Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Renault SYMBIOZ nieuwe leefruimte voor vrijheid

Renault SYMBIOZ 17 kamer12-9-17. Met SYMBIOZ laat Renault zijn visie op de auto van de toekomst zien, evenals de rol die de auto in ons leven speelt.

 


SYMBIOZ is drieledig en bestaat uit een auto, een demonstratieauto en een huis. SYMBIOZ valt onder het 'Wisdom'-bloemblaadje van de op een levenscyclus gebaseerde ontwerpstrategie van Renault, die in dit geval volwassenheid suggereert.

Renault SYMBIOZ 17 huis

Met SYMBIOZ blikt Renault vooruit op een toekomst zo ver weg als 2030. Renault heeft ook een demonstratieauto ontwikkeld die hint naar een model voor de nabije toekomst, zo rond 2023. De eerste rijtesten met dit prototype vinden nog dit jaar plaats.

Renault SYMBIOZ 17 lv

Beide auto's zijn elektrisch aangedreven, autonoom en volledig verbonden met hun omgeving. 'Reizigers' – bestuurder en inzittenden – genieten van een interieur dat aanvoelt als thuis en dat speciaal voor autonoom rijden is ontworpen. Onderweg wordt de auto een verlengstuk van thuis. Als de auto in huis geparkeerd staat, doet hij dienst als een extra, mobiele, multifunctionele kamer.

Bezoekers van de Renault-stand kunnen rond dit mobiele huis lopen en de manier ervaren waarop SYMBIOZ in de toekomst wellicht met zijn omgeving communiceert.

Renault is de eerste autofabrikant die op een autoshow een compleet huis presenteert. Een huis bovendien, dat laat zien hoe een auto waarmee het verbonden is, kan bijdragen aan nieuwe manieren van reizen waarmee het vervoermiddel een verlengstuk van thuis wordt.

Laurens van den Acker – Senior Vice President, Corporate Design
Renault Design Awards Laurens van den Acker“Na een serie conceptmodellen gebaseerd op onze margriet levenscyclus, waarmee we het ontwerp van toekomstige modellen vorm hebben gegeven, komen we nu met conceptmodellen die de mobiliteit van de toekomst verkennen. Als integraal onderdeel van het dagelijks leven is SYMBIOZ veel meer dan een vervoermiddel. Deze auto is op vele manieren in te zetten. Om dit te bereiken, hebben we besloten de relatie tussen de auto en thuis te veranderen door de twee fysiek met elkaar te verbinden en ze zo modulair en verbonden mogelijk te maken. Tegelijkertijd hebben we het aantal manieren waarop ze met elkaar communiceren enorm vergroot.”

Renault SYMBIOZ: deel 1 – een auto die thuis voor nieuwe mogelijkheden zorgt.

In huis laat Renault SYMBIOZ symbolisch zien hoe auto's tegen 2030 een belangrijke rol in ons dagelijks leven kunnen spelen.

Een extra, mobiele kamer
Renault SYMBIOZ zorgt voor extra ruimte in huis en voegt enkele aantrekkelijke eigenschappen toe. Het studiemodel kan al naar gelang de wensen van zijn gebruikers verschillende functies vervullen. In huis is SYMBIOZ een compacte, gezellige en modulaire extra kamer.
Een lift kan de auto verplaatsen naar de slaapkamer of zelfs het dakterras waar hij dienst kan doen als ruimte om met uitzicht te relaxen.
Met hetzelfde gemak is SYMBIOZ een open ruimte waar mensen samen kunnen zitten en praten. Het interieur van SYMBIOZ is om deze reden geïnspireerd op dat van huizen.
Of hij kan dienst doen als afgesloten werkplek of anderszins een ruimte waar mensen zich even willen afzonderen.

Het interieur van Renault SYMBIOZ is gemaakt van materialen die eveneens voor het interieur van het huis zijn toegepast. Op deze manier is SYMBIOZ in complete harmonie met het huis, ongeacht zijn plaats daarin of de wijze van gebruik.

Renault SYMBIOZ 17 meubel

“Studies laten zien dat auto's in stedelijke gebieden 95% van de tijd ongebruikt stil staan*. SYMBIOZ concept verbindt de auto met thuis. Hierdoor staat de auto weer centraal in de familie en gebruiken de gezinsleden hem intensiever, als mobiele, multifunctionele leefruimte.” Stéphane Janin – Director, Concept Cars Design. * Bron: EMD Standard Certu.

Slim energie delen en opslaan
SYMBIOZ en het huis delen energie op dezelfde manier als ruimte. Slimme meetapparatuur die de behoeften van gebruikers kan inschatten, verdeelt de kilowatturen:
Als voor de komende 48 uur geen reizen zijn gepland, blijft een minimale hoeveelheid stroom in de accu's achter (genoeg voor een korte rit). Dit om de stroomverdeling thuis te optimaliseren.
Als een weekendje weg op de agenda staat, laadt het systeem de accu's vrijdagavond volledig op, waarbij de temperatuur van de verwarming 's nachts geleidelijk omlaag gaat.
Het is eveneens mogelijk om het systeem zodanig te programmeren dat bijvoorbeeld de verlichting en elektrische apparaten van huis tijdens piekuren gebruik maken van de stroom in de accu's. Bij stroomuitval gebeurt dit overigens automatisch.
De stroomverdeling is te volgen en aan te passen via een scherm op tafel in de huiskamer of via het dashboard in de auto.

Altijd verbonden
De slimme verbinding tussen auto en huis is permanent. Inzittenden profiteren, geheel in lijn met de 'Easy Life'-filosofie van Renault, van optimaal gemakt en plezier in hun digitale levens.
Het interieur van het studiemodel is als een huis waar alles binnen handbereik is – muziek, sociale media, opslag van de persoonlijke cloud en zelfs digitale abonnementen. Lezen, muziek luisteren en zelfs telewerken zijn allemaal mogelijk. Als iemand aanbelt, verschijnt het gezicht van die persoon op het display van het dashboard en kun je hem of haar in huis binnenlaten.

Via het Internet of Things (IoT) is de auto ook verbonden met open automatiseringstechnologie. Op deze manier kunnen inzittenden slimme communicatie tussen de auto en spullen thuis mogelijk maken. Auto en huis zijn zo gezamenlijk te gebruiken voor het coördineren van energieverbruik, verlichting en multimedia.
Als de auto op het dakterras staat, wordt die automatisch alvast beneden op de oprit gezet, vlak voordat een reis gepland staat. Berichten hierover deelt het systeem op schermen in huis.
Als je een langere reis zoals een vakantie inplant, sluit het systeem na vertrek automatisch de gordijnen en zet het bijvoorbeeld de verwarming uit.

Renault SYMBIOZ: een huis en auto met elkaar verbonden
Het huis dat op de IAA is te zien, is 21 meter lang, 7 meter hoog en 8 meter breed. Het is voor Renault ontworpen door Marchi Architectes. Dit bedrijf won in 2008 de Nouveaux Albums des Jeunes Architectes Paysagistes (NAJAP) Award van het Franse Ministerie van Cultuur en Communicatie. Marchi Architectes is een van de belangrijkste bureaus in Frankrijk. Het bedrijf deelt de warme, rond mensen gecentreerde benadering die in het design-DNA van Renault centraal staat.

De auto is een verlengstuk van het huis. Beide lijken op elkaar en delen dezelfde architectuur: een stalen frame, veel grote glasoppervlakken en houten elementen. Het huis hint naar de eerste modulair geproduceerde huizen die direct waren geïnspireerd op het auto-ontwerp van de jaren '20 en '30. Dat was precies 100 jaar voor Renault zijn visie die SYMBIOZ voor 2030 vormt.

De gelijkenis gaat zelfs nog verder. Voor het interieur van de auto en het huis zijn dezelfde materialen toegepast, zoals koper, marmer, porselein en diverse stoffen. Enkele van de meubels en huiselijke apparaten zijn ontworpen door veelbelovende Franse ontwerpers met dezelfde passie voor innovatie en authenticiteit. Hieronder zijn: Ionna Vautrin (verlichting, bureaus), Constance Guisset (spiegels, poefs), Jean-Louis Iratzoki (tafel, stoelen), Guillaume Delvigne (marmeren objecten, kristallen glazen), Samuel Accoceberry (spiegel, tapijt) en Cléo Joffre, Anthonis Cardew en Antony Bonniot (servies).

Renault SYMBIOZ 17 kamer

“Als ontwerpers voor Renault-Group is het onze taak te visualiseren welke rol auto's in de toekomst spelen en ze daarnaast in onze leefomgeving te integreren. Daarom hebben we besloten een deel van deze leefomgeving zoals een huis te ontwerpen en onze klanten dit op een internationale autoshow zelf te laten ervaren. Dat is een primeur.
De auto en het huis vormen een symbiose, omdat ze op dezelfde wijze zijn ontworpen en materialen en styling delen. Renault SYMBIOZ past dan ook naadloos in dit innovatieve, verbonden huis, zoals iedereen via de vele glasoppervlakken en op het dakterras kan zien.” Tina Kentner – Senior Designer, Environmental Design, Renault


Het huis is geschikt voor verschillende omgevingen – de stad en het platteland. Het heeft twee verdiepingen:

80% van de rechthoekig gevormde begane grond bestaat uit helder glas om zoveel mogelijk licht naar binnen te laten. Het huis heeft geen pilaren of muren om beweging te vergemakkelijken en om een speciale plek voor de SYMBIOZ in de huiskamer mogelijk te maken. Van buitenaf is de binnenin geparkeerde auto zichtbaar, omdat vrijwel alle muren van glas zijn.
De eerste verdieping is cilinderachtig en heeft dezelfde warme kleur als de carrosserie van de auto. Deze verdieping bestaat uit een slaapkamer en een gang naar het dakterras, waar de auto kan staan om te dienen als extra kamer en zo de beschikbare hoeveelheid ruimte te vergroten. In tegenstelling tot de begane grond zijn de muren hier ondoorzichtig voor meer privacy. Drie lichtbronnen bovenin de cilinder zorgen voor een grote hoeveelheid licht.
De cilinder is voorzien van buitenverlichting van Philips Lighting. Ieder lichtstadium staat voor een niveau van communicatie tussen de auto en het huis: als de auto wordt opgeladen, als hij dichtbij huis is, als hij stand-by staat, etc. Via de auto is het bovendien mogelijk de verlichting aan en uit te schakelen. Het team van Philips Lighting heeft de verlichting in samenwerking met Renault ontworpen en daarbij gebruik gemaakt van deervaring op het gebied van programmering, slimme verlichting en het Internet of Things.

Renault heeft een technologisch wapenfeit geleverd met het ontwerp van een op maat gemaakte lift, voorzien van een draaiend platform. Om de ruimte in het huis zo optimaal mogelijk te benutten, heeft de lift slechts vier kabels. Dit minimalistische systeem is direct geïnspireerd op de wijze waarop podia worden opgebouwd. Als de lift omhoog gaat, verschijnt er tevens een extra lounge-/gamekamer op de benedenverdieping.

Renault SYMBIOZ deel 2 – een autonoom rijdende auto: een verlengstuk van thuis op de weg

Een innovatief ontwerp voor een nieuwe reiservaring

Architectonisch ontwerp
Renault SYMBIOZ is 4,7 meter lang, 1,98 meter breed en 1,35 meter hoog. Het futuristische model past daarmee in het D-segment. Het veelzijdige, ruime interieur is echter gelijk aan dat van een E-segmentauto.

Het ontwerp is eveneens innovatief. Het bovenste deel – vloeiend en op architectuur geïnspireerd – is duidelijk anders dan het lagere deel dat meer sensueel, gespierd en ‘racy’ is vormgegeven. Het bovenste deel loopt vloeiend over in het lagere deel en laat veel licht binnen. Het doel was het creëren van een lichte, ‘fengshui-achtige’ omgeving die lijkt op een grote huiskamer met veel ramen.

Alle 'glazen' oppervlakken – gemaakt van glas of polycarbonaat – zijn van helder glas om transparantie te maximaliseren en zoveel mogelijk licht binnen te laten.
Het oorspronkelijke ontwerp van het dak, dat boven de passagiersruimte lijkt te zweven, vermindert het aantal benodigde structurele elementen en draagt bij aan de lichtval.
Het dak is bevestigd aan het frame van de auto met behulp van hightech emaillering voor extra stevigheid en stijfheid zonder de open glazen structuur te verstoren.
Het ontwerp van het lage deel past precies bij de 'French Design' styling van Renault: deze is sensueel met vloeiende lijnen en veel dynamiek.
De uit koolstofvezel opgetrokken carrosserie van SYMBIOZ is voorzien van twee soorten koper. De matte versie voor symboliseert authenticiteit en kalmte, terwijl het glimmende, satijnachtige koper aan de achterkant elegantie en verfijning uitstraalt.
SYMBIOZ heeft voor en achter de voor Renault karakteristieke C-vormige led-verlichting. Hoewel de versie op SYMBIOZ groter is dan op de seriemodellen, is de familiegelijkenis door deze vorm duidelijk.
De achterlichten beschikken over een serie verschillende dynamisch-visuele lichteffecten dankzij de toepassing van kleine vinnen die krachtiger oplichten naarmate de bestuurder harder remt.
Het derde remlicht is ingebouwd in de aerodynamische windgeleider achterop het dak. De grafische, lineaire effecten hiervan lopen helemaal door tot aan de mistlamp onder de bumper.
Het ontwerp van de wielen van de SYMBIOZ doet denken aan spaakwielen van een fiets. Hiermee hinten de ontwerpers naar de aerodynamische prestaties en het lichtgewicht ontwerp van het studiemodel. Hij is voorzien van Michelin-banden die een speciaal smal ontwerp hebben. Ze zijn door de Franse bandenfabrikant ontworpen om de efficiëntie van SYMBIOZ zo groot mogelijk te maken.
Net als bij Renault TREZOR lichten de merklogo's rond de auto in autonome modus op.
De sensoren en camera's die in de autonome stand hun werk doen, ze zijn in de achterste windgeleiders gemonteerd, net alsof het twee verkeerstorens zijn.

Renault SYMBIOZ 17 boven

Net als thuis
Renault heeft SYMBIOZ ontworpen als verlengstuk van thuis naar de weg. Daarbij is inspiratie geput uit huizen en toekomstgericht ontwerp. Het doel was het creëren van een interieur dat net zo leefbaar is als een kamer in een modern huis.
De uit meerdere openingen bestaande achterkant – een klep voor het onderste deel en vlinderdeuren voor het bovenste glazen deel – lijkt op een bloem die zijn blaadjes opent. Dankzij de afwezigheid van een B-stijl nodigt dit systeem mensen uit om op dezelfde manier naar binnen te gaan als zij bij de deuren in huis zouden doen. Het is niet nodig om te bukken of iets vast te houden, in SYMBIOZ stap je moeiteloos in de draaibare stoel.
De auto en het huis delen veel materialen (vilt, hout, marmer, porselein etc.) die samen bij binnenkomst zorgen voor een warm, welkom gevoel. De speciaal voor de gelegenheid gemaakte stof, ontworpen door de Nederlandse ontwerper Aleksandra Gaca, is ook voor de grote bank in de woonkamer toegepast.

Maximale interieur-flexibiliteit voor 2030
Het interieur van de SYMBIOZ is zo ontworpen dat de inzittenden maximaal kunnen genieten als de auto in de autonome stand rijdt. Snel reizen wordt op deze manier een makkelijker en fijner ervaring.
Het Ultra High Definition OLED (Organic Light-Emitting Diode) scherm voor de bestuurder is dun, heeft een bolling en is bedekt met Corning® Gorilla® Glass voor auto-interieurs. Het is 80 cm breed en bevat alle informatie van het dashboard en het multimedia-systeem. Het Gorilla Glass is geproduceerd als 2D onderdeel en daarna gevormd in 3D-effect.
In de autonome stand vouwen het stuur en de stuurkolom in het dashboard, waarna automatisch de pedalen als het dashboard circa 15 cm intrekken. De stoelen veranderen dan in comfortabele leunstoelen.
Dit biedt de bestuurder extra ruimte en comfort om iets op het display te controleren, een boek op zijn knieën leggen of gewoon even diep adem te halen en te genieten van de hoeveelheid ruimte en de rust, net als thuis. Het dashboard is ontworpen in samenwerking met KEIM Cycles, een Frans bedrijf gespecialiseerd in luxe, op maat gemaakte houten fietsframes. De dunne delen van witte as zijn verlijmd aan een honingraatstructuur voor de perfecte middenweg tussen een laag gewicht en materiaalsterkte.
Als het stuur is teruggetrokken, blijft in het onderste deel daarvan een klein scherm zichtbaar met de belangrijkste gegevens.
Als de bestuurder niet alleen reist, kan de indeling van de passagiersruimte radicaal worden aangepast. Zowel de passagier als de bestuurder kan de zitting 180 graden omdraaien, naar de andere inzittenden toe. De armleuningen kunnen hierbij wegklappen om dit te vergemakkelijken.
Tussen de stoelen opent zich vervolgens een minitafel met een stalen frame en een marmeren tafelblad. Dit is een knipoog naar de eerste Renault Espace uit de jaren tachtig. De tafel moedigt inzittenden aan tot interactie of gedeelde activiteiten, net zoals een tafel in de woonkamer.
Touchscreens zo klein als een polshorloge zijn in de veiligheidsriemen geïntegreerd. Inzittenden kunnen hiermee zaken als de ventilatie, airco en muziek op hun persoonlijke smaak afstemmen. De bestuurder heeft daarnaast ook de mogelijkheid om de autonoom-functie uit te schakelen.

Renault SYMBIOZ demonstratie-auto: een geavanceerd, veelzijdig interieur en een multi-zintuigelijke ervaring in 2023
Renault SYMBIOZ demonstratie-auto kijkt vooruit naar 2023 en plaatst het merk meteen vooraan op het gebied van vooruitstrevende interieurflexibiliteit en een ervaring die verschillende zintuigen van zijn inzittenden prikkelt.

Renault organiseert tegen het einde van dit jaar de eerste exclusieve testritten in SYMBIOZ demonstratie-auto. De indeling van het interieur wisselt daarbij met de gekozen rijstand.
Classic is de normale stand. De rijpositie is conventioneel en de instellingen van de auto zijn vooral gericht op comfort, waardoor de passagiers zich thuis voelen.
De stand Dynamic staat garant voor een sportievere rijervaring. Het weggedrag is strakker en de bestuurdersstoel biedt meer zijdelingse steun. De gasrespons, de besturing en het onderstel zijn allemaal gericht op een dynamisch rijgedrag.
De AD-stand vergroot de ruimte voor de bestuurder en de voorste passagier voor meer ruimte. In deze stand verschuiven het stuur en het dashboard – dat is voorzien van een uniek, L-vormig display van LG – automatisch 12 cm naar achteren.

De verschillende rijmodi zijn te kiezen door het indrukken van het Renault-logo op het stuur. Dit licht als een hologram op. In de AD-stand kan de bestuurder kiezen uit drie verschillende manieren van reizen, afhankelijk van de wijze waarop de passagiers hun vrije tijd willen doorbrengen. Parallel hieraan verandert ook de indeling van het interieur.
De Alone@home-stand zorgt voor een ruimtelijke beleving door het stuur en het dashboard in te trekken en te profiteren van de extra beenruimte die de indeling van de auto biedt. Die is door de plaatsing van de elektromotor gericht op autonoom rijden. Een middenconsole of cardantunnel ontbreken dan ook. De ontstane extra ruimte kunnen de inzittenden naar wens invullen.
In de Relax-stand kan de bestuurder achterover leunen en genieten van een 'gewichtloze' positie. Met een speciale koptelefoon, ontwikkeld door Ubisoft, kunnen de inzittenden genieten van een virtual reality-ervaring die verschillende landschappen simuleert.
Met de Sharing-stand kan de bestuurder dichter naar de voorste passagier toe bewegen. De armsteunen komen dan automatisch naar beneden en de stoelen draaien 15 graden naar elkaar toe.

SYMBIOZ is eveneens voorzien van Renault Multi-SENSE 3.0, een vernieuwde versie van het huidige Multi-SENSE-systeem. Dit biedt de inzittenden een nieuwe, zintuigelijke ervaring die gebaseerd is op de gekozen rijstand. Het wekt vooral de zintuigen, vooral de reuk (met verschillende geuren), het gehoor (keuze uit verschillende sfeergeluiden) en het zicht (een serie verschillende lichtinstellingen – wit in de stand Classic, amber in Dynamic en goud in AD).

Renault SYMBIOZ 17 int

'Mind-off' autonoom rijden
SYMBIOZ en SYMBIOZ demonstratie-auto kunnen beide rijden op niveau 4 van de 5 volgens de internationale SAE-norm bepaalde niveaus van autonoom rijden. Niveau 4, ook wel bekend als 'mind off' autonoom rijden, bevrijdt de bestuurder van alle taken die bij autorijden horen, zelfs als deze niet direct reageert op een vraag om een ingreep. In deze situatie is de auto in staat zichzelf veilig langs de kant van de weg te zetten als die zich bijvoorbeeld geen raad weet met een ongeval dat verderop heeft plaatsgevonden.

Doordat de bestuurder niet meer op de weg hoeft te letten, wordt die een passagier, net als de andere inzittenden en kan zich dus ook vermaken met andere niet-rijgebonden activiteiten, zoals een boek lezen, film kijken etc.

Op hiervoor geschikte (snel)wegen kan een Level 4-auto de snelheid automatisch aanpassen aan die van andere weggebruikers, in het midden van de rijstrook blijven, inhalen, bochten nemen en stapvoets rijden in een file. Het autonoom rijden van Renault is 'Easy Drive' gedoopt.

Zero Emission* Platform
Renault SYMBIOZ conceptauto en SYMBIOZ demonstratieauto zijn, geheel in lijn met het streven naar nul uitstoot*, voorzien van een volledig elektrische aandrijflijn. Renault is in Europa pionier op het gebied van elektrische auto’s en is marktleider in Europa qua aantallen.

De twee elektromotoren zijn voorzien van permanente magneten die SYMBIOZ en de demonstratieauto aandrijven. Ze hebben een uitstekende mix van kracht en gewicht.
De motoren bevinden zich op de achteras waar iedere motor één wiel aandrijft. Met deze bouwwijze kan het systeem ieder wiel met een andere hoeveelheid kracht aandrijven, wat de wendbaarheid en de stabiliteit van de auto in bochten verbetert.
Dit achterwielaangedreven systeem stuurt de aandrijfkrachten ook efficiënter naar het wegdek, wat het rijplezier verder verhoogt.
SYMBIOZ demonstratieauto levert een vermogen van 500 kW en een maximale trekkracht van 660 Nm. Hiermee sprint SYMBIOZ binnen zes seconden van 0 naar 100 km/u, terwijl de actieradius onder reële omstandigheden meer dan 500 kilometer bedraagt. Het 72 kWh-batterijpakket kan in slechts 20 minuten tot meer dan 80% worden opgeladen.
Als tegen 2030 een auto als SYMBIOZ op de weg rijdt, zullen de prestaties, de actieradius en de laadtijd nog beter zijn.
De batterijen van SYMBIOZ laden automatisch op via een inductielaadsysteem.

Renault heeft SYMBIOZ en het prototype ontwikkeld op een specifiek EV-platform. De plaatsing van de motoren en de accu's is geoptimaliseerd om:
De hoeveelheid ruimte van een E-segmentauto te creëren, zonder een op dit gebied beperkende cardantunnel en middenconsole. De achterwielaandrijving maakt het tevens mogelijk om de voorstoelen verder naar voren te plaatsen.
Dynamische rijeigenschappen zijn mede te danken aan het lage zwaartepunt door de laag geplaatste batterijen.

*Nul uitstoot van CO2 en andere schadelijke gassen tijdens gebruik op de openbare weg volgens de NEDC-cyclus, maar zonder slijtage.

Renault SYMBIOZ 17 ra

Connectiviteit voor meer vrije tijd en veiligheid
Dankzij het geavanceerde connectiviteitssysteem van SYMBIOZ en de demonstratieauto hebben de inzittenden altijd toegang tot internet en kunnen ze genieten van een breed scala aan diensten.
Bij het betreden van de auto identificeert het systeem de inzittenden, ongeacht waar ze plaats nemen. De auto neemt meteen persoonlijke voorkeursinstellingen, zoals de positie van de stoel, en muziek- en videovoorkeuren over.
De inzittenden kunnen gebruik maken van digitale diensten, net als thuis of op kantoor.
Verschillende HMI-applicaties, zoals controleschermen voor de veiligheidsgordels en het display op het dashboard, zorgen voor gegevens van de buitenwereld, zoals een wifi-verbinding. Hiermee is het mogelijk om in contact te blijven met huishoudelijke apparaten, bijvoorbeeld de koelkast en de televisie.

Het geavanceerde connectiviteitssysteem functioneert tegelijkertijd ook als veiligheidssysteem, omdat de auto onderweg in verbinding staat met andere voertuigen en de infrastructuur.
Op deze manier krijgt de auto al ver van tevoren signalen over een ongeluk of file op de route.
Op snelwegen kan SYMBIOZ autonoom langs tolpoorten rijden, zoals Renault afgelopen juli al demonstreerde. Ongeveer een kilometer voordat de tolpoort nadert, krijgt de auto hiervan melding, zodat deze op tijd de juiste rijbaan voor autonoom rijdende voertuigen kan kiezen.
Dankzij verkeersbordherkenning kan SYMBIOZ met snelheden tot 30 km/u in de juiste baan manoeuvreren om vervolgens verder af te remmen. Sensoren zorgen ervoor dat hij in het midden van de rijstrook blijft.

Renault SYMBIOZ: een demonstratieauto ontwikkeld volgens een open innovatieproject

Renault organiseert tegen het eind van 2017 de eerste exclusieve testritten met SYMBIOZ demonstratieauto. Dit is een voorbode van de elektrisch aangedreven, autonoom rijdende auto van 2023.

Dit wapenfeit is tot stand gekomen door het opzetten van een nieuwe organisatie binnen de BVC Garage (Brand Vision Concept) bij het Technical Centre van Renault in Guyancourt. Het rijdende prototype is ontwikkeld door teams van de afdelingen ontwikkeling en design. De werkzaamheden zijn uitgevoerd als een 'open innovatie'-project tussen meerdere partners. Groupe Renault hecht grote waarde aan deze manier van samenwerking.
De partners droegen allemaal expertise van hun eigen vakgebied aan: HMI en connectiviteitsdiensten door LG, de virtual reality-ervaring door Ubisoft, het geluid door Devialet, de communicatie met de infrastructuur door Sanef, de geo-positionering door TomTom en het autonoom rijden door IAV.
Voordat het werk aan het daadwerkelijke prototype begon, ontwikkelden de teams van de BVC Garage drie statische modellen om de belangrijkste onderdelen te evalueren: het platform voor autonoom rijden met Ghost Rider (gebaseerd op de Espace 5), het chassis en de elektrische aandrijflijn met Road Runner en het systeem voor autonoom rijden met Madmax (gebaseerd op dat van de Talisman).
Tijdens de eerste testritten die eind 2017 plaatsvinden, onthult SYMBIOZ enkele van de technologische wapenfeiten en functionaliteiten van 'Easy Connect'. Deze functies zal Renault tussen 2018 en 2023 geleidelijk in zijn modellen introduceren.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Aanvullende gegevens