Op het circuit van Valencia kwam het team gedurende de vierdaagse test met de 320 km/u snelle elektrische formulewagen in actie, waarbij het team een flink aantal probleemloze ronden aflegde. De vierdaagse test in Valencia was een belangrijke stap in de aanloop naar de start van het seizoen 2023 in het FIA Wereldkampioenschap Formule E, op 13 en 14 januari aanstaande in Mexico. Daar staat het wedstrijddebuut gepland van de nieuwe Gen3-auto - de snelste, lichtste, krachtigste, efficiëntste en duurzaamste elektrische formulewagen tot nu toe. Met een extra aandrijflijn voorin levert de auto 100 kW meer vermogen dan de Gen2-auto. Bovendien heeft hij een tweemaal zo grote regeneratie-capaciteit en ligt het gewicht 60 kilogram lager, wat zowel bij de topsnelheid als bij het remmen een voordeel is. 
Cupra-Abt-FE--gen3-22-coureurs.jpg

Frijns: “Zeer tevreden!”
Robin Frijns (links op d foto), de Nederlandse coureur van het ABT CUPRA Formule E-team, toonde zich zeer tevreden over de eerste testronden. “Een nieuwe auto, nieuwe kleuren, een nieuw team en een nieuwe teamgenoot: hoewel ik al lang in de Formule E rijd, is vrijwel alles nieuw voor me”, aldus Frijns. “De lijst met uitdagingen voor ons team is lang en dat is na de testdagen niet veranderd. Maar we hebben veel voor elkaar gekregen en leren onze auto steeds beter kennen.”

De 31-jarige Frijns is sinds het seizoen 2015-2016 in de Formule E actief en behaalde tijdens de E-Prix van Parijs in 2019 zijn eerste overwinning in de serie. Later dat seizoen won hij ook in New York. In totaal stond hij twaalf keer op het podium in de Formule E. Zijn teamgenoot Nico Müller is sinds het seizoen 2017-2018 betrokken bij de Formule E, aanvankelijk als test- en reserverijder, en maakte in het seizoen 2019-2020 zijn debuut als coureur. Na een onderbreking keert de 30-jarige Zwitser bij het ABT CUPRA Formule E-team terug in de klasse.
Cupra-Abt-FE--gen3-22-lv-2x.jpg
Specificaties Gen2 vs Gen3
GEN2 - GEN3
Lengte 5.200 mm - 5.016,2 mm
Hoogte 1.063,5 mm - 1.023,4 mm
Breedte 1.800 mm - 1.700 mm
Wielbasis 3.100 mm - 2.970,5mm
Minimumgewicht (incl. coureur) 900 kg - 840 kg
Maximumvermogen 250 kW (335 pk)  -350 kW (470 pk)
Maximale regeneratie 250 kW - 600 kW
Energierecuperatie Ca. 25% - Meer dan 40%
Topsnelheid 280 km/u - 320 km/u
Aandrijving Achterwielaandrijving - Voor en achter

Racekalender Formule E 2023
Datum - Locatie
Ronde 1 14-1 - Mexico City – Mexico
Ronde 2 27-1 - Diriyah – Saoedi-Arabië
Ronde 3 28-1 - Diriyah – Saoedi-Arabië
Ronde 4 11-2 - Hyderabad – India
Ronde 5 25-2 - Kaapstad – Zuid-Afrika
Ronde 6 25-3 - Sao Paolo – Brazilië
Ronde 7 22-4 - Berlijn – Duitsland
Ronde 8 23-4 - Berlijn – Duitsland
Ronde 9 6-5 - Monaco
Ronde 10 3-6 - Jakarta - Indonesië
Ronde 11 4-6 - Jakarta - Indonesië
Ronde 12 24-6 - Portland – VS
Ronde 13 15-7 - Rome – Italië
Ronde 14 16-7 - Rome – Italië
Ronde 15 29-7 - Londen – VK
Ronde 16 30-7 - Londen - VK