Het onafhankelijke veiligheidsinstituut heeft op alle onderzochte gebieden zeer hoge beoordelingen afgegeven. De Golf overtuigde Euro NCAP niet alleen vanwege de bescherming van volwassen passagiers, kinderen en kwetsbare verkeersdeelnemers, maar ook door zijn assistentiesystemen.

De huidige Golf is uitgerust met een uitgebreid veiligheidsconcept dat voldoet aan de meest recente, strengere testprocedures. Daarmee blijft hij een van de beste auto’s in zijn klasse. Zo omvat de standaarduitrusting nu bijvoorbeeld een centrale airbag tussen de voorstoelen.

Strengere eisen, zelfde resultaat
De Golf heeft zijn meest recente veiligheidstest glansrijk doorstaan. Nadat het succesvolle model van Volkswagen in 2019 al vijf sterren kreeg volgens de toen geldende Euro NCAP-norm, voldoet de Golf ook nu overtuigend aan de verzwaarde testprocedures die sinds 2020 van kracht zijn. Hoewel de vorige beoordeling nog drie jaar geldig was, besloot Volkswagen het model op het gebied van veiligheid up-to-date te brengen en te onderwerpen aan de huidige normen die aanzienlijk strenger zijn. Euro NCAP voerde 14 van de 21 tests opnieuw uit volgens de aangepaste procedures – en met succes, constateerde het instituut. Michiel van Ratingen, secretaris-generaal van Euro NCAP: “De meeste autofabrikanten hebben de neiging om vast te houden aan de vorige normen. Sommige merken overwegen zelfs om veiligheidsverlagingen door te voeren om concurrerend te blijven. Het is dan mooi om te zien dat Volkswagen het veiligheidsniveau van de Golf continu blijft verbeteren, in lijn met de laatste ontwikkelingen.”
Volkswagen-Golf-22-rv-3x-lv.jpg

Topscores
Een belangrijke veiligheidsfeature van de Golf is de nieuwe centrale airbag voor de voorpassagiers, waarmee de Golf standaard is uitgerust. Bij een aanrijding van opzij kan deze airbag helpen om hoofdcontact tussen de voorste inzittenden te voorkomen. Een extra standaard heupgordelspanner voor de passagiers voorin verhoogt de veiligheid nog verder. De succesvolle Golf behaalde in de categorie ‘inzittendenbescherming voor volwassenen’ met 88 procent van de mogelijke beoordelingspunten een uitstekend resultaat. Tevens scoorde hij 87 procent in de categorie ‘bescherming van kinderen’. Deze categorie is gebaseerd op drie belangrijke aspecten. Naast de bescherming die kinderbeveiligingssystemen bieden - bijvoorbeeld bij een frontale botsing of aanrijding van opzij - zijn ook de opties voor het veilig bevestigen van kinderzitjes van verschillende afmetingen en de uitrusting die een auto biedt voor het vervoer van kinderen aspecten waar Euro NCAP naar kijkt. Op het gebied van ‘hulpsystemen’ maakte de Golf indruk met 79 procent van de mogelijke beoordelingspunten. Onder andere het autonoom werkende noodremsysteem (AEB) reageerde tijdens de tests goed op andere voertuigen.

Ook assistentiesystemen als vermoeidheidsherkenning en de kruisverkeer assistent, die beide tot de standaarduitrusting behoren, hadden een positief effect op het resultaat. Naast de bescherming van de inzittenden onderzoekt Euro NCAP ook hoe goed automatische noodremsystemen kwetsbare weggebruikers als voetgangers en fietsers kunnen beschermen bij een dreigende aanrijding. In deze categorie behaalde de Golf - die standaard wordt geleverd met het noodremsysteem Front Assist - een resultaat van 74 procent.
Volkswagen-Golf-22-achterwerk.jpg

Car2X: een nieuwe stap in veiligheid
Een feature waarop de Golf door Euro NCAP niet werd beoordeeld, maar waarmee hij zich in de compacte middenklasse nadrukkelijk onderscheidt, is Car2X-technologie. De Golf is namelijk de eerste Volkswagen waarvan de adaptieve cruise control (ACC) een file kan herkennen en daarop anticipeert. Hij doet dat met behulp van innovatieve Car2X-technologie die standaard is op elke Golf: zodra het systeem van andere weggebruikers doorkrijgt dat er een file staat, past hij direct zijn snelheid aan om de kans op onveilige last-minute manoeuvres te verkleinen.

5 sterren: in goed gezelschap
Met de topscore van vijf sterren voor de Golf onderstreept Volkswagen zijn hoge veiligheidsnormen en zet het zijn Euro NCAP successenreeks voort. De ID.5, Polo en Taigo kregen in maart 2022 al vijf sterren. De ID.4 behaalde in april 2021 de hoogste Euro NCAP-rating nadat de compacte ID.3 dat in oktober 2020 ook al deed. Naast de Golf werd in 2019 ook de T-Cross bekroond met de maximale veiligheidsscore.