Strak en vol allure, maar vooral ergonomischer en gemakkelijker in gebruik. In plaats van een traditionele uitstekende hendel bestaat het nieuwe bedieningselement uit een elegante schakelaar die perfect is geïntegreerd in de middenconsole.
Met een efficiënt en modern design maakt het nieuwe bedieningselement ruimte vrij op de middenconsole. Dat past ook perfect bij de Peugeot i-Cockpit® 3D van de 208 en 2008. Zo ontstaat een subtiele mix van technologie en ergonomie. Met een combinatie van satijnchroom, ‘pianozwart’ en carbonlook stralen de gebruikte materialen een en al hoogwaardige kwaliteit uit.

Voor brandstof- en volledig elektrische modellen
Het nieuwe bedieningselement is voor alle automatische transmissies, dus zowel in combinatie met verbrandings- of volledig elektrische motor. Alle huidige functies van de automaat blijven met het nieuwe bedieningselement gewoon behouden. Met de schakelaar kan de bestuurder wisselen tussen achteruit (R), neutraal (N) en drive (D). De parkeerstand (P) is te activeren met een afzonderlijke knop.
Peugeot-208-en-Peugeot-2008-22-dash.jpg

Bij volledig elektrische modellen is er ook een Brake-knop (B) voor het activeren van het regeneratieve remsysteem. Bij modellen met verbrandingsmotor is er in plaats daarvan een knop voor het inschakelen van de handgeschakelde modus (M). In dat geval kan de bestuurder met de paddles achter het stuur zelf de versnelling kiezen. De ingeschakelde modus wordt aangegeven met achtergrondverlichting van de betreffende letter en in het instrumentarium achter het stuurwiel.
Alle uitvoeringen van de Peugeot 208 en 2008 met het nieuwe bedieningselement zijn ook voorzien van een elektrische handrem, die eveneens ruimte bespaart.

Regeneratief remmen voor e-208 en e-2008
Bij de volledig elektrische Peugeot e-208 en e-2008 zorgt de genoemde Brake-modus voor extra energieterugwinning bij het afremmen. Wanneer de modus is uitgeschakeld, remt de auto slechts licht af wanneer het gaspedaal wordt losgelaten. Dit is vergelijkbaar met het uitrollen van een auto met verbrandingsmotor en automatische transmissie. Met ingeschakelde Brake-modus remt de auto sterker af op de elektromotor, waarmee extra energie wordt teruggewonnen. Voortaan blijft de Brake-modus altijd actief na het indrukken van de knop. De modus opnieuw inschakelen na het parkeren is dus niet meer nodig.