Dankzij doelgerichte stilistische aanpassingen is de luchtweerstand verlaagd voor nog meer stabiliteit en een hogere topsnelheid van 314 km/h. Er is te kiezen uit twee versies: de M RR en de M RR M Competition. De Nederlandse vanafprijs van de BMW M 1000 RR is € 39.800,- en de motorfiets zal beschikbaar zijn in Nederland vanaf het tweede kwartaal van 2023.

"We hebben met de nieuwe M RR een staaltje engineering van de bovenste plank afgeleverd en dan met name op het vlak van aerodynamische ontwikkeling, dankzij onze constante ambitie, totale passie en technische finesse. Door ontelbare uren testwerk in de windtunnel en op de weg hebben we de topsnelheid aanzienlijk kunnen verhogen bij onveranderd motorvermogen. Tegelijk is de downforce significant toegenomen, ook met de motor schuin hangend in bochten. Ons ontwikkelingswerk zal beloond worden met racesuccessen”, aldus Christian Gonschor, Project Management M 1000 RR.
BMW-M-1000-RR-M-Competition-Michael.jpg

Gebouwd voor racen: de nieuwe M 1000 RR en M 1000 RR M Competition.
De M RR heeft de vertrouwde vloeistofgekoelde 4-cilinder-in-lijn motor die is ontwikkeld voor racen en dan met name in het World Superbike Championship. Het vermogen bedraagt nog altijd 156 kW (212 pk) bij 14.500 t/min. Het rijwielgedeelte bestaat uit een aluminium brugframe met een upside-down voorvork en een centrale veerbeen achter met Full Floater Pro kinematica. De nieuwe M RR basisversie is uitgevoerd in de basiskleur Lighwhite non-metallic en de
M RR M Competition is herkenbaar aan de basiskleur Blackstorm metallic.

Hogere topsnelheid en aanzienlijk meer downforce dankzij nieuw ontworpen kuippanelen, nieuwe M winglets, nieuw voorspatbord met geïntegreerde M Brake Ducts en nieuwe M Aero Wheel Covers.
Het toegenomen potentieel van de M RR is vooral het gevolg van enorme aerodynamische verbeteringen. Met name de nieuwe gestroomlijnde kuippanelen, gemaakt van zichtbaar carbon, en een hoger windscherm zorgen voor een hogere topsnelheid samen met een geoptimaliseerde luchtstroom rond de berijder. Ook de steunen van de panelen zijn voor het eerst gemaakt van het lichte en toch heel stevige carbon. De topsnelheid is door deze ingrepen gestegen van 306 km/h naar 314 km/h. Tegelijk ervaart de berijder van de M RR merkbaar minder winddruk op het lijf.
BMW-M-1000-RR-22-rzij.jpg

De M winglets zijn eveneens helemaal herzien. Die genereren nu significant meer downforce – zowel rechtuitrijdend als in bochten. De berijder ervaart meer voorwielgrip, zodat die met meer vertrouwen platter en sneller bochten zal nemen en minder neiging tot een wheelie zal ervaren bij het accelereren.

Ook rondom het voorwiel is de aerodynamica verbeterd. Hier zien we voor het eerst in de historie van BMW Motorrad luchtinlaten voor het koelen van de remmen. Ze zijn gemaakt van carbon. Deze Brake Ducts zijn geïntegreerd in de langs de voorvork doorgetrokken panelen van het voorspatbord die tevens zorgen voor een verbeterde luchtstroming rond de veerbenen en remklauwen. De M Aero Wheel Covers, die ook zijn gemaakt van zichtbaar carbon, verlagen de luchtweerstand nog verder – met name bij snelheden boven de 250 km/h. De M Aero Wheel Covers zijn voorbehouden aan de M RR M Competition.

M carbonwielen en M Design velglint. Gesmede wielen optioneel leverbaar af fabriek.
Bij de nieuwe M RR vallen de M carbonwielen op door een nieuwe doorzichtige lakcoating. Velglint in M Design onderstreept het hoogwaardige technische karakter en de race-aspiraties van de M RR. Optioneel is de M RR te bestellen met wielen van gesmeed aluminium.

Opnieuw ontworpen achterzijde, ergonomisch M Endurance zadel, kortere kentekenplaathouder met gemodificeerde bedrading.
Door de herziene vormgeving van de achterzijde oogt de M RR nog lichter, sportiever en dynamischer. De korte kentekenplaathouder en een ergonomisch M Endurance zadel zijn eveneens nieuwe features. Door aangepaste bedrading met LWS-stekker is de kentekenplaathouder met verlichting sneller en makkelijker te demonteren voor circuitgebruik.
BMW-M-1000-RR-22-lzij.jpg

Highlights van de nieuwe M RR en M RR M Competition.
M RR 4-cilinder-in-lijn ontwikkeld voor de racerij.
Vermogen 156 kW (212 pk) bij 14.500 t/min.
Maximum koppel 113 Nm bij 11.000 t/min.
Gesmede zuigers met 2 ringen.
Volledig CNC gefreesde luchtinlaten en BMW ShiftCam technologie voor variabele kleptiming en -lift.
Titanium kleppen, geoptimaliseerde nokkenassen en smallere en lichtere tuimelaars.
Zeer lichte, compacte motor en 85 gram lichtere Pankl titanium drijfstangen voor minder frictie en gewicht ten opzichte van de S 1000 RR.
Slipper-koppeling zonder zelfbekrachtiging voor optimale racestarts.
Geoptimaliseerd inlaatsysteem met korte inlaatkanalen in vergelijking met de S 1000 RR voor betere uitwisseling van gassen in de cilinders bij hoge toerentallen.
Lichtgewicht uitlaatsysteem, van spruitstuk tot aan einddemper geheel van titanium.
NIEUW: drastisch verbeterde aerodynamica met meer downforce ook in bochten, terwijl de topsnelheid is toegenomen van 306 km/h naar 314 km/h.
NIEUW: panelen en steunen aan voorzijde van kuip plus M winglets van zichtbaar carbon.
NIEUW: voorspatbord met geïntegreerde Brake Ducts van zichtbaar carbon.
NIEUW: M Aero Wheel Covers van zichtbaar carbon.
NIEUW: M carbonwielen met nieuwe afwerking en M Design velglint.
NIEUW: wielen van gesmeed aluminium af fabriek als optie.
NIEUW: vernieuwde achterzijde.
NIEUW: ergonomisch M Endurance zadel.
NIEUW: korte kentekenplaathouder.
NIEUW: aangepaste bedrading met LWS-stekker voor snelle en gemakkelijke demontage van de kentekenplaathouder plus verlichting.
Rijmodi Rain, Road, Dynamic, Race en Race Pro 1- 3 alsmede laatste generatie
Dynamic Traction Control DTC en DTC wheelie-functie aangestuurd door 6-assige IMU.
Twee standen voor gasreactie voor optimale respons. Engine Brake met drie standen voor aanpassen van motorrem in Race Pro modus.
Shift Assistant Pro voor snel op- en terugschakelen zonder gebruik van de koppeling. Het schakelpatroon is eenvoudig om te keren voor circuitgebruik.
Launch Control voor perfecte starts en Pit Lane Limiter voor het aanhouden van de voorgeschreven snelheid in de pitstraat.
Hill Start Control Pro voor comfortabel wegrijden op een helling.
M Brakes: maximale remkracht verzekerd op het circuit.
Instrumentarium met groot, perfect afleesbaar 6,5 inch TFT display, start-up animatie met M logo en OBD-interface voor M GPS Datalogger en M GPS Laptrigger.
Lichtgewicht M accu, USD-laadpoort, krachtige LED-verlichtingsunits, elektronische cruise control en verwarmbare handvatten.
M Competition package met M GPS Laptrigger en activatiecode, M gefreesde onderdelen, M Carbon package, naturel geanodiseerde swingarm 220 gram lichter dan die van de S 1000 RR, DLC gecoate M Endurance ketting en package voor passagier inclusief zadelcover.
Uitgebreide selectie van optionele accessoires en speciale uitrustingen af fabriek.