glimlach uit de auto. Toen ik dat zag, begon ik te geloven dat er een enorm potentieel zit in de eigenschappen die uniek zijn voor waterstofmotoren, in plaats van waterstof simpelweg te beschouwen als een vervanging voor benzine."

Yamaha-HydrogenEngine-22-voor.jpg

Iets anders dat Yamada en het team tijdens het ontwikkelingsproces steeds meer begonnen te waarderen is Kanno Seino. Dit begrip heeft te maken met sensuele of opwindende prestaties. Een voorbeeld is het harmonische hoogfrequente uitlaatgeluid dat wordt geproduceerd door het 8-in-1 uitlaatspruitstuk van de motor. "Dit is een uitdaging waar we als ingenieurs onze tanden in kunnen zetten en ik wil niet alleen persoonlijke prestaties nastreven, maar ook de nieuwe allure aantonen van de verbrandingsmotor die de wereld nog niet heeft gezien", verklaart Yamada.

Zowel hij en zijn collega-ingenieurs geloven sterk in het potentieel van volledig door waterstof aangedreven motoren. Door samen te werken met een geleidelijk groeiend netwerk aan partners, bestaat er bij Yamada geen twijfel dat ze op het punt staan om dat potentieel te ontsluiten.