Mercedes-Benz en Hydro samenwerking in duurzaam aluminium

1-1-23. Mercedes-Benz tekent een intentieverklaring met de Noorse aluminiumproducent Hydro voor een stappenplan omtrent de invoering van CO2-arme technologie tussen 2023 en 2030.
Mercedes-Benz-Hydro-22-Markus_Schäfer-Hilde_Aasheim.jpg

Dit is een belangrijke mijlpaal op weg naar decarbonisering en een milieuvriendelijke toeleveringsketen voor aluminium. Hydro en Mercedes-Benz zijn het ook eens geworden over de geleidelijke levering van aluminium met een zeer lage CO₂-emissie voor automotive toepassingen. Als direct gevolg van deze samenwerking zal de CO₂-voetafdruk van het door Hydro geleverde aluminium al volgend jaar al bijna 70 procent onder het Europese gemiddelde liggen.

“Aluminium wordt steeds belangrijker als lichtgewicht materiaal voor elektrische voertuigen. Samen met onze partners werken we intensief aan het vinden van manieren om de CO₂-emissie in de aluminiumketen te verlagen. Ik ben dan ook zeer verheugd met het feit dat we nu samen met Hydro als expert op het gebied van hernieuwbare energie een ​​van de grootste uitdagingen in de auto-industrie kunnen aanpakken. Dit is een belangrijk signaal om de transformatie in de aluminiumindustrie te versnellen en de beschikbaarheid van koolstofarm aluminium te vergroten.” Markus Schäfer, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz Group AG en Chief Technology Officer Ontwikkeling en Inkoop

Nu al voorziet Hydro Mercedes-Benz van CO₂-gereduceerd aluminium voor de gieterij in Stuttgart-Mettingen. Het strategisch partnership tilt de samenwerking naar een nieuw niveau. Binnen het technologische stappenplan moeten de decarbonisatieprocessen voor aluminium in de voertuigbouw verder worden geoptimaliseerd. Het eerste testmateriaal uit Noorwegen met een CO₂-reductie van bijna 70 procent wordt al volgend jaar verwacht. Mercedes-Benz en Hydro richten zich niet alleen op een verdere vermindering van emissies, maar streven er ook naar om het gebruik van primaire hulpbronnen te verminderen door meer gebruik te maken van secundaire materialen uit post-consumer schroot.

CO2-arm aluminium voor een duurzame en eerlijke toeleveringsketen
Aluminium is, samen met staal, verhoudingsgewijs het meest gebruikte materiaal in veel voertuigen. De overeenkomst markeert dan ook een beslissende stap voor de levering van emissiearm aluminium en daarmee het verkleinen van de CO₂-voetafdruk van Mercedes-Benz producten. E

Als onderdeel van Mercedes-Benz ‘Ambition2039’ ligt de focus op vermindering van de CO₂-emissie en verantwoord gebruik van hulpbronnen in de gehele toeleveringsketen. De in Stuttgart gevestigde fabrikant van luxe auto’s werkt dan ook samen met leveranciers aan een consistente CO₂-reductie en aanzienlijke vermindering van het verbruik van primaire materialen.

Daartoe reorganiseert Mercedes-Benz zijn toeleveringsketen en richt zich op het vermijden en verminderen van CO₂-emissies in plaats van op compensatie. Dit strategische partnership zal de onderneming helpen bij het behalen van de ambitieuze emissiedoelstellingen.

CO₂-gereduceerde productietechnologie
Om bijna CO₂-neutraal aluminium te kunnen realiseren, is het belangrijk om enerzijds het productieproces van primair aluminium te optimaliseren, te beginnen met een CO₂-geoptimaliseerde productie van aluminiumoxide, en anderzijds de CO₂-emissie in het elektrolyseproces te verminderen. Met jarenlange expertise op dit gebied en ambitieuze onderzoeksplannen is Hydro een competente partner voor Mercedes-Benz.

Tegelijkertijd speelt naast het implementeren van technologische verbeteringen het vergroten van het gebruik van recyclingmateriaal een grote rol bij het realiseren van verdere CO₂-reducties. Aluminium produceren met secundair materiaal kost slechts 5 procent van de energie in vergelijking met de productie van aluminium op basis van primaire grondstoffen. Mercedes-Benz en Hydro willen, als onderdeel van het partnership, zelfs nog een stap verder gaan door aan oplossingen te werken om materiaalkringlopen te sluiten en daarmee een closed-loop-recycling mogelijk te maken.

“Mercedes-Benz is een vooruitstrevend bedrijf en een perfecte partner voor Hydro. De ambitie van een CO₂-neutraal gamma van nieuwe personenwagens tegen 2039 komt overeen met de ambitie van Hydro om tegen 2030 CO₂-vrij aluminium op industriële schaal te leveren. Partnerships en samenwerkingen in de waardeketens kunnen de technologische ontwikkelingen versnellen die nodig zijn om de emissies te verminderen. We zijn verheugd dat Mercedes-Benz ons ondersteunt op onze weg naar koolstofvrij aluminium.” Hilde Merete Aasheim, President en CEO van Hydro

Actieve inzet voor een duurzame en eerlijke toeleveringsketen van aluminium
Mercedes-Benz zet zich in voor verantwoorde inkoop van aluminium en vertrouwt daarbij op de toepassing van erkende normen en robuuste certificaten. De autofabrikant uit Stuttgart maakt deel uit van het non-profit Aluminium Stewardship Initiative (ASI) om de invoering van een onafhankelijk certificeringsprogramma voor de gehele waardeketen van aluminium te ondersteunen. Het doel is om de dialoog met alle stakeholders in de toeleveringsketen van aluminium te intensiveren en daarbij continu meetbare verbeteringen te realiseren op het gebied van mensenrechten, milieu en verantwoord ondernemen – van de productie en het gebruik tot de recycling. De ASI-norm wordt al toegepast in de Mercedes-Benz fabrieken in Europa. Mercedes-Benz hanteert bovendien effectieve gunningscriteria voor leveringscontracten voor primaire aluminium bestemd voor de Europese stansfabrieken en gieterijen van Mercedes Benz.

Het betrekken van lokale gemeenschappen bij het aanpakken van mensenrechtenrisico's in toeleveringsketens van grondstoffen heeft bij Mercedes-Benz een hoge prioriteit. Daarom ondersteunt Mercedes-Benz AG, samen met het Initiative for Responsible Mining Assurance (IRMA), sinds eind 2021 een proefproject met als doel betere participatiemogelijkheden voor de bij de mijnbouw betrokken lokale bevolking in auditprocessen te creëren. De kern van het project is om inzicht te krijgen in de deelname van gemeenschappen aan audits en deze te integreren in standaardisatieprocessen. Meer specifiek is de samenwerking gericht op het vergroten van de participatie van de lokale gemeenschap voor, tijdens en na beoordelingen van mijnlocaties. Dit om ervoor te zorgen dat de processen daadwerkelijk een positief effect hebben op de situatie voor de mensen ter plaatse.

Mercedes-Benz en Hydro willen volgens ditzelfde principe gezamenlijk werken aan standaardinitiatieven voor transparante en inclusieve processen die de participatiedrempel voor belanghebbenden verlagen, met name voor mijnbouwgemeenschappen en inheemse volkeren. Beide potentiële partners delen hun visie op duurzaamheid, wat een belangrijke voorwaarde is voor een langdurige samenwerking.

Over Mercedes-Benz
Mercedes-Benz streeft naar CO2-neutraliteit tegen 2039 in de gehele waardeketen. Als het gaat om duurzaamheid, richt de onderneming zich op de vermindering van emissies en het behoud van natuurlijke hulpbronnen. De ‘Design for Environment’-benadering van de fabrikant houdt vanaf de allereerste stadia van de productontwikkeling rekening met het verbruik van hulpbronnen. Mercedes-Benz doet samen met zijn partners onderzoek naar duurzamere materiaaltechnologieën en werkt intensief aan circulariteit.

Over Hydro
Hydro is een toonaangevend Noors aluminium- en energiebedrijf dat zich, al dan niet samen met partnerbedrijven, richt op een duurzamere toekomst. Hydro zet al sinds 1905 natuurlijke hulpbronnen om in waardevolle producten voor mensen en bedrijven, en biedt werk aan 31.000 medewerkers op meer dan 140 locaties in 40 landen. Hydro bestaat uit meerdere bedrijven met een focus op duurzame industrieën. Hydro is aanwezig in diverse marktsegmenten voor aluminium- en metaalrecycling, energie en hernieuwbare energie. Hydro zet zich in voor een duurzamere toekomst en een duurzamere samenleving, door natuurlijke hulpbronnen op innovatieve en efficiënte manieren om te zetten in producten en oplossingen.