De unieke af fabriek TAG-XL asconfiguratie, waarmee het bouwvoertuig een GVW van 49 ton bereikt, gaf de doorslag in de aanschaf. Millenaar & van Schaik Transport is gevestigd in Oude Meer (Schiphol-Oost). Sinds de fusie van de twee afzonderlijke  familiebedrijven in 2010 mag het bedrijf zich een van de grootste asfaltvervoerders van Nederland noemen: de vloot van bijna 120 asfaltkippers wordt landelijk ingezet voor de meest  uiteenlopende wegenbouwprojecten. Bij vervanging van een vijfassige kipper viel de keuze, voor het eerst in de geschiedenis van het familiebedrijf, op Volvo Trucks. 
Volvo FMX10x4 TAG XL kipper 18 Millenaar
49 ton af fabriek
“We hebben meer vijfassers met een wettelijk brutogewicht van 49 ton, maar dit is de eerste die af fabriek geleverd kon worden”, aldus Dick Millenaar. “In vergelijking met een as die er naderhand onder gezet wordt, is dit een betrouwbaardere en kostentechnisch interessante oplossing. Bovendien is een fabrieks-as praktischer in onderhoud, wat een belangrijk voordeel is voor onze eigen werkplaats.”De koop werd in goed overleg gesloten bij Volvo Group Truck Center in Aalsmeer. “De dealer heeft de truck samen met onze carrosseriebouwer Vossebelt tot in de puntjes uitgevoerd. Het is een oersterke, stabiele maar verrassend lichte truck met een netto laadvermogen van bijna 30 ton.” 

Volvo I-Shift met kruipversnellingen 
Niet uniek, maar wel bijzonder is dat de Volvo FMX een vrouwelijke chauffeur krijgt. Dick Millenaar: “Ellen is erg te spreken over haar nieuwe truck. De FMX heeft een robuuste bumper en staat hoger op zijn wielen. De luchtvering met nivellerende achterassen, Volvo Dynamic Steering en Volvo I-Shift met kruipversnellingen voor- en achteruit maakt het een bijzonder functioneel voertuig voor in de wegenbouw. Het kost bijvoorbeeld geen enkele moeite om stapvoets voor de freesmachine uit te rijden.” Door de aslastindicator en het Tyre Pressure Monitoring System (TPMS), beide af fabriek oplossingen van Volvo Trucks, zijn de aslasten en de bandendruk op de boordcomputer uit te lezen. “Het is een interessante truck waar ik zeker vertrouwen in heb”, concludeert Millenaar. “De komende jaren gaan we de verbruikskosten zorgvuldig monitoren. Als de Volvo FMX waarmaakt wat hij belooft, dan sluit ik niet uit dat dit de eerste Volvo-truck in een reeks is.”