Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Yamaha X-MAX 300 verrassend snel en comfortabel

Yamaha X MAX 300 17 lzij10-11-17. Verrassend. Dat is de conclusie na de kennismaking met de Yamaha X-MAX 300. Want dit is wel degelijk een volwassen scooter.

 

Tekst: Arie Blokland

Yamaha X MAX 300 17 rzij

Grote wielen. 15 inch voor en achter 14 inch. Dat zijn meteen twee opvallend positieve punt. De ruime buddyzit scoort ook goed op het eerste oog. De Yamaha X-MAX 300 ziet er fors uit voor een 'driehonderdje'. Dat geeft echter ook te denken. Is een 1-cilinder motor met 292 cc inhoud krachtig genoeg voor zo’n flinke scooter? Eerdere ervaringen met lichte scooters brengen een sceptisch voorgevoel naar boven.

Yamaha X MAX 300 17 lv

“Hij zal je verbazen”, zegt de chef van de werkplaats waar alle demo’s van Yamaha worden klaargestoomd voor kritische journalisten. “De motor op deze nieuwe X-MAX is helemaal nieuw en niet te vergelijken met zijn voorganger, de 250. Hij accelereert supersnel en haalt met gemak een top van 150 km/h.” Dat is een geruststellend vooruitzicht. Niets is zo vervelend als op de snelweg niet mee te kunnen komen in het verkeer.

Niet langer zeuren. Rijden!
Contact aan, druk op de startknop, beetje gas en daar gaan we al. Bij de eerste de beste bocht voel je direct het voordeel van de grote wielen. Deze X-MAX stuurt heerlijk. Hij geeft een goed en veilig gevoel als je de hoek om gaat. Grote wielen is ook een stuk comfortabeler als je over een klinkerweg rijdt en veiliger als je per ongeluk een kuiltje over het hoofd ziet.

Yamaha X MAX 300 17 kastjes

De zit op de brede buddy is helemaal goed. Achter het stuur is voldoende ruimte om je voeten goed neer te zetten en je benen nergens tegen aan te stoten. Belangrijk voor een berijder die 1.86 m lang is. Het scherm, dat niet verstelbaar is, voldoet eveneens aan alle wensen.
De voorrem, die voorzien is van een 267 mm grote schijf, is zeer licht te bedienen en doet zijn werk uitstekend. Achter zit een schijf van 240 mm. Om die te bedienen moet je de linkerhendel inknijpen. Deze remt de scooter minder sterk af. Prima balans dus tussen de voor- en achterrem. Standaard is deze Yamaha voorzien van ABS. Bovendien is hij uitgerust met TCS (Traction Control Systeem). Dat alles geeft een zeer veilig gevoel en in combinatie met het fijne stuurgedrag leidt dat al vlug tot een vlot en vertrouwd rijgedrag. Je kunt wel zeggen dat de X-MAX 300 heel snel went. Het is gewoon een plezierig ding.

Scooter met motorfiets genen
Gaandeweg wordt het steeds leuker op de X-MAX 300, die met recht een motorscooter mag worden genoemd, want hij vertoont rijkwaliteiten die sterk verwant zijn aan een motorfiets. Dat dankt de scooter vooral aan het feit dat in het geheel nieuwe frame een telescopische voorvork van het type motorfiets is gemonteerd. Zijn grote broer T-MAX was eerder met zo'n type voorvork en daar heeft de X het van meegekregen. Om het motorfietsachtige rijgedrag verder te waarborgen zijn achter twee schokdempers gemonteerd.

Yamaha X MAX 300 17 achterdempers

Hetgeen ook bijdraagt aan de stabiliteit bij hoge snelheden. En die haalt ie inderdaad. Op de snelweg accelereert deze 179 kg wegende Yamaha met bestuurder van 87 kg supersnel naar de toegestane 130 km/h. Even goed om je heen kijken of Big Brother niets in de gaten heeft en dan het laatste stukje van de gashendel doordraaien. Ja hoor, de teller klimt naar 150. Dus kunnen we heel goed meekomen in het snelverkeer. Dat is fijn. Want als je jezelf irriteert aan langzaam rijdende chicanes op de weg is het ook niet leuk om dat voor anderen te zijn.

Yamaha X MAX 300 17 lzij

Snelle rakker
Leuker is het om de 27,25 beschikbare paardenkrachten en 29 Newtonmeters aan te wenden op de binnenwegen. Normaliter hebben groene verkeerslichten de voorkeur, maar het is een genot om met de X-MAX vlot tussen twee rijen wachtende automobilisten tot de stopstreep op te kunnen rijden. Zodra het rode licht verdwijnt en groen zich aankondigt draai je het gas van de 300 open en weg schiet de motorscooter. Keer op keer laat je de autobestuurders bij de start tientallen meters achter je.

Yamaha X MAX 300 17 dash

Blue Core technologie
Yamaha X MAX 300 17 Blue CoreDe geheel nieuwe eencilinder met vier kleppen en bovenliggende nokkenas is voorzien van de allernieuwste Yamaha Blue Core technologie en een nieuw ontworpen brandstofinjectiesysteem. Dat betekent betere prestaties, een schone EU4 motor en laag brandstofverbruik. Het is een geweldige machine die boven verwachting goed presteert. Het wordt steeds leuker op de nieuwe X-MAX, die zich ontpopt tot een handelbare stadsfiets en tevens kwaliteiten van een comfortabele toermotor tentoon spreidt.

Woon-werkverkeer
Het is een fijn ding om even snel boodschappen te doen. Een comfortabele tweewieler om in de weekenden leuke tochten mee te maken. Maar bovenal de ideale partner voor woon-werkverkeer. Omdat je met de 300 moeiteloos door het fileverkeer navigeert. Omdat je lekker beschermd zit achter de kuip en het windscherm. Omdat onder de buddy ruimte voldoende is voor de boodschappen, een tas met picknickspullen op zondag of een laptop op werkdagen. Er passen zelfs twee helmen onder het duozadel. Aan de binnenkant van de kuip zitten links en rechts kastjes. Een daarvan is afsluitbaar en voorzien van een 12 volts aansluiting. Kun je onderweg dus je telefoon opladen.

Yamaha X MAX 300 17 koffer

Smart en LED
Je kunt het nieuwe vlaggenschip van de X-MAX-familie starten zonder sleutel. Laat de Smart Key maar lekker in je zak zitten. Ook om de duozit en de tankdopafsluiting te openen heb je geen sleutel nodig. Alles gaat met de centrale knop in het midden van de kuip. Nou ja, alles... Het centrale multifunctionele LCD display (ofwel dashboard) is te bedienen met een regelschakelaar aan het stuur. Daar zit ook de knop voor de verlichting. Zowel voor als achter is LED verlichting gemonteerd. Dat betekent helder licht en laag stroomverbruik.

Yamaha X MAX 300 17 achterlicht

Conclusie
De Yamaha X-MAX 300 is een verrassend volwassen motorscooter. Er is gebruik gemaakt van de modernste technieken om het rijgedrag, de veiligheid en het comfort tot een hoog niveau te brengen. Daardoor toont deze lichte scooter kwaliteiten die zich zonder meer kunnen meten met zwaardere en grotere modellen van diverse merken. De Yamaha X-MAX 300 kost € 6899. Meer informatie over deze scooter en andere producten van Yamaha zijn te vinden op: https://www.yamaha-motor.eu/nl/index.aspx

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Aanvullende gegevens