De BMW iX markeert het begin van een nieuw tijdperk voor mobiliteit op gebied van geautomatiseerd rijden, bediening, connectiviteit en digitale diensten.. Het nieuwe technologische vlaggenschip van BMW Group focust op lokaal emissievrij rijplezier en is het toonbeeld van een integrale benadering van duurzaamheid. Dit alles is gedaan in combinatie met de voor het merk typerende sportiviteit, efficiëntie en een overtuigende actieradius.
BMW iX xDrive50 21 rzij

In de gehele waardeketen en tijdens de volledige levenscyclus van de BMW iX worden de meest veeleisende milieueisen toegepast. De BMW iX bevindt zich momenteel in de laatste ontwikkelingsfase voor serieproductie. Bij de marktintroductie, die eind 2021 plaatsvindt, hebben klanten de keuze uit twee modelvarianten: de BMW iX xDrive50 en BMW iX xDrive40.

De BMW iX geeft een nieuwe invulling aan het succesvolle Sports Activity Vehicle (SAV) concept. Het is het eerste model dat is gebaseerd op een nieuw, modulair en schaalbaar platform dat de basis vormt voor de toekomst van BMW Group. De ontwikkeling en productie van de BMW iX verloopt volgens een allesomvattende benadering van duurzaamheid. Daarbij hoort ook het voldoen aan strikte milieu- en sociale standaarden bij de winning van ruwe grondstoffen en het gebruik van gerecyclede materialen. In de benadering is ook uitgegaan van het gebruik van elektriciteit uit hernieuwbare bronnen. De resulterende CO2 voetafdruk is vastgesteld in een consolidatiedocument, bekrachtigd door onafhankelijke auditeurs. Het certificaat voor de BMW iX xDrive40 toont bijvoorbeeld aan dat deze over een afstand van 200.000 km zo’n 45% minder bijdraagt aan de opwarming van de aarde dan een Sports Activity Vehicle met vergelijkbare dieselmotor.

“Technologie is de drijvende kracht achter de vooruitgang die we nodig hebben om de grootste uitdagingen aan te gaan. Dat geldt in het bijzonder voor de bescherming van het klimaat,” zegt Oliver Zipse, Chairman of the Board of Management van BMW AG. “Er is geen twijfel over mogelijk: mobiliteit moet duurzaam zijn om een goede oplossing te kunnen bieden. Voor BMW Group is premium mobiliteit niet mogelijk zonder verantwoordelijkheid.”

“We hebben een belofte gedaan en die zullen we nakomen: de marktintroductie van de BMW iX zal aan het eind van dit jaar plaatsvinden met een tweeledige benadering – in de vorm van de BMW iX xDrive40 en BMW iX xDrive50”, zegt Pieter Nota, Member of the Board of Management van BMW AG, verantwoordelijk voor Customer, Brands and Sales. “We hebben de prijzen al bepaald. De BMW iX xDrive40 is bijvoorbeeld leverbaar vanaf € 86.972,-. Dat is op hetzelfde niveau als een vergelijkbare BMW X5 met verbrandingsmotor. Bovendien profiteren onze klanten nu van nieuwe toevoegingen aan de functies van hun BMW. Die kunnen ook achteraf worden geïnstalleerd als zij de BMW iX al hebben. Ook kunnen ze gebruikmaken van een naadloos en zeer klantgericht configuratieproces met gepersonaliseerde producten en diensten.”
BMW iX xDrive50 21 dash

Gecontroleerde productie van ruwe grondstoffen, volop groene stroom voor fabricage, hoog aandeel van natuurlijke en gerecyclede materialen.
BMW Group koopt kobalt en lithium voor de hoogvoltage-accu’s in via gecontroleerde bronnen in Australië en Marokko, voordat deze grondstoffen naar de accucelfabrikanten gaan. Voor de productie van de accucellen wordt uitsluitend gebruikgemaakt van groene stroom uit gecertificeerde bronnen. Net zoals dat gebeurt bij de productie van de BMW iX in de BMW Group fabriek in Dingolfing. Sinds februari 2021 koopt het bedrijf aluminium in dat is geproduceerd met elektriciteit uit zonneparken. Het belang van het besparen op grondstoffen bij de productie van de BMW iX is bovendien af te leiden van het hoge aandeel secundair aluminium en gerecycled kunststof. Het interieur van de BMW is voorzien van FSC gecertificeerd hout en het leder is gekleurd met olijfbladextract en andere natuurlijke materialen. De interieurbekleding en de vloermatten zijn gemaakt van afgedankte visnetten.

“De verantwoordelijkheid voor duurzaamheid nemen wij samen met onze directe toeleveranciers”, legt Dr. Andreas Wendt, Member of the Board of Management van BMW AG, verantwoordelijk voor Purchasing and Supplier Network, uit. “Hierbij maken wij gebruik van onze jarenlange ervaring en passen we processen toe die voor meer transparantie en traceerbaarheid zorgen.”

Elektromotoren: meer dynamiek, minder zeldzame grondstoffen.
Bovendien zijn de elektromotoren van de BMW iX zo ontworpen dat er geen zeldzame aardmetalen voor nodig zijn. Ze werken volgens het principe van een synchroonmotor. In de BMW iX motoren komen er geen permanente magneten aan te pas om de rotor in gang te zetten. De gebeurt door de toevoer van elektrische energie. Kritieke materialen zijn dus niet nodig voor de fabricage van magneten en BMW Group is ook niet afhankelijk van de beschikbaarheid daarvan.

Dit speciale ontwerp heeft ook positieve invloed op de prestaties van de motoren. De nauwkeurige aansturing van de rotor met elektriciteit zorgt ervoor dat het piekvermogen bij het wegrijden al volledig beschikbaar is. In tegenstelling tot bij conventionele elektromotoren is dat koppel bovendien over een extreem groot toerenbereik beschikbaar. Hierdoor is de vermogensafgifte van de BMW iX niet alleen bliksemsnel, maar ook ongekend consistent. Dit benadrukt nog eens de voor het merk typerende sportiviteit van het model.

Bij de BMW iX xDrive50 levert het aandrijfsysteem – dat bestaat uit een elektromotor voor de vooras en een voor de achteras – een systeemvermogen van meer dan 370 kW (500 pk) en een acceleratie van 0 naar 100 km/h in minder dan 5,0 seconden. De BMW iX xDrive40 heeft een vermogen van meer dan 240 kW (300 pk) en een acceleratietijd van 0 naar 100 km/h in iets meer dan 6,0 seconden.
BMW iX xDrive50 21 lv

Efficiënt aandrijfsysteem en de nieuwste accutechnologie zorgen voor grotere actieradius.
De elektromotor, transmissie en vermogenselektronica van de BMW iX vormen een geïntegreerd pakket in één behuizing. Deze compacte constructie maakt het aandrijfsysteem nog efficiënter. Samen met een geoptimaliseerde aerodynamica en een intelligent lichtgewicht design is de BMW iX uitzonderlijk efficiënt voor zijn segment. Het resultaat is een gemiddeld stroomverbruik (volgens de WLTP testcyclus) van minder dan 20,0 – 22,5 kWh/100 km voor de BMW iX xDrive50 en minder dan 19,5 – 22,0 kWh/100 km voor de BMW iX xDrive40.

Net als de elektromotoren, vermogenselektronica en laadtechnologie van de BMW iX is ook de hoogvoltage-accu het resultaat van de vijfde generatie BMW eDrive technologie. De accu is laag in de voertuigbodem geplaatst als een integraal onderdeel van de carrosserie. De gravimetrische energiedichtheid van de accu is met nog eens 20% vergroot ten opzicht van de vorige generatie accu.

De accucellen worden geproduceerd volgens nauwkeurige specificaties van BMW Group. De cellen zijn samengevoegd in modelspecifieke hoogvoltage-accu’s. Zo wordt de BMW iX xDrive50 in de BMW Group fabriek in Dingolfing voorzien van een accu met een bruto capaciteit van meer dan 100 kWh en heeft de accu van de BMW iX xDrive40 een bruto capaciteit van meer dan 70 kWh. Dit geeft de BMW iX xDrive50 een actieradius van meer dan 600 kilometer volgens de WLTP testcyclus. De actieradius van de BMW iX xDrive40 bedraagt meer dan 400 kilometer.

Met de BMW iX is DC snelladen met een extreem hoog vermogen mogelijk. De BMW iX xDrive50 kan zijn hoogvoltage-accu opladen met tot 200 kW, terwijl de maximale laadcapaciteit van de BMW iX xDrive40 150 kW bedraagt. Dat betekent dat tien minuten opladen genoeg energie biedt om respectievelijk weer 120/90 kilometer ver te komen. Bij beide modelvarianten kan de hoogvoltage-accu in minder dan 40 minuten opladen van 10 tot 80% van de volledige capaciteit.

Nieuwe technologie vormt basis voor vooruitgang op gebied van geautomatiseerd rijden.
De nieuwe technologieën die in de BMW iX debuteren bieden ook een basis voor aanzienlijke vooruitgang op gebied van geautomatiseerd rijden en digitale diensten. Zo is de rekenkracht van de boordcomputer 20 keer sterker dan bij voorgaande modellen. Hierdoor kan twee keer zoveel data van voertuigsensoren worden verwerkt dan voorheen.

“Met de technologie van de BMW iX zetten we nieuwe standaarden in de industrie. De iX heeft meer rekenkracht voor dataverwerking en krachtiger sensortechnologie dan de nieuwste modellen van ons huidige aanbod. Verder beschikt de BMW iX over 5G, krijgt hij nieuwe en verbeterde functies voor geautomatiseerd rijden en parkeren en maakt hij gebruik van de vijfde generatie van ons elektrische aandrijfsysteem”, zegt Frank Weber, Member of the Board of Management van BMW AG, Development.

Fris design voor een nieuwe rijbeleving.
De BMW iX maakt de weg vrij voor een toekomstige generatie modellen waarmee BMW Group een nieuwe invulling geeft aan duurzaamheid, rijplezier en aan wat het betekent om premium te zijn. Dit baanbrekende karakter komt duidelijk tot uiting in het design van de BMW, dat van binnen naar buiten is ontwikkeld. De BMW iX is ontworpen om een goede kwaliteit van leven en welzijn te bieden aan zowel de bestuurder als de passagiers.

Het heldere en minimalistische design van het exterieur toont een nieuwe vorm van mobiliteit, die volledig is gericht op de behoeften van de inzittenden. Het interieur biedt innovatieve mogelijkheden voor het gebruik van de reistijd – met ontspanning, veiligheid en een nieuwe vorm van luxe.

“De BMW iX laat zien hoe we nieuwe technologieën een heel modern en emotioneel design kunnen geven. De auto is technologisch complex, maar voelt heel helder en ongecompliceerd aan,” zegt Adrian van Hooydonk, Senior Vice President BMW Group Design. “De BMW iX biedt een mobiele leefruimte waarin mensen zich op hun gemak voelen en waarin de intelligentie van de auto alleen merkbaar is wanneer je die nodig hebt.”
BMW iX xDrive50 21 ra

Prijzen
De BMW iX staat eind 2021 bij de BMW dealer met onderstaande vanafprijzen:
Consumenten adviesprijs* - Fiscale waarde - Netto-catalogusprijs

BMW iX xDrive40* - 86.972 - 85.500 - 70.661 - 14.839

BMW iX xDrive50* - 105.472 - 104.000 - 85.950 - 18.050

CO2 EMISSIONS & CONSUMPTION.
BMW iX xDrive40 *: Stroomverbruik in kWh / 100 km: 22,0-19,5 (WLTP); Elektrische actieradius (WLTP) in km: tot meer dan 400. * De cijfers zijn verwachte waarden die nog niet officieel zijn bevestigd.

BMW iX xDrive50 *: Stroomverbruik in kWh / 100 km: 22,5-20,0 (WLTP); Elektrische actieradius (WLTP) in km: tot meer dan 600. * De cijfers zijn verwachte waarden die nog niet officieel zijn bevestigd.

*Data on driving performance, energy consumption and range are preliminary and based on forecasts.