Porsche Mobil 1 Supercup vierde ronde in bergen van Stiermarken

8-7-22. Geen moment rust voor rijders en teams in de Porsche Mobil 1 Supercup. Ze staan klaar op de Red Bull Ring.
Porsche-Mobil-1-Cup-22-rij-tribune.jpg

Direct na de derde ronde van het seizoen, afgelopen weekeinde op het circuit van Silverstone in Groot-Brittannië, staat komende zondag alweer de vierde wedstrijd op het programma, die op de Red Bull Ring in het Oostenrijkse Spielberg verreden wordt. Met de race op het circuit met zijn vele hoogteverschillen eindigt de eerste helft van het seizoen in de prestigieuze internationale merkencup met de 510 pk sterke Porsche 911 GT3 Cup. In Oostenrijk staan er maar liefst tien Nederlandse rijders aan de start.

Negen Nederlandse deelnemers zijn voor het volledige seizoen ingeschreven: namens Team GP Elite Lucas Groeneveld, Daan en Jesse van Kuijk, Max van Splunteren en Larry ten Voorde, daarnaast voor Huber Racing Rudy van Buren en Morris Schuring, voor Martinet by Alméras Jaap van Lagen en voor Ombra Srl Loek Hartog. In Oostenrijk komt daarnaast Michael Verhagen in actie als gastrijder met het Duitse team ID Racing. Hij completeert daarmee het Nederlandse tiental.

Na drie van de acht races dit seizoen leidt Larry ten Voorde in de tussenstand met een totaal van 65 punten. Hij stond als enige drie keer op het podium en heeft negen punten voorsprong op de Duitser Laurin Heinrich en twaalf op de Luxemburger Dylan Pereira. Rudy van Buren staat zevende in de tussenstand, Loek Hartog twaalfde en Jaap van Lagen 13e, Morris Schuring, Daan van Kuijk en Max van Splunteren staan op de plaatsen 15 tot en met 17. Lucas Groeneveld en Jesse van Kuijk wachten nog op hun eerste punten van het seizoen.
Porsche-Mobil-1-Cup-22-Van-Kuijk.jpg

“Precies je rempunten vinden”
Van de uitgestrekte vlakte op het voormalige vliegveld van Silverstone naar de heuvels van de Oostenrijkse deelstaat Stiermarken: het contrast kan bijna niet groter zijn. “Op de Red Bull Ring is het zaak om precies je rempunten te vinden, wat met de hoogteverschillen niet altijd even gemakkelijk is”, weet Max van Splunteren, uitkomend voor Team GP Elite. “Een meter te vroeg of te laat maakt al veel uit en kom je maar een paar tienden tekort, dan sta je in een competitief veld als in de Supercup zomaar op de 20e startplaats…” Eerder dit seizoen kwam Van Splunteren al in de Duitse Porsche Carrera Cup in actie op de Red Bull Ring en hij kent het circuit ook uit eerdere jaren.

Bijzonder tijdens de Oostenrijkse Grand Prix is het grote aantal Nederlandse fans dat ieder jaar naar Spielberg komt. “Ik weet ook wel dat die voor die andere Max komen”, lacht Van Splunteren, “maar het is ook als rijder in het voorprogramma gewoon heel gaaf om mee te maken! Al die Nederlanders op de camping in Oostenrijk is wel bijzonder, ik zal proberen om dit weekeinde even een rondje over de camping te maken. Op het circuit hoor je meteen aan de reactie van het publiek vanaf de tribunes als Max in de training een goed rondje rijdt en ook wij worden toegejuicht als we het goed doen. Het is een beetje een voorproefje van wat er later in het seizoen nog komt op Zandvoort.”

“Alles gericht op sneller worden”
Niet alleen op het circuit, maar ook in het dagelijks leven staat voor Max van Splunteren alles in het teken van Porsche, want hij loopt momenteel stage bij Porsche Motorsport in Weissach. “Daar werk ik op het Vehicle Science Department, waar ik vooral werk aan de ondersteuning van technische processen met behulp van data. Het is een heel inspirerende omgeving om in te werken, want niet alleen zie je af en toe prototypes van auto’s die pas over een jaar of vier, vijf komen, maar vooral staat alles in het teken van performance, alles is gericht op sneller worden.”

Met zijn seizoen in de Supercup is Van Splunteren nog niet geheel tevreden. “In Imola werd ik tiende, maar in Monaco kwam ik in de kwalificatie niet verder dan de 20e plaats, waardoor een goed resultaat in de race er niet in zat. Op Silverstone was de kwalificatie goed, in de race was ik lekker in gevecht, maar toen blokkeerden de wielen bij het remmen en ging ik in de rondte. In Spielberg wil ik proberen om alles bij elkaar te krijgen en goed te scoren, en dan die lijn door te trekken naar de tweede helft van het seizoen.”

Op de Red Bull Ring wordt de vrije training op vrijdag 8 juli van 18.30 tot 19.15 uur verreden. De kwalificatie vindt op zaterdag 9 juli van 13.55 tot 14.25 uur plaats, de race over 18 ronden start op zondag 10 juli om 11.50 uur en is te zien via Ziggo (inclusief voorbeschouwing), Eurosport en de streaming-website f1tv.formula1.com. Informatie over de Porsche Mobil 1 Supercup is ook te vinden via Twitter (@PorscheSupercup en @PorscheRaces), Instagram (@PorscheSupercup) en Facebook (@PorscheSupercup).