Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Eerste rij-indruk van de allernieuwste Ford Fiesta

Ford Fiesta 2017 lv actie12-7-17. Waarom zou je de compleet nieuwe Fiesta een andere naam geven als het nog steeds een feest is om ermee te rijden.

 

Tekst: Arie Blokland – Foto's: Ford

Ford Fiesta 2017 rv actie

Het verschil met het vorige model is groot en het verschil met de eerste Ford Fiesta uit 1976 is nog veel groter. De nieuwe Fiesta waarmee we straks voor het eerst gaan rijden is van voor tot achter nieuw. Dat geldt voor het uiterlijk, maar ook voor het interieur. Alleen de naam is gebleven. Ford Fiesta. Terecht. Want als we de Spaanse naam vertalen komen we uit op feest. Een titel die heel goed past bij deze auto, waarover we tijdens de eerste rij-ervaring per kilometer enthousiaster worden.

Ford Fiesta 2017 lv

Op tal van punten beter
Elk vergelijk met de 45 pk sterke Fiesta die 40 jaar geleden werd gepresenteerd gaat natuurlijk mank. Maar ten opzichte van het vorige model, dat werd gebouwd van 2008 t/m 2016, zijn er wel een flink aantal verbeterpunten op te noemen. Ford heeft daarbij zeer goed geluisterd naar de klanten. Die klaagden bijvoorbeeld over het feit dat je op een regenachtige dag nat werd zodra je de deur van de auto opende omdat het water dan vanaf het dak in je nek liep. Door het dak van de nieuwe Fiesta iets ronder te maken is dat euvel verholpen. De ruitensproeiers op de motorkap vonden sommige mensen niet mooi. Op de nieuwe Fiesta zijn ze weggewerkt onder de motorkap. Het bereik van de ruitenwissers is vergroot. Voorheen werd 74% van de voorruit schoon geveegd. Bij de nieuweling is dat 83%.

'Nederlands' interieur
Het interieur van de zevende generatie Fiesta is totaal nieuw ontworpen onder leiding van de Nederlander Amko Leenarts, hoofd van de wereldwijde interieurontwerpprocessen bij Ford. Ook Amko heeft met zijn team goed geluisterd naar de opmerkingen en wensen van de klanten. Het 4.2 inch touchscreen midden op het dashboard is naar voren geplaatst zodat het beter bereikbaar is. De knop van het handschoenenkastje is meer naar links verplaatst met hetzelfde doel. Het aantal knoppen op de middenconsole is met bijna de helft verminderd ten opzichte van het vorige model. Daardoor zijn alle functies beter te beheren. Ook op het stuur zitten minder bedieningsknoppen. Voor het eerst in de Fiesta-geschiedenis kan het stuur worden verwarmd. Lekker natuurlijk als je 's morgens in de vrieskou in een koude auto stapt.

Ford Fiesta 2017 stoelen

Wie het 4,2'' kleurenscherm te klein vindt kan kiezen voor een 6,5 inch touchscreen. Op het model Titanium en ST-Line kun je nog een stap verder naar een 8'' scherm. Dat standaard is op de Vignale, het luxe model dat in oktober op de markt komt. In april 2018 wordt de Ford Fiesta Active gepresenteerd, een model dat is geïnspireerd op de SUV. Tegelijkertijd onthult Ford dan een Performance uitvoering, de ST.

Ford Fiesta 2017 dash

Keuze uit zes modellen en vele varianten
Voor wie het nu al gaat duizelen zetten we de nieuwe modellen eerst even op een rijtje.

Vanaf heden verkrijgbaar:
Benzinemodellen

Trend 1.1 52 kW (70 pk) 3 drs. € 15.745
Trend 1.1 52 kW (70 pk) 5 drs. € 16.245
Trend 1.1 63 kW (85 pk) 3 drs. € 16.495
Trend 1.1 63 kW (85 pk) 5 drs. € 16.995
Titanium 1.0 Ecoboost 74 kW (100 pk) 5 drs. € 19.545
Titanium 1.0 Ecoboost 74 kW (100 pk) 5 drs. € 21.545 Automaat

Dieselmodellen
Trend 1.5 TDCI 63 kW (85 pk) 3 drs. € 18.495
Trend 1.5 TDCI 63 kW (85 pk) 5 drs. € 18.995
Titanium 1.5 TDCI 63 kW (85 pk) 5 drs. € 20.795

Vanaf september/oktober verkrijgbaar:
Vignale – De luxe uitvoering met 18 inch lichtmetalen velgen in Vignale Design, pakeersensoren achter en gedeeltelijk lederen Vignale bekleding. Vanaf: € 22.045
ST-Line – Een sportief model met 17 inch lichtmetalen wielen, sportieve wielophanging en sportstoelen voor. Vanaf: € 18.795

Vanaf begin 2018 verkrijgbaar:
Active – Een crossover die is geïnspireerd op een SUV. € Nog niet bekend.
ST – De supersnelle, 200 pk sterke, performance uitvoering. € Nog niet bekend.

N.B. Op alle hierboven vermelde prijzen geldt een aankooppremie van € 750. Dat bedrag kun je dus van de totaalprijs aftrekken. Of besteden aan een 8 inch touchscreen met navigatie, SYNC 3 communicatie- en entertainmentsysteem, B&O PLAY geluidssysteem dat compatibel is met Apple CarPlay en Android Auto. Of kies voor een panoramadak, Adaptive Cruise Control of een van de vele andere opties die Ford biedt voor de Fiesta. Neem in elk geval Door Edge Protectors.

Ford Fiesta 2017 lzij

Stap in voor de 1e rij-indruk
Wij kiezen voor een Fiesta Titanium. Niet alleen omdat het de mooiste en voorlopig meest uitgebreide Fiesta is, maar vooral omdat in dat model de 1.0 Ecoboost motor is gemonteerd. Een geweldige driecilinder die in de afgelopen zes jaar op rij uitverkoren is tot International Engine of the Year.
Eerst even een rondje om de auto om te kijken hoe mooi hij is geworden. Dan de deur open en... Ja hoor! Daar is ie. Zodra je het portier opent komt de Door Edge Protector om de hoek van het breedste gedeelte van de deur. Het is een rubber strip die zich om de rand van de auto vouwt. Zo voorkom je dat je andermans auto beschadigt en geen schade aan je eigen auto oploopt in nauwe parkeervakken. Een geweldig accessoire dat iedere koper eigenlijk meteen zou moeten bestellen.
We laten ons zakken in de fraaie stoelen en worden direct geconfronteerd met het optionele 8 inch touchscreen midden op het dashboard. Wat een groot ding! Zit die niet erg in de weg? En eh... Is dat wellicht een aantrekkelijk accessoire voor lieden die het zonder betalen mee willen nemen..? Navraag leert dat het geen zin heeft dat prachtige display te stelen. De enige manier om het snel mee te nemen is het van het dashboard rukken. Daarmee wordt het apparaat vernield en totaal onbruikbaar. Heeft dus geen enkele zin. Want het is echt niet meer te verkopen.

Ford Fiesta 2017 tablet

Via het touchscreen kun je met je vingers het B&O PLAY geluidssysteem bedienen, Spotify muziek luisteren, het klimaat in de auto regelen, telefoneren en nog veel meer. En uiteraard navigeren. Op het grote heldere scherm wordt, ook in fel licht, duidelijk aangegeven welke kant je op moet. Met inlevering van de aankoopsom van 750 euro kom je al een eind in de goede richting om de 8 inch SYNC 3 aan te schaffen.

Gaan we nou, of blijven we kletsen?
Er is nog veel meer te bewonderen in het compleet nieuwe interieur, maar we drukken nu eerst de startknop in. De 1.0 Ecoboost slaat direct aan en houdt zich verder behoorlijk koest in het vooronder. Ook als we wegrijden komt er weinig kabaal uit de machinekamer. Later, als we de ruimte hebben, geven we de nieuwe Fiesta eens flink de sporen. Hij is lekker vlot en bij snelle acceleratie klinkt er een sportieve grom door het uitlaatsysteem. Snel doorschakelen en weer het gas erop geeft een plezierige rijbeleving. Deze nieuwe Fiesta is een vlotte jongen. Relaxed cruisen op de snelweg kan hij ook. In de zesde versnelling bij ongeveer 2.000 toeren per minuut gaat hij soepel met het verkeer mee en hoor je de motor nauwelijks.
Een stijvere carrosseriestructuur, minder trillingen, verbeterde isolatie van de aandrijving en een akoestische voorruit zorgen er mede voor dat het stil is in de cabine en een gesprek met passagiers zonder stemverheffing hoeft te verlopen. Uiteraard komt dit ook ten goede aan de geluidskwaliteit van het B&O systeem.

Ford Fiesta 2017 lv actie

Verrassend goed bochtenwerk
Uiteraard gaan we de nieuwe Ford even door de bochten sleuren. Terugschakelen naar de tweede versnelling en vervolgens met het gas erop door een haakse bocht. De Fiesta laat zich niet verrassen, maar verrast ons wel door zijn goede stuurkwaliteiten en grip. Volgens Ford biedt het nieuwe chassis 10% meer grip ten opzichte van de vorige generatie dankzij Electronic Vectoring Control, waardoor de auto meer stabiliteit krijgt in de bochten. Dit systeem draagt er tevens toe bij dat de remweg van de nieuweling met 8% is gereduceerd.
Daarna gaan we heel geconcentreerd even doen alsof we de concentratie tijdens het rijden verliezen. Stel je voor je dut een beetje in of hebt te veel aandacht voor de omgeving. Zonder het in de gaten te hebben rijd je niet keurig rechtdoor maar dwaal je af naar de middenstreep van de weg of naar de berm. Camera's op de auto nemen dit waar. Het Lane Keeping Alert geeft een zacht rukje aan het stuur. Genoeg om je er op attent te maken dat er beter opgelet moet worden en je naar het midden van de rijbaan moet sturen.
Dat is overigens niet het enige hulpsysteem dat Ford biedt. Op de Fiesta zit standaard Elektronisch Stabiliteits Programma, Hill Launch Assist en Lane Departure Warning.
Op de Trend kun je de hulpsystemen uitbreiden met parkeersensoren achter. De Titanium is verder uit te rusten met Pre Collision Assist met Distance Indication en Adaptive Cruise Control. Je kunt je Fiesta verder stijlen met lichtmetalen wielen en mistlampen voor. Het comfort kun je uitbreiden met elektrische voorruitverwarming en Keyless Entry. Er is keuze uit diverse lakkleuren, metaallak en tweekleuren combinaties. We kunnen doorgaan met elektrische stoelverwarming en verwarmbare ruitensproeiers. Er zijn 20.000 mogelijkheden om de Ford Fiesta naar wens samen te stellen.

Ford Fiesta 2017 la

Conclusie
Rijden met de nieuwe Fiesta is een genot. Je kunt rustig met het overige verkeer meekabbelen of hem lekker sportief de sporen geven. Genieten van goede muziek of gezellig praten met de overige passagiers is in de stille cabine goed mogelijk. De stoelen zitten heerlijk, ze geven goede steun. De vering is comfortabel. Remmen, sturen en de wegligging is uitstekend. Wij hebben tijdens deze 1e rij-indruk weer genoten van de 1.0 Ecoboost.
Maar de keuze is enorm. Denk daarom goed na wat je wilt en/of wat je nodig hebt. Veiligheid en comfort zijn belangrijke zaken om van een auto te kunnen genieten. Dus kies een model, een kleur, een motor en ga tenslotte uitgebreid door de lijst met opties om de Ford samen te stellen die jij graag wilt hebben om van het rijden met de Fiesta een feest te maken.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Aanvullende gegevens