* Bespoke- opdrachten met de hoogste waarde in de 118-jarige geschiedenis van het merk weerspiegelen de positie van het bedrijf als een echt luxehuis
* De VS, Groot-China en de Europese markten leiden een evenwichtig wereldwijd verkoopbeeld
* Orderboek gevuld voor alle modellen tot ver in 2023Pre-orders voor volledig elektrische Spectre heeft de ambitieuze verwachtingen van het merk overtroffen
* Recordresultaten vallen samen met de 20e verjaardag van de start van de volledige productie in de Home of Rolls-Royce in Goodwood
* Meer dan 150 nieuwe banen gecreëerd in 2022 bij de thuisbasis van Rolls-Royce in Goodwood
* Bij de thuisbasis van Rolls-Royce werken 2.500 mensen, die meer dan 50 nationaliteiten vertegenwoordigen

“2022 is een gedenkwaardig jaar geweest voor Rolls-Royce Motor Cars. We hebben niet alleen de Rolls Royce Spectre, het eerste volledig elektrische seriemodel van ons merk, aan de wereld onthuld, het was ook het eerste jaar dat we ooit meer dan 6.000 auto's hebben afgeleverd in een periode van 12 maanden, met een sterke vraag naar ons gehele productportfolio. Maar als een echt luxehuis is verkoop niet onze enige maatstaf voor succes: we zijn geen volumefabrikant en zullen dat ook nooit worden. Maatwerk IS Rolls-Royce, en commissies waren vorig jaar ook op recordniveau, waarbij de verzoeken van onze klanten steeds creatiever en technisch veeleisender werden - een uitdaging die we enthousiast aangaan. De ongeëvenaarde creativiteit en kwaliteit van Bespoke die ons team hier in Goodwood bereikt, betekent dat onze klanten nu gemiddeld graag ongeveer een half miljoen euro betalen voor hun unieke auto.”

"Natuurlijk is dit succes niet van de ene op de andere dag bereikt. In 2023 vieren we de 20e verjaardag van Goodwood als thuisbasis van Rolls-Royce, in die periode hebben we ons bedrijf getransformeerd door middel van een langetermijnstrategie gebaseerd op continue en duurzame groei, zorgvuldig beheer en planning, een niet-aflatende focus op winst en een respectvolle maar vooruitstrevende heruitvinding van het merk Rolls-Royce. We zijn erin geslaagd omdat we luisteren en onze producten consequent ontwikkelen in overeenstemming met de smaak en vereisten van onze klanten, waarbij we ons merk bewust verjongen met behoud van onze aangeboren exclusiviteit en zeldzaamheid. Ons productportfolio is aanzienlijk uitgebreid en later dit jaar lanceren we 's werelds eerste ultra-luxe elektrische supercoupé: Rolls-Royce Spectre. Er werken nu tweeënhalfduizend mensen bij Goodwood, met meer dan 150 nieuwe banen alleen al in 2022. Maar misschien wel het allerbelangrijkste: we hebben nooit stijl boven inhoud gesteld. Op het gebied van technologie, kwaliteit en luxe staat Rolls-Royce, zoals altijd, voor het allerbeste van het beste.”
Torsten Müller-Ötvös, Chief Executive Officer, Rolls-Royce Motor Cars 

SAMENVATTING
Rolls-Royce heeft in 2022 zijn hoogste jaaromzet ooit behaald, met in totaal 6.021 auto's, een stijging van 8% ten opzichte van 2021, aan klanten in ongeveer 50 landen over de hele wereld. Dit is de eerste keer in de 118-jarige geschiedenis van het bedrijf dat er meer dan 6.000 Rolls-Royces zijn verkocht in een enkele periode van 12 maanden. De waarde van Bespoke-opdrachten bereikte ook recordniveaus, terwijl de vraag naar alle Rolls Royce-modellen uitzonderlijk sterk blijft, met bestellingen tot ver in 2023.

In 2022 behaalde Rolls-Royce een omzetgroei in bijna alle regio's, met een bijzonder sterke jaar-op-jaar groei in het Midden-Oosten, Azië-Pacific, de VS en Europa. Belangrijker dan het volume alleen, was de waarde van de op maat gemaakte commissies van klanten hoger dan ooit tevoren. De bijna eindeloze mogelijkheden voor Bespoke-personalisatie zorgden ervoor dat klanten bereid waren gemiddeld zo'n half miljoen euro te betalen voor hun unieke Rolls-Royce. Dankzij de hoge waarde van het ongeëvenaarde Bespoke-aanbod van Rolls-Royce en de consistente focus van het bedrijf op winstgevendheid, zal het merk een belangrijke bijdrage leveren aan zijn hoofdaandeelhouder.

Het Midden-Oosten is de belangrijkste regio van het merk voor opdrachten op maat, met veel unieke creaties van bijzonder uitgebreide en individuele personalisatie. In 2022 opende Rolls-Royce een privékantoor in Dubai, het eerste buiten Goodwood, waardoor het huis van Rolls-Royce dichter bij de lokale klanten van het merk kwam. De komende maanden en jaren zullen er wereldwijd nog meer Private Offices worden geïntroduceerd.

Amerika kende in 2022 een aanzienlijke groei en blijft de grootste afzonderlijke regio voor Rolls Royce, met bijna alle markten die hogere verkopen behaalden dan het voorgaande jaar. Groot-China is van vitaal strategisch belang voor Rolls-Royce en is de op een na grootste verkoopregio van het merk. Aanhoudende tegenwind leidde daar tot een eencijferige omzetdaling in vergelijking met de recordresultaten van 2021, maar dit werd met succes gecompenseerd door hogere verkopen in andere markten.

Ondanks de ernstige geopolitieke uitdagingen waarmee Europa wordt geconfronteerd, groeide de regio in 2022 als geheel met recordverkopen in verschillende markten, waaronder het VK en Duitsland. Ook de regio Azië-Pacific boekte hogere verkopen dan ooit tevoren.

Het ongekende succes van Rolls-Royce valt samen met het moment dat het bedrijf in januari 2023 de 20ste verjaardag viert van de Home of Rolls-Royce in Goodwood. De transformatie – van het aanbieden van één enkel model, Phantom, en het bouwen van slechts één auto per dag – tot de huidige recordcijfers is het resultaat van een langetermijnstrategie gebaseerd op duurzame groei, zorgvuldig beheer en planning, en het succesvol heruitvinden van het merk. Met name in het afgelopen decennium heeft Rolls Royce bewust zijn merken- en productportfolio verfijnd en verjongd om de veranderende eisen, smaken en demografie van zijn klanten te weerspiegelen, met behoud van zijn aangeboren exclusiviteit en zeldzaamheid. Als echt luxehuis en als een innovatief, technisch geleid bedrijf, vertegenwoordigt Rolls Royce, zoals altijd, het allerhoogste niveau van vakmanschap, technologie, luxe en creativiteit.