In januari tekenden beide bedrijven een overeenkomst voor een strategische samenwerking, die zich zal richten op de gezamenlijke ontwikkeling van de volgende generatie high-end parkeergebruikerservaring voor klanten op eigen terrein en parkeerfaciliteiten. Variërend van geautomatiseerde manoeuvreerassistentie tot niveau 4 1 geautomatiseerde parkeerservice, alle functies zijn gebaseerd op technologie en sensoren in de auto. Op infrastructuur gebaseerde diensten zullen ook gezamenlijk worden ontwikkeld om volledig geautomatiseerd parkeren en opladen te ervaren in geschikte openbare parkeerfaciliteiten en -terreinen.

De softwarefuncties zijn gebaseerd op de huidige geautomatiseerde parkeersoftwarestack die voor het eerst werd gelanceerd met de BMW iX in 2021. In de volgende generatie zal deze verder worden uitgebreid met een krachtig computerplatform dat de gezamenlijk ontwikkelde algoritmen host.

“Deze gezamenlijke ontwikkeling is een belangrijke mijlpaal voor de BMW Group met betrekking tot onze volgende generatie geautomatiseerd rijden en parkeren. Met schaalbare L4-parkeerervaringen bevestigen en versterken we onze leidende positie in dit domein. Om echt verbazingwekkende functies voor eindgebruikers te creëren, is er in alle aspecten van de digitale waardeketen state-of-the-art software en hardware nodig, evenals de kracht van een fleetdata-ecosysteem. De BMW Group is verheugd om haar langdurige samenwerking met Valeo verder uit te breiden met deze strategische samenwerking. We streven ernaar om onze klanten rij- en parkeerervaringen van wereldklasse te blijven bieden”, aldus Nicolai Martin, Senior Vice President Driving Experience, BMW Group.

“We zijn trots op de langdurige samenwerking tussen de BMW Group en Valeo. De gezamenlijke ontwikkeling en implementatie van geautomatiseerde parkeeroplossingen zal een bestuurderloze werking van niveau 4 mogelijk maken in BMW's aankomende in serie geproduceerde voertuigen”, aldus Marc Vrecko, President van Valeo's Comfort and Driving Assistance Systems Business Group. “Voortbouwend op reeds gecommercialiseerde stackcomponenten, zal deze samenwerking onze knowhow en technologieën, zoals geavanceerde op AI gebaseerde computervisie-algoritmen, benutten en ons in staat stellen ons portfolio uit te breiden naar L4-functies en naar cloudservices. Andere autofabrikanten zullen zich bij dit platform kunnen aansluiten, waarbij BMW opnieuw de norm zet voor de meest intuïtieve en aangename gebruikerservaring die haar klanten terecht verwachten.”

Wat is geautomatiseerd valetparkeren?
Automated Valet Parking (AVP) biedt chauffeurs en passagiers een volledig geautomatiseerde parkeerervaring zonder bestuurder. Bij een drop-off zone verlaat de chauffeur de auto en neemt het voertuig taken over zoals het autonoom vinden van een parkeerplaats, de nodige manoeuvres voor het in- en uitparkeren en kan ook terugrijden naar een pick-up zone om het voertuig terug te brengen naar de bestuurder. Om de parkeertijd optimaal te benutten kunnen aanvullende diensten zoals volautomatisch opladen of volautomatisch wassen worden ingezet. Dergelijke functionaliteiten bieden echte klanten voordelen op het gebied van comfort en veiligheid.

Volgens het ontwerp van een aanstaande ISO-norm zullen geautomatiseerde valetparkingoplossingen worden geclusterd in twee hoofdcategorieën, Type 1- en Type 2-systemen. Bij een Type 1 systeem draaien de benodigde technologieën (incl. alle sensoren, rekeneenheden en algoritmen) op het voertuig terwijl bij een Type 2 systeem de benodigde technologieën (incl. sensoren en het AVP beheersysteem) in de betreffende infrastructuur zijn geïnstalleerd , bijv. parkeervoorziening, en het voertuig wordt bestuurd door de infrastructuur.

Het partnerschap ondersteunt zowel AVP Type 1 als Type 2 en zal streven naar de meest geavanceerde oplossingen voor parkeerervaringen van de volgende generatie tot niveau 4, afhankelijk van de eisen van de markt en de klant.

* "Neue Klasse": het modulaire platform van de volgende generatie voor de BMW-voertuigen.
1Niveau 4: volledig geautomatiseerd rijden/parkeren, zonder toezicht van de bestuurder.