BMW R nineT en R 18 100 Years als ode aan 100-jarig bestaan

18-12-22. In december 1922 schetste Max Friz, hoofddesigner bij BMW, de contouren van de eerste BMW motorfiets. BMW onthulde deze R 32 in september 1923. Nu, 100 jaar later, presenteert BMW Motorrad exclusieve 100 Years-versies van de R nineT en R 18. 
BMW-R-nine-T-en-R18-100-years-22-lv-2x.jpg

De BMW R 32 is een legende. Deze motorfiets met een tweecilinder viertakt boxermotor en cardanaandrijving markeert het begin van de successtory die tot op de dag van vandaag voortduurt en wordt voorgezet door de Heritage modellenreeks van de BMW R nineT en R 18 Big Boxer. Hiervan komen nu speciale 100 Years versies ter viering van 100 jaar BMW Motorrad. Van elk worden er slechts 1.923 geproduceerd.
BMW-R-nine-T-en-R18-100-years-22-R32-3x.jpg

BMW R nineT 100 Years: de klassieke roadster van BMW Motorrad in een hoogst verfijnde en geraffineerde uitvoering.
De ingetogen vormgeving van de R nineT is het uithangbord van 100 jaar motorbouw en onafgebroken passie van BMW Motorrad voor de boxermotor. Kenmerkende elementen zijn het klassieke roadster-design met de compacte tank, de rechte zithouding van de berijder, de hoogwaardige materialen en doeltreffende stijlelementen. De R nineT 100 Years voegt daaraan talrijke speciale features toe, maar het kloppende hart blijft de beproefde lucht-oliegekoelde tweecilinder boxermotor met een vermogen van 80 kW (109 pk).
BMW-R-nine-T-100-years-22-rv.jpg

Classic Chrome en Option 719 accessoires: speciale lak, verchroomde oppervlakken en unieke gefreesde componenten en wielen.
De combinatie van lak en chroom is al bijna 100 jaar kenmerkend in de motorfietsbouw. Chromen vlakken, met een koperen of nikkelen basis en een verchroomde finale laag, blinken van oudsher uit door hardheid en duurzaamheid, de weerstand tegen corrosie en de spiegelende glans. Door deze eigenschappen is chroom sinds de jaren twintig heel gebruikelijk in motorfietsdesign, in combinatie met hoogwaardige lak.

De BMW R 75/5 met zijn verchroomde tankflanken en zijpanelen is een legendarisch voorbeeld. Die stijl vormde de inspiratie voor het Classic Chrome Surface concept voor de BMW R nineT 100 Years en R 18 100 Years, waarbij chroom en hoogwaardige lak op geraffineerde wijze speels samengaan.

Van beide modellen is de tank afgewerkt in een combinatie van zwarte lak, chroom en dubbele witte belijning, aangevuld met kneepads en een 100 Years badge. Klassiek chroom siert ook de cover van de achterzijde van de buddyseat van de R nineT. Het voorspatbord is uitgevoerd in zwarte lak met dubbele witte belijning. De bekleding van de buddyseat is uitgevoerd in de kleurcombinatie zwart en ‘oxblood’ rood.

Talrijke zwart gekleurde delen, zoals de voorvorkhulzen, de snorkel van de luchtinlaat en een aantal Option 719 componenten completeren het beeld. De R nineT 100 Years is voorzien van Option 719 wielen met zwart geanodiseerde velgranden en het Option 719 Shadow pakket met kleppendeksels, motorafdekking, buddyseathouders en olievuldop van gefreesd aluminium. Verder is ook het Option 719 Shadow II pakket standaard. Dat bestaat uit verstelbare hendels voor koppeling en rem, voetsteunen (ook voor de duopassagier), expansievatafdekkingen, stuur, spiegels van gefreesd aluminium. Adaptieve bochtverlichting en het Comfort pakket met verwarmbare handvatten, cruisecontrol en Rijmodi Pro maken de uitgebreide uitrusting compleet. Een antidiefstalalarm is af fabriek leverbaar, maar kan ook achteraf worden geïnstalleerd, net als talrijke Originele BMW Motorrad accessoires.

BMW R 18 100 Years: de Big Boxer nog stijlvoller dankzij speciale lak en Classic Chrome.
Voor de R 18 100 Years is uiteraard een onmiskenbare centrale rol weggelegd voor de tweecilinder boxermotor met 67 kW (91 pk) vermogen en de grootste cilinderinhoud (1.802 cc) ooit voor een motor van BMW Motorrad. Techniek en uiterlijk zijn ontleend aan beroemde BMW’s als de BMW R 5 en zijn gefocust op de essentie van motorrijden: puristisch, ongecompliceerde technologie en een boxermotor als epicentrum van rijplezier. De R 18 100 Years biedt talrijke speciale features en ook een hoogwaardige afwerking.
BMW-R-R18-100-years-22-rv.jpg

Het kleurenschema van de R 18 100 Years is, net als dat van het jubileummodel van de R nineT, Classic Chrome met zwarte lak, met hoogglanzende chromen vlakken en dubbele witte belijning en een 100 Years badge. Dit concept tekent zich ook af bij het achterspatbord. Het voorspatbord en de zijpanelen. De Option 719 zadelbekleding is in de kleuren zwart en ‘oxblood’ rood uitgevoerd en afgewerkt in een hoogwaardig diamantvormig patroon.

Zwart speelt bij BMW Motorrad door de jaren heen trouwens een belangrijke rol. De exacte benaming is Avus Black – ontleend aan het legendarische racecircuit in Berlijn. Daar boekte BMW Motorrad fabrieksrijder Ernst Henne vele successen; Henne is daar ook te zien in het Avus monument. In Berlijn staat bovendien de BMW Motorrad fabriek, om precies te zijn in de wijk Berlijn-Spandau.

De R 18 100 Years valt verder op door de verchroomde delen. De hoogwaardige en duurzame galvanisch aangebrachte coating is te vinden op het stuur, de stuurklemmen, stuuruiteindegewichten, het schakelpedaal, de voetsteunhouders, spiegelbehuizing, hoofdremcilinders, remklauwen, motorafdekking, kleppendeksels en inlaatbuizen.

Andere features van de BMW R 18 100 Years zijn de verchroomde Akrapovič uitlaatdempers met geperforeerde eindpijpen in de propeller-stijl van het BMW logo. Veiligheid en comfort zijn verzekerd met Headlight Pro met adaptieve bochtverlichting, achteruitrijhulp, elektronische cruisecontrol en verwarmbare handvatten. Optioneel af fabriek is de nieuwe BMW R 18 100 Years uit te rusten met een antidiefstalalarm, ruggensteun, treeplanken, Hill Start Control, tankdopvergrendeling en gereduceerd vermogen voor A2-rijbewijs.

Met de R nineT en de R 18 Heritage modellen besteedt BMW Motorrad aandacht aan zijn 100-jarige bestaan en traditie die onlosmakelijk zijn verbonden met de legendarische boxermotor. Traditie en historie zijn ook verankerd in de BMW Motorrad fabriek in Berlijn – de geboorteplaats van bijna elke BMW motorfiets van de afgelopen 50 jaar. Het iconische design en de boxermotor illustreren dat het gaat over de roots van BMW Motorrad, over op de historie geïnspireerd design en details, over een authentieke rijbeleving en over ingetogen en pure motorfietsen. In het kort: de Heritage wereld heeft alles te maken met een unieke levenshouding, vormgegeven door de legendarisch boxermotor.