Het is ook het eerste nieuwe model in Jeeps wereldwijde elektrificatiestrategie. Jeep wil wereldwijd hét toonaangevende merk worden voor emissievrije SUV’s. De Avenger is vanaf het begin volledig als een echte Jeep ontworpen en ontwikkeld. De compacte SUV heeft dan ook nadrukkelijk het DNA van Jeep. De SUV biedt een unieke combinatie van (terrein)capaciteiten, stijl, functionaliteit en verfijnde technologie en speelt in op de behoeften van mensen die ook hoge eisen stellen aan connectiviteitsmogelijkheden.

“De nieuwe Jeep Avenger is een mijlpaal voor het merk. Het is het eerste model in ons nieuwe gamma van geheel nieuwe, volledig elektrische auto’s die we in Europa gaan introduceren”, zegt Christian Meunier, Jeep brand CEO. “De Avenger bezit alle kwaliteiten die we van een Jeep verwachten en hij heeft het juiste formaat voor Europa. Op de autosalon van Parijs laat Jeep zien dat de Avenger een geweldig, volledig elektrisch alternatief is voor de huidige spelers in het B-SUV-segment.”

De Jeep Avenger loopt van de band in de Stellantis-fabriek in Tychy, Polen. Jeep voorziet de auto standaard van Selec Terrain en Hill Descent Control. Met deze systemen staat de Avenger met zijn grote aanrij- en afrijhoeken en riante bodemvrijheid garant voor indrukwekkende terreinvaardigheid.
Jeep rust de Avenger uit met een 400 volt elektrische aandrijflijn van de nieuwste generatie, die een nieuwe elektromotor en een nieuwe batterij omvat. Met een laadsnelheid van100 kW aan een openbaar DC-laadpunt (gelijkstroom) is drie minuten laden genoeg voor 30 kilometer actieradius. 24 minuten laden aan hetzelfde laadpunt is voldoende om de batterij op te laden van 20 tot 80 procent van de batterijcapaciteit. 
Jeep-Avenger-22-lzij.jpg

De missie van de Jeep Avenger in Europa
Jeep ontwikkelde de Avenger met het oog op de specifieke behoeften van de Europese klant. De compacte SUV past met een lengte van vier meter in het snelgroeiende B-SUV-segment. Dat is op basis van verkoopvolume het op één na grootste segment van Europa.
Naar verwachting bereikt het B-SUV-segment in 2023 een jaarlijks verkoopaantal van 2,2 miljoen auto’s, ofwel een vijfde van het totale aantal verkochte auto’s in Europa. De Avenger komt direct onder de Jeep Renegade, die ook in het B-SUV-segment valt.

“De Jeep Avenger is onze eerste emissievrije SUV”, zegt Antonella Bruno, Head of Jeep Europe binnen Stellantis. “Het is het nieuwe instapmodel van ons gamma en maakt daarmee ons aanbod in de SUV-markt compleet. We verwachten dat de Avenger in 2024 ons bestverkopende model zal zijn. De Avenger voegt een nieuw niveau van elektrificatie toe aan ons aanbod en markeert de volgende stap in de evolutie van het merk Jeep. De auto is emotioneel en trendy, biedt plezier en onderscheidt zich.”

De Jeep Avenger verschijnt begin volgend jaar in de showrooms. Geïnteresseerden kunnen zich op de website www.jeep.nl al aanmelden voor de exclusieve, compleet uitgeruste 1st Edition die verkrijgbaar is vanaf €40.500. De Jeep Avenger is gericht op mensen met een actieve lifestyle die een veelzijdige SUV zoeken met een modern design, compacte afmetingen en een ruim interieur.

Geheel nieuwe, volledig elektrische aandrijflijn
Jeep rust de Avenger uit met een elektrische aandrijflijn van de volgende generatie, die een nieuwe elektromotor en een nieuw accupakket omvat. Dankzij het hoge vermogen en de grote trekkracht van de motor in combinatie met de specifiek afgestemde aandrijflijn biedt de Avenger compromisloos rijplezier, zowel op gebaande wegen als daarbuiten.

De nieuwe elektrische 400 volt aandrijflijn wordt gemaakt door Emotors, een joint venture van Stellantis en Nidec Leroy-Somer Holding – een Franse producent van elektromotoren. Het vermogen is 115 kW (156 pk) en het koppel 260 Nm.

De nieuwe 54 kWh batterij, die Stellantis zelf produceert, heeft een hoge energiedichtheid en een uitstekende verhouding van nominale en benutbare capaciteit. De batterij is opgebouwd uit 17 modules en 102 cellen. De NMC 811 lithium-ionbatterij (waarvan de kathode bestaat uit 80 procent nikkel, 10 procent mangaan en 10 procent kobalt, vandaar NMC 8:1:1) biedt een actieradius tot 400 km volgens de WLTP gecombineerde testcyclus en zelfs tot 550 km in de stad volgens de WLTP-stadscyclus.

De batterij is getest over meer dan 2 miljoen kilometer, is compact, neemt dus weinig interieurruimte in en heeft een plaats gekregen onder de zitplaatsen voorin en achterin en onder de middentunnel. Hij is goed beschermd door de bodembeschermplaten onder de auto en dankzij de riante bodemvrijheid.
Het opladen van de batterij kan met een 100 kW Mode 4 laadkabel aan een openbaar snellaadpunt (DC, gelijkstroom). Drie minuten laden is genoeg voor 30 kilometer actieradius. 24 minuten laden aan hetzelfde laadpunt is voldoende op de batterij op te laden van 20 tot 80 procent van de batterijcapaciteit. Met een 11 kW Mode 3-laadkabel voor wisselstroom (AC) aan een Wallbox thuis of aan een openbaar laadstation is het mogelijk om de batterij volledig (van 0 tot 100 procent) op te laden in 5,5 uur. 
Jeep-Avenger-22-rzij.jpg

Terreincapaciteiten
Een belangrijke pijler onder een Jeep SUV wordt gevormd door de terreincapaciteiten. Die is nu echter op een meer ecologische manier benaderd met de toepassing van Jeeps 4xe plug-intechnologie en de volledig elektrische aandrijflijnen.
De Avenger is de eerste voorwielaangedreven Jeep die standaard is uitgerust met Selec Terrain en Hill Descent Control. Deze systemen maken de Avenger met de indrukwekkende aan- en afrijhoek en zijn riante bodemvrijheid tot de maatstaf in zijn segment.
Het Selec Terrain-systeem biedt zes instellingen: ‘Normal’ voor de gewone dagelijkse ritten, ‘Eco’ om de actieradius zo groot mogelijk te maken, ‘Sport’ voor extra rijplezier, ‘Snow’ voor maximale grip op gladde wegen, ‘Mud’ om de prestaties in onverhard, modderig terrein te optimaliseren en de tractie te verhogen en ‘Sand’ om het risico om vast te raken in het zand te beperken.

Jeep heeft de Avenger zo compact mogelijk gemaakt zonder daarbij af te doen aan de kenmerkende karaktereigenschappen van Jeep. De Avenger is 4,08 meter lang en daarmee 16 cm korter dan de Renegade. De korte overhang aan de voor- en achterzijde versterken zijn proporties. Verder geven de wielen, die groter zijn dan gewoonlijk voor een auto van dit formaat, de auto een extra krachtige uitstraling.
Dankzij de korte overhangen en de grote wielen heeft de Avenger met 200 mm de grootste bodemvrijheid van zijn segment. De grootte van de aanrijhoek (20o), de overrijhoek (20o) en de afrijhoek (32o) zijn niet alleen essentieel voor off-road rijden, ze komen ook in de stad goed van pas, bijvoorbeeld bij steile hellingen in parkeergarages.

Eigentijds Jeep-design
Het design van de Avenger is een moderne interpretatie van Jeep, maar dan in een compact jasje. De iconische grille met zeven sleuven is sinds mensenheugenis een designkenmerk van Jeep. De grille is niet meer puur verticaal, zoals vroeger, maar heeft een functionele, meer horizontale vorm. Hij staat iets verder naar voren dan de koplampen, wat de koplampen beschermt bij een kleine aanrijding. De bolle spatborden zijn ook een klassiek designelement van Jeep. Ze stralen kracht en robuustheid uit en maken een solide indruk, zowel op de weg als in het terrein.
Van opzij vallen de hoekige wielkasten op – zo gevormd om het wiel maximale bewegingsruimte te bieden. De Avenger 1st Edition staat op indrukwekkende, gepolijste 18-inchwielen in een stoer design en met een diameter van 690 mm. Het silhouet van de Avenger is zorgvuldig ontwikkeld voor optimale aerodynamiek en een dynamisch uiterlijk, dat versterkt wordt door de licht naar voren gebogen C-stijl – een herkenbaar detail van het huidige modellengamma van Jeep.
In de achterlichten is een ander klassiek kenmerk van Jeep te zien: de X-vorm van de jerrycan. De X is een thema in het interieur en op de carrosserie van de Avenger, door de zogenoemde X-Camo, een decoratief patroon dat de letter X combineert met het idee van ‘camouflage’.

Bescherming rondom
Om eventuele schade van aanrijdingen op lage snelheid – ongeveer 70 procent van de schadegevallen in Europa gaat om aanrijdingen bij lage snelheid – heeft Jeep de Avenger voorzien van bodembeschermingsplaten, beschermingspanelen rondom op de carrosserie en bescherming voor de koplampen.
De koplampen zijn niet alleen hoog geplaatst, maar ook voorzien van een solide behuizing, om schade bij aanrijdingen bij lage snelheid te voorkomen. De skidplates zijn gegoten in een door-en-door gekleurde polymeer. Daardoor zijn eventuele krassen niet zichtbaar.
Op kwetsbare plaatsen – ook de portieren – is de bescherming van dikker materiaal gemaakt voor extra bescherming.

Functioneel en ruim interieur
Het interieur van de Avenger volgt de Design to Function-benadering van Jeep. Het strakke en robuuste interieur, waarin het slanke dashboard de blikvanger is, is geïnspireerd op elementen uit de geschiedenis van Jeep en vooral op dat van de Jeep Wrangler.
In het interieur trekt het bovenste deel van het dashboard, met de horizontale ‘balk’ direct de aandacht. Daarin zijn de ventilatieopeningen, de interieurverlichting en een centraal geplaatste 10,25-inch touchscreen geplaatst, dat door zowel de bestuurder als alle passagiers is te zien. Eronder biedt het dashboard een grote, brede open bergruimte.
Jeep-Avenger-22-dash.jpg

De Jeep Avenger onderscheidt zich in zijn segment met uitrustingsmogelijkheden, zoals de met leder beklede stoelen die elektrisch verstelbaar zijn en een massagefunctie hebben. De meerkleurige sfeerverlichting die de ogen helpt ontspannen tijdens het rijden in de duisternis en het brede zonnedak, dat later beschikbaar komt. De markeringsverlichting van de Avenger blijft zichtbaar als de achterklep geopend is, wat extra bescherming en veiligheid biedt.

Het interieur van de Avenger is voor zowel bestuurder als passagiers ontworpen voor maximale bruikbare ruimte in een compacte carrosserie. De Avenger biedt in totaal 34 liter bergruimte in het interieur, terwijl het gemiddelde in zijn segment 15 liter is. Dat uitzonderlijke resultaat bereikte Jeep door alle ruimtes optimaal te benutten en functionele compartimenten te creëren die bij elkaar groot genoeg zijn voor bijvoorbeeld alle handbagage die je in een vliegtuig mag meenemen.
De middentunnel biedt ultieme flexibiliteit doordat die naar behoeven verplaatst en zelfs verwijderd kan worden om ruimte te maken voor het vervoer van grote voorwerpen. Een andere handige ruimte bevindt zich onder de knoppen van de automatische transmissie en is afgedekt met een magnetisch sluitende klep. In deze ruimte kan een mobiele telefoon worden opgeladen, terwijl er tegelijk ook een anderhalveliterfles in past.
De bagageruimte biedt met 380 liter de grootste inhoud van het segment. Zijn functionaliteit komt ook tot uitdrukking in de geringe hoogte van de tildrempel (slechts 720 mm), de breedte van de opening van de bagageruimte (ruim een meter) en de handsfree bediening van de achterklep, wat ook bijzonder is in het segment van de Avenger.

State-of-the-art technologie: altijd verbonden
De Jeep Avenger is gemaakt voor gebruikers die altijd online zijn en biedt hen onderweg een complete digitale ervaring. State-of-the-art infotainment is in alle versies van de Avenger beschikbaar in de vorm van een 10,25-inch Uconnect Infotainmentsysteem met een volledig digitaal instrumentencluster in twee schermformaten: 7- en 10,25-inch.
Uconnect 10,25-inch heeft smartphone-achtige graphics. Het systeem biedt verder de mogelijkheid om het scherm van de mobiele telefoon te spiegelen op het scherm in de Avenger via Android Auto en Apple CarPlay. De gebruiker kan zelf de content kiezen en samenstellen om zijn eigen interface te bouwen met maximaal twaalf widgets per pagina en maximaal zes pagina’s. Ook TomTom-navigatie met verbeterde stemherkenningsfunctie en over-the-air updates zijn beschikbaar.

De Jeep Avenger biedt ook talrijke diensten en functies waarvan ook op afstand gebruik is te maken. Gebruikers kunnen bijvoorbeeld dankzij de Jeep Mobile App op hun smartphone de locatie van hun auto zien, op afstand de portieren ver- en ontgrendelen, de status van de batterij controleren, de airconditioning in de auto instellen en de batterij opladen. Ze kunnen ook contact houden met hun Avenger via gesproken opdrachten en een virtuele sprekende assistent.

Geavanceerde veiligheidsvoorzieningen
De Jeep Avenger biedt ook een groot aantal veiligheidsvoorzieningen van de nieuwste generatie. Hij biedt de mogelijkheid om op Level 2 autonoom te rijden. Dat houdt in dat de auto automatisch zijn snelheid en richting kan aanpassen, waarvoor hij gebruikmaakt van de Adaptive Cruise Control en Lane Centering. Daarmee blijft de Avenger in het midden van de rijstrook en op een veilige afstand van zijn voorligger rijden. Autonomie op Level 2 omvat ook Traffic Jam Assist, die het rijden ook in extreme drukte en files ontspannend en comfortabel maakt.

Verder is de Jeep Avenger uitgerust met:
Traffic Sign Recognition, dat verkeersborden herkent en interpreteert
Automatic Emergency Braking met voetgangers- en fietsersherkenning, dat de auto afremt en zo nodig tot stilstand brengt om ongevallen te voorkomen of in elk geval de gevolgen ervan te beperken
Drowsy Driver Alert, dat de bestuurder waarschuwt als zijn aandacht verslapt
Blind Spot Monitoring, dat voor de bestuurder eventueel verkeer in de dode hoek signaleert
Lane Keeping Assist, dat de bestuurder waarschuwt als de Avenger onbedoeld zijn rijstrook verlaat
Parkeersensoren rondom met Active Park Assist
180° achteruitrijcamera met weergave in vogelperspectief

Jeep Avenger 1st Edition
Vanaf vandaag tot en met 30 november 2022 kunnen geïnteresseerden zich inschrijven voor de Jeep Avenger 1st Edition – een exclusieve, zeer compleet uitgeruste en opvallende versie van de Avenger. Op de website www.jeep.nl kunnen belangstellenden op een speciale pagina hun keuze aangeven qua kleur en dealer. Zij kunnen dan hun contactgegeven achterlaten en het privacy statement goedkeuren om te worden geïnformeerd wanneer zij hun bestelling kunnen plaatsen.

De opvallende Jeep Avenger 1st Edition is leverbaar in twee kleurencombinaties – Sun (geel) met het dak in Volcano (zwart) en Granite (grijs) met het dak in Volcano – of volledig Volcano. Deze uitvoering is voorzien van privacy glass, lichtmetalen 18-inchwielen en LED-verlichting voor en achter – een uitvoering die het karakter van de Avenger optimaal accentueert. In het interieur is meerkleurige sfeerverlichting standaard, evenals een geel paneel op het dashboard, luxueuze verwarmbare stoelen met gele accenten, een verwarmbare voorruit, een kussen op de middenconsole, een in hoogte verstelbare vloer in de bagageruimte en een handsfree te bedienen achterklep.
Verder is de ‘Launch Edition’ voorzien van het Uconnect 10-inch infotainmentsysteem met een 10,25-inch scherm, een 10,25-inch digitaal instrumentencluster, draadloos Apple CarPlay/Android Auto en draadloos opladen van de smartphone batterij met een draadloze oplader.

De Avenger 1st Edition is verder voorzien van ADAS-systemen voor autonoom rijden op Level 2. Daarmee kan de auto zelfstandig zijn snelheid aanhouden, voldoende afstand bewaren tot de voorligger en in het midden van de rijstrook blijven rijden. Ook is de 1st Edition voorzien van het Traffic Jam Assist-systeem.
De uitgebreide uitrusting wordt gecompleteerd door de veelkleurige sfeerverlichting van het interieur, de automatische airconditioning, het Blind Spot System, de automatisch dimmende binnenspiegel, elektrisch inklapbare en verwarmbare buitenspiegels, parkeersensoren rondom in combinatie met een achteruitrijcamera met weergave in vogelperspectief en een Mode 3-laadkabel voor openbare laadstations.
Jeep-Avenger-22-ra.jpg

Exclusieve personalisatie en meer dan honderd accessoires
Zoals gebruikelijk bij Jeep is de Avenger te personaliseren met keuze uit meer dan honderd speciaal voor de Avenger ontwikkelde accessoires en pakketten. De exclusieve producten maken uitgebreide personalisatie van de modellen van Jeep mogelijk en beantwoorden aan de behoefte van gebruikers om hun SUV uniek te maken en zich te onderscheiden.

De Jeep Avenger debuteert in Parijs in een gepersonaliseerde uitvoering
Op de autosalon van Parijs On presenteert Jeep een Avenger in de kleur Granite Grey met een Volcano dak. Die is voorzien van een sticker met X-Camo-patroon op de motorkap, blauwe accenten en Avenger-logo. Deze versie staat op 18-inchwielen in de kleur Gloss Black met blauwe accenten, die verwijzen naar de elektrische aandrijving.
In het interieur is de klep van de middenconsole voorzien van een ‘e’-logo op de buitenkant en X-Camo-patroon aan de binnenkant. Ook de rubber matjes in het handschoenenvak op het dashboard en in het vak in de middentunnel zijn voorzien van het X-Camo-patroon en de hoogwaardige vloermatten worden gesierd door logo’s in de vorm van het silhouet van de Avenger.