Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Nissan LEAF; elektrisch autorijden met toekomstvisie

Film Auto TestNissan LEAF AB lv3-7-15. Nu is het nog bijzonder. Maar over 20 jaar rijdt iedereen elektrisch.



Tekst en foto's: Arie Blokland 

Nissan LEAF AB Zero emission

“Wat is de topsnelheid van deze auto?”
Het antwoord is: “145 kilometer per uur.” De buurman die in een Nissan QASHQAI rijdt knikt goedkeurend.
Zijn onontkoombare volgende vraag is: “Hoe ver kun je ermee rijden?”
“120 kilometer.”
“Oh! Dat is niet veel.” Hij fronst zijn wenkbrauwen en schaart zich direct bij alle criticasters van het elektrisch rijden. “Dat is wel lastig. Hiervoor had ik een diesel. Daarmee kon ik wel 900 kilometer rijden voordat ik moest tanken. Met de QASHQAI haal ik 500.” Hij kijkt bedenkelijk. Voor hem voorlopig geen elektrisch aangedreven auto. Dat kun je van zijn gezicht aflezen.
Een ander vraagt hoe snel de Nissan LEAF accelereert. “In 11,5 seconden naar de 100 kilometer per uur. Dat is niet gek.” Hij herhaalt het antwoord met een tevreden blik. Maar zodra we over de actieradius beginnen, brandt opnieuw de kritiek los.
Onbegrip? Of zijn de meeste automobilisten nog niet klaar voor elektrisch autorijden?
Beide; denken wij na een week ervaring met de Nissan LEAF.

Nissan LEAF AB lv

Het is net een echte auto
Op het eerste gezicht is de Nissan LEAF niet anders dan een gewone auto. Zowel van buiten als van binnen ziet hij er bijzonder fraai uit. Meest opvallende is wat juist helemaal niet opvalt namelijk het ontbreken van een uitlaat. Die zit er niet op. Zero emission staat er op de zijkant en op de achterklep. Er is geen uitstoot. Binnen prachtig meubilair, een fraai dashboard en... Hé, geen schakelpook, maar een grote knop op de middenconsole waarmee je de auto in vooruit (D) en achteruit (R) kunt zetten. Druk je in het midden op deze knop dan stel je de parkeerrem (P) in werking. Onder het stuur zien we een gaspedaal en een groot rempedaal. Zoals bij een auto met automatische versnellingsbak. Eigenlijk is het net een echte auto.

Nissan LEAF AB ra

We trappen het snelheidspedaal in
Rechtsonder naast het stuur zit de startknop. Nee, dat klopt niet. Het is een aan/uit knop. De elektromotor hoef je niet te starten. Je zet hem aan. Op het display verschijnt meteen belangrijke informatie. In het midden zie je hoeveel procent lading er in de accu's zit. Rechts daarvan wordt aangegeven hoeveel kilometer je nog kunt rijden. Dat is anders dan bij een auto met brandstof motor, maar als daarvan de tank leeg is moet je die ook bijvullen. Tanken is bij elektrisch rijden echter een ander verhaal. Daarover straks meer.

Nissan LEAF AB dash

 

Eerst gaan we rijden 
Om weg te rijden laten we de rem los. Dan trekt de LEAF langzaam op. Vervolgens geven we gas. Nou ja, eh... Zo wordt het wel genoemd omdat je hetzelfde doet als in een 'gewone' auto. We zouden eigenlijk moeten zeggen: We trappen het snelheidspedaal in. Dan gaat de auto sneller. Je kunt het ook horen. Niet aan het motorgeluid, want daar heb je geen last van in een LEAF. Wat je hoort toenemen is het geluid van de banden. Als je het pedaal loslaat stopt de motor, maar rolt de auto rustig verder. Daarbij remt de auto af op de motor. In dat geval laadt de accu weer een beetje op. Dat kun je zien aan de groene bolletjes op het display van het dashboard. Geef je weer 'gas' dan lichten er witte bolletjes op. Hoe meer bollen des te meer stroom je verbruikt en des te sneller de accu's leeglopen. Dat is niet anders dan bij auto's met brandstof motoren. Hoe sneller je gaat des te meer energie je gebruikt. Op het stuur kun je de stand ECO instellen. Dan reageert de LEAF iets minder snel en wordt er meer opgeladen bij het afremmen. Je kunt het terugwinnen van energie verder bevorderen door de grote keuzeknop niet in D, maar in B (Brake) te zetten. Dan wordt er sterker afgeremd op de motor en meer bij geladen in dat geval.

Wees zuinig met energie
De 'sport' van elektrisch rijden is zuinig omgaan met de energie. Niet te hard rijden. Dan vergroot je de actieradius. In de brochure van de LEAF staat dat je 199 kilometer kunt rijden op een volle accu. Dat zal misschien lukken als je de ECO knop indrukt, langzaam rijdt en het snelheidspedaal met een fluwelen voetje bedient. 150 kilometer is realistischer. Als je bij normaal gebruik van de auto wilt voorkomen dat je stil komt te staan kun je beter uitgaan van 120 kilometer. Dan houd je een veilige marge van 20% over.

Nissan LEAF AB laadpaal

Leren omgaan met de beperkte actieradius
120 kilometer is niet veel. Heel weinig zelfs als je van Amsterdam naar Assen rijdt en weer terug. Dat is ongeveer 400 km. Dan moet je onderweg 3 a 4 keer de accu opladen. Bij een snellader duurt het 30 minuten om de accu voor 80% vol te krijgen. Met die extra reistijd moet je dus rekening houden. Je moet ermee leren omgaan. Even stoppen bij een restaurant voor een kopje koffie of een broodje en ondertussen de auto aan de laadpaal zetten. Maar als je elke dag naar Assen moet kun je beter een QASHQAI kopen.
Een Nissan LEAF is ideaal voor mensen die dagelijks 100 kilometer of minder woon-werkverkeer moeten afleggen. Dan kun je de auto heel makkelijk bij een normale laadpaal weer opladen. Of zelfs thuis. Is de afstand tussen huis en werk groter dan kun je uiteraard de Nissan onder lading zetten terwijl je werkt. Wie het gebruik van de LEAF goed organiseert komt nooit zonder stroom te staan.
Laadpalen zijn er genoeg en er komen er elke dag meer bij. Er komen ook steeds meer elektrische auto's. BMW, Opel, Tesla, Mitsubishi, Hyundai, Peugeot... Veel automerken bieden elektrisch aangedreven auto's aan. Renault en Nissan zijn heel succesvol op dit gebied met de ZOE en de LEAF. De Alliantie Renault-Nissan leverde in juli 2014 de 100.000e elektrische auto af. Binnen een jaar volgde er weer een mijlpaal. In juni 2015 is de 250.000e verkocht. Nissan heeft wereldwijd al 185.000 elektrische voertuigen verkocht. Behalve de populaire LEAF worden er ook andere modellen met succes op de markt gebracht.

Nissan LEAF AB Fastned

Je LEAF terug verdienen
De accu opladen kan op diverse manieren. Bijvoorbeeld onderweg bij een van de vele snelladers. Binnen 30 minuten staat je energie voorraad dan weer op 80%. Je vindt de snelladers en ook de overige laadpalen op internet en via diverse app's die je ook op je telefoon kunt downloaden. Helemaal vol krijg je je elektrische Nissan bij een gewone laadpaal. Die staan in woonwijken, bij bedrijven en als je wilt kun je een eigen laadpaal bij je huis laten plaatsen. Bij deze laadpalen stroomt de accu in 4 tot 8 uur weer voor 100% vol. Een snoer van de auto naar een geaard stopcontact in huis kan ook. In dat geval moet de LEAF ongeveer 12 uur stekkeren om vol te raken.
Snel laden is het duurst. Het kost ongeveer 11 euro om van 15 naar 80% te 'tanken'. Bij een normale laadpaal ben je voor een volle accu rond de 4 euro kwijt. Thuis is nog goedkoper. Zeker als je een goed contract met een energiebedrijf hebt afgesloten. 's Nachts laden op het nachttarief scheelt ook. En voor wie zonnepanelen op zijn dak heeft of misschien zijn eigen windmolen in de tuin heeft staan is het helemaal gratis. Op die manier kun je de investering van een LEAF lekker terug verdienen. Dan wordt zo'n auto (vanafprijs € 24.110) uiteindelijk wel heel goedkoop. Tenminste... Als je hem nu koopt. De voortrekkers van het elektrisch rijden worden beloond. Zij kunnen nog een hele tijd genieten van goedkope stroom. Dat zal uiteraard wel anders worden.

Nissan LEAF AB Fastned lader

In 2035 rijdt iedereen elektrisch
De verwachting is dat in 2035 iedereen emissievrij, dus elektrisch rijdt. Ja, wen alvast maar aan die gedachte. Er komt een tijd dat rijden met brandstofauto's niet meer te betalen is. Of dat je met die voertuigen op heel veel plaatsen niet meer mag komen zoals nu al het geval is met oude dieselauto's. De regering zal elektrisch rijden nog een hele tijd stimuleren. Daarna wordt het gewoon verplicht. Tegen die tijd zal elektrisch rijden ook niet meer zo goedkoop zijn. Want als de benzine en diesel verdwijnt als brandstof voor ons vervoer dan verdwijnen ook de accijnzen op die producten. Een lege schatkist zal worden voorkomen door belasting te gaan heffen op elektrisch rijden.

Nissan LEAF AB tankdop

Nissan LEAF AB koplamp

 

 

 

 

 

 

 

Je houdt de vooruitgang niet tegen
Een echte petrolhead zal zeggen: “Daar begin ik niet aan! Ik wil een motor horen! Benzine ruiken! En niet om de 120 kilometer stil komen staan!”
Of je wilt of niet, we zullen er allemaal aan moeten geloven. Ooit houdt het op met fossiele brandstoffen. Dan zullen we energie in onze accu's moeten laden die opgewekt is door wind- of waterkracht of door de zon. Die tijd komt. Alle kritiek die er nu is op elektrisch rijden zal vervagen. Er komen nieuwe accu's. De huidige elektrische auto's rijden op grote, zware lithium-ion batterijen. Er wordt in de auto-industrie keihard gewerkt aan de ontwikkeling van lithium-zuurstof accu's. Die worden kleiner en lichter. Die kunnen binnen 5 minuten worden opgeladen. Die zullen de actieradius van de voertuigen verhogen naar 900 of 1000 kilometer. Je houdt de vooruitgang niet tegen. We zullen allemaal met de stroom mee moeten.

Nissan LEAF AB stekker

Ik moet mijn mening ernstig aanpassen
Geef mij maar een Nissan GT-R. Met brullende 6-cilinder, 550pk en een fluitende turbo. Een sportwagen die je in luttele seconden naar de 100 km/h sleurt en verder opjaagt naar 200 km/h. Ja, ik ben een petrolhead. Gek van snelle auto's en motorfietsen die de klinkers uit de straat trekken. En van stoere terreinauto's die nergens voor terugdeinzen. Dat zal altijd zo blijven.

Een elektrisch aangedreven auto..! Zo een waar geen geluid uitkomt..! Dat is echt niks voor mij. Maar na een week ervaring met de Nissan LEAF moet ik mijn mening ernstig aanpassen. Ik ben er inmiddels van overtuigd dat we in de toekomst allemaal Zero emission zullen moeten rijden. We ontkomen er niet aan. Allemaal niet. Dit is de toekomst. Die houden we niet meer tegen.
Rijden in een Nissan LEAF? Ach, daar ben je zo aan gewend. Het is een heerlijke auto.
En wat zal het mooi zijn als we over enkele decennia geen CO2 meer het milieu in blazen.

Arie Blokland

Nissan LEAF AB Schoolmeester

Nederlanders weten al eeuwen dat wind een heleboel gratis energie levert.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Aanvullende gegevens