Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Dunlop TrailSmart achterDunlop TrailSmart na 10.000 kilometer

9-8-17. Nieuwe bezems vegen schoon. Nieuwe banden rijden beter. Maar hoe zijn de Dunlops na 10.000 km?

 

 

Twee jaar geleden werden de eerste-montage-banden van mijn Suzuki V-Strom 650 ABS vervangen door het nieuwste product van bandenfabrikant Dunlop. Een TrailSmart voor in de maat 110/80R 19M/C 59V en achter 150/70 17M/C 69V.

Dunlop Trailsmart FrontRear

Na enkele honderden kilometers te hebben gereden met de nieuwe rubbers schreef ik er een enthousiast artikel over (zie: http://www.ab-magazine.nl/motoren/3915-dunlop-trailsmart-voor-meer-rijplezier-op-je-allroad). Wat een verschil met de originele Bridgestone allroad banden. De TrailSmart draait zich niet om voor gravel of een zandpad, maar is toch meer gericht op straatgebruik. Die eigenschap trok mij direct aan en kwam ook werkelijk tot uiting bij de nieuwe Dunlop TrailSmart. Meer comfort, betere stuurprecisie plus een veiliger gevoel in de bochten. Ik was direct enthousiast over het nieuwe rubber onder mijn Soes.

Dunlop TrailSmart montage

Terecht volgenden er kritische reacties op het artikel op www.ab-magazine.nl. “Nieuwe bezems vegen schoon! Je kunt pas echt zeggen hoe andere banden zijn na 6.000 kilometer.” Uiteraard had ik na 500 km geen antwoord op de vele vragen en opmerkingen. Na 1.000 km ook niet en na 6.000.000 meters naar volle tevredenheid te hebben afgelegd wilde ik nog geen commentaar geven. Ik ben doorgereden tot ruim over de 10.000 kilometer.

Nog steeds blij met de TrailSmart
Het rijplezier is nog immer op hoog niveau. Hoewel beide loopvlakken enkele millimeters zijn afgesleten is het karakter van de Dunlops niet veranderd. Ze bieden nog steeds volop comfort en rijeigenschappen die het sturen met de Suzuki V-Strom zeer ten goede komen.
De achterband die in nieuwstaat een profieldiepte heeft van 8,5 mm meet nu 6,5 mm. Je kunt zien dat er langzamerhand een platte middenbaan begint te ontstaan, maar de rondingen richting de schouders zien er nog prima uit. Het loopvlak is gelijkmatig afgesleten. Deze Dunlop moet bij hetzelfde gebruik minimaal 5.000 km verder kunnen en wellicht houdt hij het zelfs tot 20.000 km vol.

Dunlop TrailSmart 10.000 achter

Voor is er sprake van 1.5 mm slijtage. De profieldiepte van een verse TrailSmart is 5 mm, hij meet nu 3,5 mm. Hoewel je er tijdens het rijden niets van merkt valt na grondige inspectie van de band op dat de blokken van het loopvlak enigszins ongelijk slijten. Cuppen wordt dat genoemd. Het ontstaat door gewone slijtage en wordt bevordert omdat er op het voorwiel veel meer remdruk wordt uitgeoefend.

Dunlop TrailSmart 10.000 voor

Denk aan de bandenspanning
“Cuppen wordt ook veroorzaakt door een te lage bandenspanning,” merkt Harold Scholten, de bandenexpert van Dunlop-importeur HocoParts op. “Als de banden te zacht zijn is de invloed op de blokken van het profiel groter en dat heeft extra slijtage en cuppen tot gevolg.”
Niet bij mij hoor, Harold. Ik controleer de bandenspanning regelmatig.
Meten is weten. De expert haalt een geijkte spanningsmeter uit de werkplaats en drukt die eerst voor op de ventieldop. 1.80 bar geeft de digitale display aan. Het moet volgens de voorschriften van Suzuki 2.25 zijn. Achter stopt de meting bij 2.05. Dat moet 2.50 zijn.
Nou, daar sta je dan met je goede gedrag. Twee keer 0,45 bar te weinig. Zowel voor als achter is de spanning te laag. Eigen schuld, dikke bult. Daarmee is echter niet het bewijs geleverd dat ik de bandenspanning niet goed of te weinig controleer. Dat is namelijk niet het geval. Ik neem de schuld zonder morren op me, maar neem mij ook voor de oorzaak op te zoeken. Harold staat mij daar in bij. Hij zegt: “Je kunt er niet vanuit gaan dat je bij elke benzinepomp onderweg een geijkte luchtpomp tegenkomt. Daar zit wel eens verschil in. Zoek maar eens uit waar je de bandenspanning hebt gecontroleerd en of er verschillen zijn.” Die raad neem ik zeer ter harte. Banden op de juiste spanning bevorderen niet alleen het rijplezier en de veiligheid, maar ook de levensduur van de banden. Dus moet ik daar strenger op letten.

Conclusie
De Dunlop TrailSmart, die voor voor 90% een toerband is en 10% terreinkwaliteiten heeft maakt het rijden met een zogeheten allroad motorfiets op geplaveide wegen een stuk prettiger. Hij behoudt zijn goede karaktereigenschappen in elk geval tot ruim over de 10.000 kilometer. Dunlop beloofde bij de introductie een 14% langere levensduur dan zijn voorganger; de Trailmax TR91. Gezien het slijtageproces tot nu toe lijkt die belofte uit te gaan komen. Ik voorzie dat de TrailSmart mij nog duizenden prettige en goedkope kilometers zal bezorgen.

Meer informatie over Dunlop banden en de TrailSmart vind je op: http://www.dunlopmotorcycle.eu/dunlop_nlnl/mc/.

Arie Blokland

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Aanvullende gegevens